Historyczne, ale z nowymi rozwiązaniami zwiększającymi komfort podróżnych, dostępność obiektów oraz bezpieczeństwo, a do tego z przestrzenią zaaranżowaną całkowicie na nowo z uwzględnieniem potrzeb lokalnego samorządu – dworce w Kobylnicy i Pobiedziskach, bo o nich mowa, zostały właśnie otwarte po przebudowie.
Dworce w Kobylnicy i Pobiedziskach to kolejne zabytkowe obiekty, które przeszły olbrzymią przemianę, łącząc w sobie historię z nowoczesnością. Dzięki takim inwestycjom jak te kolej zmienia się na lepsze, stając się coraz ciekawszą alternatywą dla transportu indywidualnego. Natomiast dworce stają się ważnymi przestrzeniami dla społeczności lokalnej – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.
Otwarcie dworców w Pobiedziskach i Kobylnicy to kolejny element wielkiej modernizacji polskiej kolei. Mieszkańcy kolejnych miejscowości w województwie wielkopolskim zyskają dzięki temu dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że zmodernizowane budynki historycznych dworców staną się wizytówkami obydwu miejscowości, centrami lokalnych społeczności oraz ułatwią pasażerom podróżowanie koleją. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. ponad 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Rok temu otworzyliśmy dla podróżnych dwa nowe dworce w Pobiedziskach Letnisku i Biskupicach Wielkopolskich, które wybudowaliśmy w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych. Dziś otwieramy dwa kolejne, tym razem historyczne, ale równie nowoczesne. Jestem przekonany, że będą one dobrze służyć mieszkańcom nie tylko jak miejsca, z którego wyruszają w podróż, ale również jako przestrzeń spotkań z kulturą – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
Pobiedziska: dworzec-biblioteka
Sporo zmian zaszło wewnątrz dworca. Przestrzeń obsługi podróżnych składa się z nowocześnie urządzonej poczekalni. Znajdziemy w niej ławki, gabloty z rozkładem jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W poczekalni zamontowano również nowoczesne oświetlenie oraz defibrylator automatyczny. W jej bezpośrednim sąsiedztwie znalazły się pomieszczenie kasy biletowej oraz toalety. Pozostałą powierzchnię na parterze i piętrze wynajął samorząd, który planuje tam otworzyć bibliotekę.
To już nie tylko dworzec
We wnętrzu również zaszło wiele zmian. Centrum obsługi podróżnych pełni hol dworca, będący jednocześnie poczekalnią. Został on urządzony w nowoczesny sposób. Szarej posadzce towarzyszą ściany o szaro-beżowej kolorystyce wyłożone wielkoformatowymi płytami doskonale imitującymi naturalny kamień oraz biały sufit z nowoczesnymi kwadratowymi oprawami oświetleniowymi. We wnętrzu podróżni znajdą ławki, gabloty z rozkładami jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, zegar oraz defibrylator. W sąsiedztwie holu położonego w centralnej części budynku zlokalizowano również toalety. We wschodniej przybudówce dworca mieści się punkt pocztowy, natomiast w zachodniej świetlica wiejska o powierzchni ponad 100 m kw.
Przyjazne, bezpieczne i ekologiczne!
Na obydwóch dworcach wprowadzono szereg rozwiązań sprawiających, że stały się one bardzie przyjazne dla osób z niepełnosprawnościami. Wyeliminowano bariery architektoniczne oraz pojawiły się na nich usprawnienie taki jak na przykład: ścieżki prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille’a, windy czy kontrastowa kolorystyka wnętrz. Do potrzeb osób o ograniczonej sprawności ruchowej dostosowano również dworcowe toalety.
Inwestycje stały się również okazją do wprowadzenie rozwiązań przyjaznych środowisku. Budynki ocieplono od wewnątrz, a także wymieniono w nich stolarkę okienną i drzwiową na taką o niskim współczynniku przenikania ciepła. Poza tym zainstalowano w nich pompy ciepła, energooszczędne oświetlenie w technologii LED oraz nowoczesne systemy zarządzania budynkiem (BMS), które optymalizują zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. Sprawia to, że dworce stają się ekologiczne. Z kolei o bezpieczeństwo na dworcach i w ich otoczeniu zadbają nowoczesne systemy: monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu.
Przebudowa dworców w Pobiedziskach i Kobylnicy to odpowiednio koszt 6,88 mln złotych brutto i 5,71 mln złotych brutto. Inwestorem były Polskiej Koleje Państwowe S.A. Wykonawcą robót budowlanych firma Agrobex Sp. z o.o., a dokumentację projektową przebudów opracowała pracownia architektoniczna WK Architekci ze Swarzędza.