Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych opublikowała wstępny raport dotyczący wypadku na Jeziorze Kłeckim, w którym zginął 55-letni pilot samolotu-amfibii.
Przypomnijmy:
Po przybyciu na miejsce zdarzenia pierwszego zastępu Straży Pożarnej i zwodowaniu łodzi ratowniczej strażacy dopłynęli do miejsca, w którym maszyna runęła do wody. Niestety cała maszyna znajdowała się pod wodą a na powierzchni jeziora nie było widać osób poszkodowanych. Po przybyciu na miejsce zdarzania SGRWN nurek wydobył poszkodowanego pilota na powierzchnię wody. Niestety pomimo resuscytacji rozpoczętej już na łodzi ratowniczej nie udało się uratować poszkodowanego pilota. Na miejscu obecna była Policja, która prowadzi czynności wyjaśniające. Na prośbę Policji następnego dnia strażacy wydobyli wrak z wody a oględzinami rozbitej maszyny zajęła się Państwowa Komisja Badań Wypadków Lotniczych.
We wstępnym raporcie PKBWL czytamy:
Po wydobyciu wraku w dniu 30 marca 2022 r. ustalono, że był to samolot Aventura II o znakach rozpoznawczych N27ZX. Z informacji przekazanej przez świadka, który w dniu zdarzenia rozmawiał z pilotem przez telefon wynika, że od startu do godziny około 15:00 pilot wykonał lądowania na 13 jeziorach.
W wyniku zderzenia z wodą samolot uległ znacznemu uszkodzeniu, w tym szczególnie przednia część kadłuba. Od samolotu oddzieliła się przednia część kadłuba, drzwi i lewy pływak.
Pilotem był mężczyzna, lat 55, posiadający ważną licencję pilota samolotowego PPL(A).
Według wstępnej analizy, warunki meteorologiczne mogły mieć wpływ na zaistnienie zdarzenia.
Dokładne położenie wraku zostało określone przy użyciu sonarów Policji i PSP. Ustalono, że wrak znajdował się na dnie jeziora w położeniu odwróconym (przodem kadłuba w kierunku południowym). Ponadto z wody wyłowiono pływającą w pobliżu dolną laminatową część kadłuba i lewy pływak. Prawy pływak oddzielił się od skrzydła podczas akcji ratowniczej. W czasie wydobywania wraku nastąpiły uszkodzenia usterzenia ogonowego i przemieszczenie silnika poprzez jego obrót wokół osi poprzecznej. Ze wstępnych ustaleń wynika, że samolot zderzył się z wodą przednią częścią kadłuba i lewym skrzydłem, przechylony w lewo, z ujemnym kątem pochylenia.
Teraz PKBWL planuje przesłuchać kolejnych świadków, odtworzyć dokładną trasę lotu maszyny oraz sprawdzić dokumentację szczegółową samolotu.