Po niespełna pół roku od otwarcia nowej bieżni lekkoatletycznej na stadionie przy ulicy Strumykowej w Gnieźnie, miasto stoi w obliczu nieoczekiwanych problemów. Pomimo optymistycznych prognoz i długiego oczekiwania na tę inwestycję, okazało się, że nawierzchnia bieżni nie spełnia oczekiwań i stwarza zagrożenie dla użytkowników – tak twierdzą radni, którzy zajęli się tym tematem. Prawda okazuje się zupełnie inna. Nawierzchnia została wykonana w sposób prawidłowy, jednakże zarządca obiektu nie wywiesił regulaminu korzystania z bieżni i nie zabezpiecza prawidłowo obiektu. Niesłusznie za uszkodzenie obiektu obwiniany jest generalny wykonawca.
O problemach z bieżnią pisaliśmy w artykule „Bieżnia lekkoatletyczna uszkodzona po niespełna pół roku od otwarcia!”
Radni Rady Miasta Gniezna, Arkadiusz Masłowski oraz Olga Gandurska, podzielili się swoimi obserwacjami na Facebooku, zwracając uwagę na brak szczegółowych wyjaśnień ze strony władz miasta. W odpowiedzi na ich pytania, zastępca prezydenta odpowiedział, że nie ma pojęcia, dlaczego dochodzi do tych problemów, co budzi jeszcze większe zaniepokojenie wśród mieszkańców. Okazuje się, że Miasto i zarządca obiektu powinni doskonale zdawać sobie sprawę z przyczyny uszkodzeń bieżni. Otrzymali oni bowiem dokument, w którym jasno określono zasady korzystania z obiektu.
Wytyczne odnośnie korzystania i konserwacji bieżni z nawierzchni TETRAPUR
Nawierzchnie TETRAPUR są znane z wytrzymałości i trwałości, ale wymagają odpowiedniej konserwacji, aby zachować swoje właściwości na długie lata. Oto najważniejsze punkty wytycznych dotyczących użytkowania i konserwacji bieżni z nawierzchni TETRAPUR:
Dobór właściwego obuwia do nawierzchni: Podczas korzystania z bieżni TETRAPUR, należy używać odpowiedniego obuwia sportowego.
W przypadku korzystania z butów z kolcami zalecamy stosowanie kolców typu piramidowego lub choinkowego, ponieważ mają one tendencję do ściskania nawierzchni, a nie jej penetracji. Dzięki temu nawierzchnia „zwraca” użytkownikowi więcej energii i nie zużywa się tak szybko. Zalecamy buty z kolcami nie dłuższymi niż 6 mm dla biegów oraz 9 mm dla konkurencji rzutowych i skokowych. Korzystanie z kolców innego typu lub o większej długości doprowadzi do szybszego zużycia nawierzchni.
Kontrola stanu nawierzchni: Nawierzchnie TETRAPUR powinny być regularnie poddawane przeglądowi i czyszczeniu. Uszkodzenia i zanieczyszczenia należy usuwać natychmiast, aby uniknąć większych problemów.
Harmonogram przeglądów nawierzchni:
- ze względu na procesy utwardzania zachodzące w nawierzchni po instalacji, nie należy czyścić ani korzystać z nawierzchni TETRAPUR w okresie do tygodnia od jej ułożenia.
- raz na 2-3 tygodnie nawierzchnia powinna poddana być ogólnemu przeglądowi. Pozwoli to na lokalizację zanieczyszczeń i wczesne wykrycie ewentualnych usterek. Obecne na nawierzchni śmieci, materiały pochodzenia roślinnego (liście, igły, płatki kwiatów, skoszona trawa itd.), piasek lub luźne granulki powinny być natychmiast usunięte. W tym celu można je zamieść lub odkurzyć używając zamiatarki ręcznej (z miękką szczotką syntetyczną i przy niewielkim docisku do nawierzchni) lub dmuchawy do liści.
Piasek i drobne kamienie stanowią niebezpieczeństwo ze względu na ryzyko poślizgnięcia, ponadto prowadzą do szybszego zużycia ściernego nawierzchni oraz mogą zatykać odwodnienie. Należy dbać także, aby na nawierzchni nie znajdowały się większe kamienie lub inne obce twarde przedmioty, które przy nadepnięciu mogą spowodować jej mechaniczne uszkodzenie. Materiały roślinne pozostawione na nawierzchni gnijąc mogą prowadzić do przebarwień, ponadto stanowią świetną pożywkę do rozwoju mchów, porostów czy grzybów.
