Przypomnijmy:
29 marca 2022 r. o godzinie 15.28 do Stanowiska Kierowania Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Gnieźnie wpłynęła informacja dotycząca katastrofy lotniczej w Kłecku. Zgłaszający nie potrafił określić rodzaju maszyny latającej ale mówił, ze maszyna runęła do wody. Na miejsce zdarzenia natychmiast zadysponowano zastępy z terenu powiatu gnieźnieńskiego oraz specjalistyczną grupę ratownictwa wodno nurkowego (SGRWN) z Poznania.
Po przybyciu na miejsce zdarzenia pierwszego zastępu Straży Pożarnej i zwodowaniu łodzi ratowniczej strażacy dopłynęli do miejsca, w którym maszyna runęła do wody. Niestety cała maszyna znajdowała się pod wodą a na powierzchni jeziora nie było widać osób poszkodowanych. Po przybyciu na miejsce zdarzania SGRWN nurek wydobył poszkodowanego pilota na powierzchnię wody. Niestety pomimo resuscytacji rozpoczętej już na łodzi ratowniczej nie udało się uratować poszkodowanego pilota. Na miejscu obecna była Policja, która prowadzi czynności wyjaśniające. Na prośbę Policji następnego dnia strażacy wydobyli wrak z wody a oględzinami rozbitej maszyny zajęła się Państwowa Komisja Badań Wypadków Lotniczych.
Po przybyciu na miejsce zdarzenia pierwszego zastępu Straży Pożarnej i zwodowaniu łodzi ratowniczej strażacy dopłynęli do miejsca, w którym maszyna runęła do wody. Niestety cała maszyna znajdowała się pod wodą a na powierzchni jeziora nie było widać osób poszkodowanych. Po przybyciu na miejsce zdarzania SGRWN nurek wydobył poszkodowanego pilota na powierzchnię wody. Niestety pomimo resuscytacji rozpoczętej już na łodzi ratowniczej nie udało się uratować poszkodowanego pilota. Na miejscu obecna była Policja, która prowadzi czynności wyjaśniające. Na prośbę Policji następnego dnia strażacy wydobyli wrak z wody a oględzinami rozbitej maszyny zajęła się Państwowa Komisja Badań Wypadków Lotniczych.
We wstępnym raporcie PKBWL czytamy:
W dniu 29 marca 2022 r. na lotnisku Leszno (EPLS) pilot samolotu Aventura II o znakach rozpoznawczych N27ZX rozpoczął przygotowania do wykonania lotu rekreacyjnego z lądowaniem na kilku jeziorach. Z zapisu kamery na lotnisku EPLS wynika, że pilot osobiście przygotował samolot do lotu, uruchomił silnik, wykonał jego próbę, a następnie kołowanie do RWY 23 i o godz. 10:171 wystartował. Około godziny 15:20 w pobliżu jeziora Kłeckiego (woj. wielkopolskie) świadkowie zauważyli samolot, który przyleciał z kierunku południowego. Nad jeziorem samolot wykonał na małej wysokości najpierw zakręt w prawo a następnie 2-3 zakręty o małym promieniu w lewo i około godz. 15:24, wykonując zniżanie, zderzył się z powierzchnią wody. Nastąpił kapotaż samolotu i jego częściowe zanurzenie. Po kilkunastu minutach od zderzenia samolot zatonął. Świadkowie zawiadomili o wypadku służby ratownicze. Po przybyciu nurków Państwowej Straży Pożarnej zlokalizowano samolot pod wodą na głębokości około 4,5 m, a w kabinie samolotu odnaleziono zapiętego w pasy pilota. Po wydobyciu ciała pilota podjęto akcję reanimacyjną zakończoną niepowodzeniem.
Po wydobyciu wraku w dniu 30 marca 2022 r. ustalono, że był to samolot Aventura II o znakach rozpoznawczych N27ZX. Z informacji przekazanej przez świadka, który w dniu zdarzenia rozmawiał z pilotem przez telefon wynika, że od startu do godziny około 15:00 pilot wykonał lądowania na 13 jeziorach.
W wyniku zderzenia z wodą samolot uległ znacznemu uszkodzeniu, w tym szczególnie przednia część kadłuba. Od samolotu oddzieliła się przednia część kadłuba, drzwi i lewy pływak.
Pilotem był mężczyzna, lat 55, posiadający ważną licencję pilota samolotowego PPL(A).
Według wstępnej analizy, warunki meteorologiczne mogły mieć wpływ na zaistnienie zdarzenia.
Dokładne położenie wraku zostało określone przy użyciu sonarów Policji i PSP. Ustalono, że wrak znajdował się na dnie jeziora w położeniu odwróconym (przodem kadłuba w kierunku południowym). Ponadto z wody wyłowiono pływającą w pobliżu dolną laminatową część kadłuba i lewy pływak. Prawy pływak oddzielił się od skrzydła podczas akcji ratowniczej. W czasie wydobywania wraku nastąpiły uszkodzenia usterzenia ogonowego i przemieszczenie silnika poprzez jego obrót wokół osi poprzecznej. Ze wstępnych ustaleń wynika, że samolot zderzył się z wodą przednią częścią kadłuba i lewym skrzydłem, przechylony w lewo, z ujemnym kątem pochylenia.
Teraz PKBWL planuje przesłuchać kolejnych świadków, odtworzyć dokładną trasę lotu maszyny oraz sprawdzić dokumentację szczegółową samolotu.
Po wydobyciu wraku w dniu 30 marca 2022 r. ustalono, że był to samolot Aventura II o znakach rozpoznawczych N27ZX. Z informacji przekazanej przez świadka, który w dniu zdarzenia rozmawiał z pilotem przez telefon wynika, że od startu do godziny około 15:00 pilot wykonał lądowania na 13 jeziorach.
W wyniku zderzenia z wodą samolot uległ znacznemu uszkodzeniu, w tym szczególnie przednia część kadłuba. Od samolotu oddzieliła się przednia część kadłuba, drzwi i lewy pływak.
Pilotem był mężczyzna, lat 55, posiadający ważną licencję pilota samolotowego PPL(A).
Według wstępnej analizy, warunki meteorologiczne mogły mieć wpływ na zaistnienie zdarzenia.
Dokładne położenie wraku zostało określone przy użyciu sonarów Policji i PSP. Ustalono, że wrak znajdował się na dnie jeziora w położeniu odwróconym (przodem kadłuba w kierunku południowym). Ponadto z wody wyłowiono pływającą w pobliżu dolną laminatową część kadłuba i lewy pływak. Prawy pływak oddzielił się od skrzydła podczas akcji ratowniczej. W czasie wydobywania wraku nastąpiły uszkodzenia usterzenia ogonowego i przemieszczenie silnika poprzez jego obrót wokół osi poprzecznej. Ze wstępnych ustaleń wynika, że samolot zderzył się z wodą przednią częścią kadłuba i lewym skrzydłem, przechylony w lewo, z ujemnym kątem pochylenia.
Teraz PKBWL planuje przesłuchać kolejnych świadków, odtworzyć dokładną trasę lotu maszyny oraz sprawdzić dokumentację szczegółową samolotu.