Wszystkie osoby posiadające prawo jazdy, powinny wiedzieć jak zachować się podczas rutynowej kontroli drogowej. Tyle teoria. W praktyce okazuje się, że kierowcy bardzo często nie wiedzą jak zachować się w trakcie jej trwania i bardzo często popełniają podobne błędy. Poniżej kilka rad dotyczących przedmiotowej problematyki.
Sygnał do zatrzymania się i poddania kontroli może być wydany poprzez funkcjonariusza idącego pieszo, przebywającego w/na pojeździe (samochodzie, rowerze, lecącego helikopterem itp.).
Jakich sygnałów używa się do zatrzymania do kontroli:
W warunkach dostatecznej widoczności umundurowany policjant daje sygnał do zatrzymania tarczą ("lizakiem") lub ręką. W warunkach niedostatecznej widoczności daje sygnał latarką ze światłem czerwonym lub tarczą ze światłem czerwonym/odblaskowym.
Funkcjonariusz nieumundurowany może zatrzymać nas tylko na terenie zabudowanym, a sygnał do zatrzymania daje za pomocą tarczy ze światłem czerwonym/odblaskowym lub latarki ze światłem czerwonym.
Sygnał do poddania się kontroli drogowej może być wydawany z jadącego radiowozu. Używa się w tym celu urządzeń nagłaśniających lub sygnalizacji świetlnej. Podobnych sygnałów używa się wydając polecenia z patroli powietrznych. Zdarza się również, że policjant dla zwrócenia większej uwagi używa gwizdka lub urządzenia nagłaśniającego.
Miejsce zatrzymania może być również opatrzone znakiem: Stój – kontrola drogowa.
Funkcjonariusz nieumundurowany może zatrzymać nas tylko na terenie zabudowanym, a sygnał do zatrzymania daje za pomocą tarczy ze światłem czerwonym/odblaskowym lub latarki ze światłem czerwonym.
Sygnał do poddania się kontroli drogowej może być wydawany z jadącego radiowozu. Używa się w tym celu urządzeń nagłaśniających lub sygnalizacji świetlnej. Podobnych sygnałów używa się wydając polecenia z patroli powietrznych. Zdarza się również, że policjant dla zwrócenia większej uwagi używa gwizdka lub urządzenia nagłaśniającego.
Miejsce zatrzymania może być również opatrzone znakiem: Stój – kontrola drogowa.
Miejsce zatrzymania:
Miejsce to wyznacza funkcjonariusz. Nie powinno ono stwarzać zagrożenia i utrudniać ruchu innym uczestnikom. Dlatego możliwe jest, że policjant nakaże jechać za radiowozem w celu dojechania do takiego miejsca. Oczywiście nie stosuje się tej zasady w przypadkach pościgów lub bezpośrednio zagrażających innym uczestnikom ruchu.
Przeprowadzanie kontroli:
Jeśli zostałeś zatrzymany do kontroli to:
Zatrzymaj się w miejscu wyznaczonym.
Uchyl szybę, połóż ręce na kierownicy.
Nie wychodź z pojazdu! Nie wyłączaj silnika chyba, że zostaniesz o to poproszony przez funkcjonariusza.
Funkcjonariusz powinien przedstawić się (poda stopień, imię i nazwisko), przedstawi przyczynę zatrzymania. Policjant umundurowany nie ma obowiązku wylegitymowania się (ale możesz go o to poprosić), natomiast nieumundurowany zawsze musi się wylegitymować (okazując legitymację służbową).
Czekaj na polecenia funkcjonariusza. Prawdopodobnie pierwsze o co zostaniesz poproszony to dokumenty potrzebne do kierowania pojazdem (prawo jazdy, dowód rejestracyjny, dowód ubezpieczenia OC).
Funkcjonariusz może poprosić Cię (i pasażerów) o opuszczenie pojazdu w celu kontroli osobistej i/lub kontroli pojazdu. Pojazd może być kontrolowany pod względem przewożonych towarów lub określenia stanu technicznego (policjant w tym celu ma prawo do kierowania Twoim samochodem, by sprawdzić działanie podstawowych układów pojazdu).
Możesz zostać poproszony do radiowozu, ale tylko w uzasadnionych przypadkach. Są to: udzielenie pomocy rannemu lub choremu; doprowadzenie do komisariatu, izby wytrzeźwień lub szpitala; poddanie badaniu na zawartości w organizmie alkoholu lub innych niedozwolonych środków; odtworzenie przebiegu zarejestrowanego wykroczenia; przeprowadzenie czynności procesowych.
Zatrzymaj się w miejscu wyznaczonym.
Uchyl szybę, połóż ręce na kierownicy.
Nie wychodź z pojazdu! Nie wyłączaj silnika chyba, że zostaniesz o to poproszony przez funkcjonariusza.
Funkcjonariusz powinien przedstawić się (poda stopień, imię i nazwisko), przedstawi przyczynę zatrzymania. Policjant umundurowany nie ma obowiązku wylegitymowania się (ale możesz go o to poprosić), natomiast nieumundurowany zawsze musi się wylegitymować (okazując legitymację służbową).
Czekaj na polecenia funkcjonariusza. Prawdopodobnie pierwsze o co zostaniesz poproszony to dokumenty potrzebne do kierowania pojazdem (prawo jazdy, dowód rejestracyjny, dowód ubezpieczenia OC).
Funkcjonariusz może poprosić Cię (i pasażerów) o opuszczenie pojazdu w celu kontroli osobistej i/lub kontroli pojazdu. Pojazd może być kontrolowany pod względem przewożonych towarów lub określenia stanu technicznego (policjant w tym celu ma prawo do kierowania Twoim samochodem, by sprawdzić działanie podstawowych układów pojazdu).
Możesz zostać poproszony do radiowozu, ale tylko w uzasadnionych przypadkach. Są to: udzielenie pomocy rannemu lub choremu; doprowadzenie do komisariatu, izby wytrzeźwień lub szpitala; poddanie badaniu na zawartości w organizmie alkoholu lub innych niedozwolonych środków; odtworzenie przebiegu zarejestrowanego wykroczenia; przeprowadzenie czynności procesowych.