- przynajmniej raz na trzy miesiące nawierzchnia powinna być dokładnie sprawdzona na obecność jakichkolwiek uszkodzeń. Również, co trzy miesiące należy dokonywać inspekcji wyposażenia (infrastruktura sportowa, bramki, kosze, zabawki) i w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości należy natychmiast dokonać naprawy bądź wymiany wadliwego sprzętu. Korzystanie z uszkodzonego wyposażenia może prowadzić do uszkodzenia nawierzchni, a także być niebezpieczne dla użytkowników.
- przynajmniej raz na trzy miesiące należy sprawdzić czy odwonienie nawierzchni nie musi być wyczyszczone.
- w przypadku nawierzchni lekkoatletycznych niektóre części toru, takie jak pas wewnętrzny lub obszary startu i mety, są używane częściej, a tym samym szybciej się zużywają. Dlatego zalecamy unikanie ich podczas treningu, aby zapewnić bardziej równomierne zużycie na całej nawierzchni.
- w przypadku nawierzchni bezpiecznych warto zwrócić szczególną uwagę na obszary zwiększonego zużycia pod huśtawkami i przy zjeżdżalniach.
- regularnie należy też usuwać chwasty mogące pojawiać się w krawężniku otaczającym nawierzchnie.
- raz w roku nawierzchnia powinna być wyczyszczona na mokro – pozwoli to na całkowite usunięcie brudu, startego materiału nawierzchni, a także nalotów biologicznych. W przypadku obiektów o powierzchni <1000m2 czyszczenie można przeprowadzić we własnym zakresie, w przypadku większych obiektów rekomendujemy zwrócić do wyspecjalizowanych firm.
- 1) Przed czyszczeniem, nawierzchnię należy dokładnie oczyścić z piasku, liści itd. (zamiatanie/odkurzanie)
- 2) W kolejnym etapie nanieść środek Tetrapur Y na nawierzchnię i delikatnie szorować przy użyciu szczotki o średniej twardości.
- 3) Pozostawić spieniony środek na nawierzchni na 5-10 minut
- 4) Dokładnie spłukać dużą ilością bieżącej wody.
- 5) W razie konieczności czynność powtórzyć.
Do mycia nawierzchni można wykorzystać także urządzenia mechaniczne takie jak szorowarki (wyposażone w miękkie szczotki z tworzywa sztucznego).
Zanieczyszczenia, takie jak napoje, gumy do żucia, resztki jedzenia, odchody zwierząt, krew itp. powinny zostać niezwłocznie usunięte, w przeciwnym razie mogą przyczynić się do przebarwień nawierzchni.
Należy unikać zabrudzenia jakimikolwiek środkami chemicznymi (oleje, paliwa, nawozy, środki ochrony roślin) powodującymi odbarwianie nawierzchni. W przypadku rozlania na nawierzchni olejów, paliw albo chemikaliów powinny być one niezwłocznie zasypane piaskiem lub trocinami, w celu ograniczenia kontaktu z nawierzchnią i uniknięcia potencjalnych uszkodzeń.
Palenie papierosów, korzystanie ze sztucznych ogni lub otwartego ognia w jakiejkolwiek postaci jest bezwzględnie zabronione na nawierzchni i w jej bezpośrednim otoczeniu.
Nie należy wjeżdżać na nawierzchnię poliuretanową łyżworolkami, wrotkami, deskorolkami, rowerami, motorowerami i innymi pojazdami. Nierespektowanie tego zalecenia może prowadzić do pozostawienia na nawierzchni trudnych do usunięcia plam (powstałych w wyniku hamowania lub poślizgu kół) oraz jej mechanicznego uszkodzenia.
