Z pewnością osób, które chociaż raz słyszały pojęcie User Experience, jest coraz więcej. Termin ten oznacza projektowanie zorientowane na użytkownika. Obecnie nabrało ono dużego znaczenia. Okazało się bowiem, że użytkownicy, którzy mają pozytywne doświadczenia z produktem, wydają chętniej i więcej. Decyzje, które podejmowane są w projektowaniu nakierowanym na UX, powinny więc być oparte na wynikach rzetelnych, wiarygodnych badań. Narzędziem niezwykle przydatnym okazują się mierniki UX.
Mierniki UX – czym one są?
W procesie podejmowania decyzji różnorodne mierniki wykorzystywane są od bardzo dawna. Dzięki informacjom zdobywanym za pomocą różnych mierników firmy mogą stać się bardziej konkurencyjne w stosunku do firm z tego samego sektora. Jeśli chodzi o
mierniki UX, to odgrywają one bardzo podobną rolę. Ich zadaniem jest zmierzenie doświadczeń użytkownika strony internetowej lub aplikacji mobilnej. Dla specjalistów, którzy zajmują się projektowaniem w duchu User Experience, mierniki te są bardzo ważne, bo dostarczają im twardych, obiektywnych dowodów.
Dlaczego warto mierzyć User Experience?
Subiektywna ocena strony internetowej bądź aplikacji jest mało wiarygodnym wyznacznikiem ich kondycji. O wiele bardziej wiarygodnym źródłem cennych informacji dla każdego User Designera są właśnie mierniki UX. Dzięki nim możliwe jest monitorowanie zachowań użytkowników na bieżąco. W projektowaniu UX wykorzystywane są różnego rodzaju metody badawcze.
Ogromnym wsparciem dla tych badań są właśnie mierniki User Experiance. Dane, które zostaną zebrane dzięki miernikom UX, są nie do podważenia. Można je przedstawić w formie graficznych wykresów. Dzięki temu, że można je wykorzystać do sprawdzenia faktycznych doświadczeń użytkownika, udaje się zaprojektować stronę/aplikację, która w pełni odpowiada na potrzeby określonej grupy docelowej.
Jakie są rodzaje mierników UX?
Poziom satysfakcji użytkowników produktów cyfrowych można zmierzyć, wykorzystując bardzo różne rodzaje mierników UX. Zostały one podzielone na dwie podstawowe kategorie: behawioralne oraz opierające się na opinii. Dane do wskaźników behawioralnych w większości przypadków są zbierane w sposób automatyczny. W ich zbieranie nie muszą być zaangażowane żadne osoby. Do wskaźników behawioralnych zalicza się:
- liczbę wyświetleń strony;
- współczynnik porzuceń;
- liczbę zadań, które zostały zakończone sukcesem;
- czas, który potrzebny jest do wykonania zadania;
- współczynnik błędów.
Zbieranie wskaźników behawioralnych to metoda prosta i tania. Wskaźniki oparte na opinii to między innymi system Usability Scale. Jest to składająca się z dziesięciu zdań skala użyteczności systemu. Zdania, które budują ten system, zawierają sformułowanie "zdecydowanie się zgadzam" oraz "zdecydowanie się nie zgadzam". System Usability Scale nie wskaże, co jest źle ze stroną/aplikacją. Mówi on tylko o tym, na jakie problemy natknął się użytkownik. Poziom satysfakcji użytkownika można też zmierzyć, stosując ankietę Customer Satisfaction Score.