Z inicjatywy starosty gnieźnieńskiego Piotra Gruszczyńskiego obyła się dziś w Starostwie Powiatowym w Gnieźnie narada z dyrektorami placówek oświatowych, których organem prowadzącym jest Powiat Gnieźnieński. Dyrektor Wydziału Edukacji i Sportu Łukasz Kaszyński, przekazał dyrektorom informację na temat zasad przyjmowania cudzoziemców do polskich szkół w kontekście obecnej sytuacji na Ukrainie.
Podczas spotkania omówiono kwestie wsparcia nauki uczniów przybywających z zagranicy oraz udzielania im pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Dodatkowo omówiono proces wdrażania Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją oraz sprawy bieżące.
Zasady przyjmowania dzieci z Ukrainy do polskich szkół
Uczniowie z Ukrainy w wieku obowiązku szkolnego i obowiązku nauki (7-18 lat) są przyjmowani do szkół publicznych oraz obejmowani opieką, a także nauczaniem na warunkach dotyczących obywateli polskich. Przyjęcie do szkoły jest możliwe w ciągu całego roku szkolnego, a ustalenie klasy, w której kontynuowana jest nauka, odbywa się na podstawie sumy ukończonych lat nauki szkolnej za granicą. Przyjmowanie uczniów przybywających z zagranicy jest uregulowane na poziomie ustawowym. W procesie tym nie ma znaczenia prawna podstawa pobytu ucznia na terenie Polski. Ministerstwo Edukacji i Nauki zapewnia, że ze względu na realizację przez szkoły dodatkowych zajęć z języka polskiego oraz organizowania nauki w formie oddziałów przygotowawczych, dla organów prowadzących szkoły naliczane są dodatkowe środki z subwencji oświatowej, zależne od liczby uczniów szkół objętych pomocą wskazanych w Systemie Informacji Oświatowej.
Wsparcie nauki uczniów z zagranicy
Cudzoziemcy, którzy nie posługują się językiem polskim w stopniu umożliwiającym korzystanie z nauki w szkole, mogą:
- uczestniczyć w dodatkowych zajęciach z języka polskiego,
- realizować naukę w formie oddziału przygotowawczego, w którym proces nauczania jest dostosowany do potrzeb i możliwości edukacyjnych uczniów,
- korzystać z pomocy osoby władającej językiem kraju pochodzenia zatrudnionej w charakterze pomocy nauczyciela,
- korzystać z dodatkowych zajęć wyrównawczych w zakresie przedmiotów nauczania organizowanych przez organ prowadzący szkołę.
Decyzję o przyznaniu danej formy wsparcia podejmuje dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
Uczniowie cudzoziemscy mogą być objęci pomocą psychologiczno-pedagogiczną w związku z doświadczeniem migracyjnym. Pomoc polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na funkcjonowanie ucznia. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną w szkole organizuje dyrektor.
Podręczniki, materiały edukacyjne i ćwiczeniowe
Ministerstwo Edukacji i Nauki informuje również, że cyt. na podstawie art. 57 ust. 5 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U. 2021, poz. 190, 2445) możliwe jest zapewnienie przez dyrektorów szkół podstawowych podręczników, materiałów edukacyjnych oraz materiałów ćwiczeniowych dla uczniów – cudzoziemców.
Kuratorium Oświaty w Poznaniu uruchomiło punkt informujący obcokrajowców – rodziców dzieci i uczniów o możliwościach kształcenia i opieki w wielkopolskich szkołach oraz przedszkolach (codziennie od godz. 8.00 do godz. 18.00).
- tel. 780 386 050,
- tel. 780 386 055,
- tel. 780 386 020,
- tel. 780 386 056,
- tel. 780 386 076.
Ponadto czynny jest specjalny adres poczty e-mailowej: cudzoziemcy@ko.poznan.pl
Materiały do pobrania:
Zasady przyjmowania dzieci z zagranicy informacja MEiN