Wjazd pojazdów mechanicznych na nawierzchnię jest niedozwolony. Pojazdy mechaniczne mogą uszkodzić nawierzchnię i zabrudzić ją śladami opon lub w wyniku wycieku płynów eksploatacyjnych, które mogą być trudne do usunięcia. Na nawierzchnię dopuszcza się jedynie wjazd specjalistycznych pojazdów do konserwacji i czyszczenia, wyposażonych w szerokie, niskociśnieniowe opony o łagodnym profilu. Nacisk jednostkowy na koło nie powinien przekraczać 500kg. W przypadku konieczności przejazdu przez nawierzchnię cięższych pojazdów należy skonstruować przejazd rozkładający nacisk pojazdu w postaci desek lub płyt. Nie należy jednak przekraczań nacisku punktowego 500kg/m².
Nie należy instalować na nawierzchni jakichkolwiek urządzeń typu: podium, parkiet taneczny, ławki, krzesła, stoły oraz inne przedmioty mogące wywierać duże naciski jednostkowe. Nie należy ustawiać bezpośrednio na nawierzchni żadnych obiektów o ostrych krawędziach.
Problemy z bieżnią lekkoatletyczną w Gnieźnie podkreślają konieczność skrupulatnej konserwacji i właściwego użytkowania tego typu obiektów. Tymczasem, patrząc na załączone zdjęcia i filmy, każdy może sam sobie odpowiedzieć, czy obiekt jest zabezpieczony w prawidłowy sposób. Warto zaznaczyć, że to, że bieżnia jest ogólnodostępna oznacza, że mogą z niej korzystać osoby uprawiające lekkoatletykę, a nie rodzice z dziećmi wychodzący na spacer. Na szczególną uwagę zasługuje ciężarówka zaparkowana na bieżni. To zdjęcie obrazuje troskę o infrastrukturę sportową na obiekcie.
Zanim obwini się generalnego wykonawcę inwestycji, warto zastanowić się, czy nie ma innych powodów zniszczenia obiektu. Bieżnia to nie betonowy chodnik czy asfaltowa ścieżka rowerowa, którą ciężko zniszczyć.
Jak udało nam się ustalić, firma Grinbud, zaraz po otrzymaniu informacji o uszkodzeniu nawierzchni, zwróciła się do firmy, która budowała bieżnię, z prośbą o natychmiastową interwencję. Nawierzchnia w miejscu naprawy różni się nieznacznie kolorem, ponieważ jest to naprawa tymczasowa, do momentu wykonania właściwego serwisu. Nawierzchnia musi zostać wycięta na większym obszarze i wymieniona.
Kolejnym problemem są rozgrywane mecze Mieszka Gniezno. Być może bieżnia została wykonana w sposób nieco nieprzemyślany, bowiem mecze piłki nożnej na stadionie generują kolejny problem. Podczas spotkań, szczególnie w sytuacjach takich jak rzuty rożne czy wyjścia bramkarzy, piłkarze często opuszczają boisko, wchodząc na bieżnię. Działanie to, szczególnie przy użyciu korków, może prowadzić do mechanicznego uszkodzenia powierzchni bieżni.
Także obecność rodziców dzieci na treningach również może przyczynić się do dodatkowego obciążenia bieżni lekkoatletycznej. Rodzice często towarzyszą swoim pociechom, a niektórzy z nich mogą również spacerować po bieżni w czasie, gdy ich dzieci uczestniczą w zajęciach. To może przyspieszyć degradację nawierzchni, zwłaszcza jeśli nie stosuje się odpowiedniego obuwia.
Dlaczego nie wywieszono regulaminu korzystania z bieżnie? Odpowiedź na to pytanie pozostaje nieznana. Miasto i zarządca obiektu posiadają dokładne wytyczne od producenta i wykonawcy bieżni. Wystarczy w odpowiedni sposób zadbać o inwestycję, na którą wydano 6 milionów złotych.
Jak udało nam się ustalić, radni miejscy zadali pytania ówczesnemu dyrektorowi Wydziału Promocji Urzędu Miasta Gniezna, jednak nie uzyskali na nie odpowiedzi.
3 komentarze
a co się może dziać?w przyrodzie jest tak że lisie nieszczepione na wściekliznę mioty wydalają toksyczny i luźny kał, być może szedł tamtędy i popuszczał , stąd te dziury ?
Dlaczego radni nie zadali pytań w formie interpelacji samemu prezydentowi Gniezna ? By nie zniweczyć jego akcji wyborczej do Rady Powiatu ? Czy zły nadzór ze strony prezydenta mógłby się stać przyczyną ……przegrania walki o mandat radnego ?
zamknąć i pozwolić oglądać tylko przez płot.