Światowy Dzień bez Tytoniu obchodzony jest każdego roku 31 maja – w tym dniu Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) stara się zwrócić uwagę opinii publicznej na kwestię zdrowotnych, społecznych i ekonomicznych skutków palenia tytoniu, koncentrując się za każdym razem na wybranym aspekcie tego złożonego problemu.
Tegorocznym hasłem Światowego Dnia bez Tytoniu ogłoszonym przez WHO jest: „Zakaz reklamy i promocji tytoniu oraz sponsoringu przez firmy tytoniowe”. Zakaz wszelkiej reklamy, promocji i sponsorowania wyrobów tytoniowych wymagany jest na mocy Ramowej Konwencji WHO o ograniczaniu używania tytoniu (FCTC) – art. 13 (FCTC – pierwszy międzynarodowy traktat zdrowotny, konwencja ratyfikowana przez wiele państw na świecie, w tym Polskę, weszła w życie w lutym 2005 roku, podkreśla szkodliwość wyrobów tytoniowych, a także określa cele i zasady prawne, których muszą przestrzegać ratyfikujące go państwa).
Celem tegorocznych obchodów Światowego Dnia bez Tytoniu jest przyczynienie się do ochrony obecnych i przyszłych pokoleń przed skutkami zdrowotnymi, społecznymi i ekonomicznymi wynikającymi z narażenia na dym tytoniowy poprzez działania wspierające zakaz reklamy i promocji wyrobów tytoniowych oraz sponsorowania przez firmy tytoniowe. Badania pokazują, że kompleksowy zakaz reklam, znacząco obniża ilość osób palących oraz zaczynających palić.
Kompleksowy zakaz reklamy i promocji wyrobów tytoniowych oraz sponsorowania przez branżę tytoniową oznacza min. jakiekolwiek wsparcie przez te firmy dla imprez, działania lub osoby, zakaz prezentowania i umieszczania w widocznych miejscach w punktach sprzedaży wyrobów tytoniowych, zezwala się wyłącznie na prezentowanie tekstowej listy wyrobów i ich cen, pośrednią reklamę papierosów – w filmach, teledyskach, serialach, która może mieć bardzo duży wpływ szczególnie na młodych ludzi.
Mimo skuteczności kompleksowych zakazów, zgodnie z raportem WHO z 2011 r.
na temat epidemii palenia tytoniu, tylko 6% ludności świata jest w pełni chroniona przed narażeniem na reklamę, promocję i inne taktyki stosowane przez przemysł tytoniowy, a około połowy dzieci na świecie żyje w państwach, gdzie nie ma zakazu reklamy tytoniu.
Istotnym elementem prowadzonych działań jest również informowanie o zdrowotnych skutkach czynnego i biernego palenia tytoniu oraz edukacja społeczeństwa na temat zapisów ustawy z dnia 9 listopada 1995 o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz.U. z 1996 r. Nr 10,poz 55, z póz.zm). Według zapisów tej ustawy za łamanie zakazu reklamowania i promocji wyrobów tytoniowych oraz sponsorowania przez firmy tytoniowe (np. działalności sportowej, kulturalnej, oświatowej, zdrowotnej i społeczno-politycznej) grozi kara do 200 000 zł (art. 12).
Celem tegorocznych obchodów Światowego Dnia bez Tytoniu jest przyczynienie się do ochrony obecnych i przyszłych pokoleń przed skutkami zdrowotnymi, społecznymi i ekonomicznymi wynikającymi z narażenia na dym tytoniowy poprzez działania wspierające zakaz reklamy i promocji wyrobów tytoniowych oraz sponsorowania przez firmy tytoniowe. Badania pokazują, że kompleksowy zakaz reklam, znacząco obniża ilość osób palących oraz zaczynających palić.
Kompleksowy zakaz reklamy i promocji wyrobów tytoniowych oraz sponsorowania przez branżę tytoniową oznacza min. jakiekolwiek wsparcie przez te firmy dla imprez, działania lub osoby, zakaz prezentowania i umieszczania w widocznych miejscach w punktach sprzedaży wyrobów tytoniowych, zezwala się wyłącznie na prezentowanie tekstowej listy wyrobów i ich cen, pośrednią reklamę papierosów – w filmach, teledyskach, serialach, która może mieć bardzo duży wpływ szczególnie na młodych ludzi.
Mimo skuteczności kompleksowych zakazów, zgodnie z raportem WHO z 2011 r.
na temat epidemii palenia tytoniu, tylko 6% ludności świata jest w pełni chroniona przed narażeniem na reklamę, promocję i inne taktyki stosowane przez przemysł tytoniowy, a około połowy dzieci na świecie żyje w państwach, gdzie nie ma zakazu reklamy tytoniu.
Istotnym elementem prowadzonych działań jest również informowanie o zdrowotnych skutkach czynnego i biernego palenia tytoniu oraz edukacja społeczeństwa na temat zapisów ustawy z dnia 9 listopada 1995 o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz.U. z 1996 r. Nr 10,poz 55, z póz.zm). Według zapisów tej ustawy za łamanie zakazu reklamowania i promocji wyrobów tytoniowych oraz sponsorowania przez firmy tytoniowe (np. działalności sportowej, kulturalnej, oświatowej, zdrowotnej i społeczno-politycznej) grozi kara do 200 000 zł (art. 12).
PSSE Gniezno