Pandemia znacznie spopularyzowała spotkania poprzez wideorozmowy na aplikacjach takich jak Zoom czy Microsoft Teams. Wiele osób musiało szybko dostosować się do nowego trendu, a pogląd, że prowadzenie spotkań jest całkowicie możliwe, jeśli ich uczestnicy znajdują się w odległych lokalizacjach, jest obecnie standardem.
Dobitnym dowodem na wzrost wykorzystania Zoom jest fakt, że według statystyk, w omawianym okresie ubiegłego roku, zdominował on listę najczęściej pobieranych aplikacji zarówno przez użytkowników iPhone’a, jak i Androida. W ciągu jednego roku, od 2019 do 2020, kapitalizacja rynkowa Zoom wzrosła z 18,8 miliarda dolarów do 44,5 miliarda dolarów. Jest tak popularny, że znalazł się na drugim miejscu, tuż poniżej TikToka, jako najczęściej na świecie pobierana aplikacja w 2020 roku. W tym samym roku, na wiosnę, Zoom zyskał blisko 20 milionów nowych użytkowników mobilnych, a wiele z tych pobrań było dokonanych przez użytkowników, którzy zrobili to po raz pierwszy. Aplikacja mobilna Zoom jest instalowana około 3,7 razy częściej niż Skype i 8,6 razy częściej niż Google Hangouts.
Dlaczego Zoom?
- Prostota. Wideokonferencje często wymagają pobrania specjalnego oprogramowania, a także poświęcenia dodatkowego czasu na zrozumienie, jak je skonfigurować. Zoom, z drugiej strony, jest dość prosty w użyciu. Wystarczy kliknąć na link Zoom w wiadomości e-mail z zaproszeniem, a spotkanie rozpocznie się automatycznie. Jeśli nie masz zainstalowanej aplikacji Zoom, zostaniesz poproszony o jej pobranie i zainstalowanie. Jest to szybkie i proste, dzięki czemu poradzą sobie osoby, które nie mają zbyt dużej wiedzy na temat technologii.
- Dostępność. Możesz z niego korzystać na dowolnym urządzeniu, na laptopie, komputerze stacjonarnym, iPadzie, iPhonie lub urządzeniu z systemem Android. Oznacza to, że prawie każdy może z niego korzystać, w dowolnym miejscu. Oczywiście, jest to również cenna lekcja dla każdej firmy. Im więcej Twoich klientów może skorzystać z Twoich usług lub kupić Twoje produkty, tym lepiej. Powodem, dla którego właśnie Zoom zyskał popularność jest to, że każdy może z niego korzystać, niezależnie od urządzenia, z którego korzysta.
- Przystępność. Zoom jest darmowy. I to nie tylko do organizowania spotkań wideo; dotyczy to wielu dodatkowych usług wideokonferencyjnych. Chociaż wiele platform oferuje obecnie darmowe wersje, aby pomóc firmom, ponieważ ich pracownicy nagle pracują w domu, Zoom nie oferuje swoich usług za darmo, a następnie pobiera opłaty za dodatkowe funkcje. W rezultacie miliony ludzi używają Zoomu w naprawdę kreatywny sposób, aby pozostać w kontakcie zarówno z powodów zawodowych, jak i osobistych.
- Niezawodność. Mówiąc o tych milionach ludzi, Zoom radzi sobie wyjątkowo dobrze, biorąc pod uwagę wzrost użytkowania w czasie. Oczywiście, było i nadal jest kilka niedociągnięć, ale w porównaniu z ilością danych, które muszą być przetwarzane, aby umożliwić spotkania wideo w czasie rzeczywistym, imponujące jest to, że aplikacja nie zacina się.
- Zabawa. Zoom to naprawdę niezła frajda. Na przykład, zamiast organizować spotkanie, na którym wszyscy widzą wnętrze Twojej kuchni, możesz dodać własne tło, aby wyglądało to tak, jakbyś był na plaży lub w przestrzeni kosmicznej. Zoom ma również wbudowany filtr upiększający, a to dobry pomysł, aby ładnie wyglądać podczas spotkania. Możesz pomyśleć, że tego typu funkcje nie są konieczne i miałbyś rację. Nie są. Ale są zabawne, a w okolicznościach, w których Zoom stał się popularny, każdy chciał mieć choć trochę zabawy.
Najbardziej ambitny projekt Facebooka – darmowa aplikacja Horizon Workrooms
Aplikacja udostępnia postać 16 uczestników z goglami VR umieszczonymi w wirtualnych salach konferencyjnych, a każdy uczestnik jest reprezentowany przez awatara, który wyświetla się jako górna część ciała unosząca się nad wirtualnym krzesłem przy wspólnym stole. Aplikacja umożliwia udział do 50 uczestników w jednym spotkaniu, do którego pozostali mogą dołączyć za pośrednictwem połączenia wideo. Uczestnicy spotkania w okularach VR mogą używać rąk i palców do gestykulacji, a usta ich awatarów mogą się poruszać, sprawiając wrażenie, że mówią. Wirtualny panel umieszczony przed uczestnikami spotkania pozwala im dzielić się zdjęciami i przeglądać prezentacje.
Aplikacja do organizowania wirtualnych spotkań wykorzystuje kombinację śledzenia ruchów rąk oraz specjalnej metody wykorzystania dźwięku zwanej "przestrzennym dźwiękiem" i stwarza wrażenie, że dźwięk dobiega z określonego kierunku. Wykorzystanie dźwięku polega również na eliminacji wszystkich dźwięków tła, które mogłyby zakłócić komunikację podczas spotkania.
Nowa próba popularyzacji wirtualnego świata przez Facebooka
Facebook chce popularyzować wirtualną rzeczywistość, ale jedną z barier w jej szerszym zastosowaniu jest wysoka cena nowszych modeli okularów VR, które jako jedyne pozwalają obecnie na uczestnictwo w wirtualnych spotkaniach. Konieczne jest również przyzwyczajenie ludzi do częstego korzystania z tej formy interakcji, jednak w praktyce okazuje się, że wykorzystanie wirtualnej rzeczywistości nie zyskało jeszcze odpowiedniej popularności. Część problemu związana jest z ergonomią modelu okularów VR. Okulary Oculus Quest 2 VR wykorzystywane do spotkań in-app mogą ważyć nawet nieco ponad kilogram, co może być obciążeniem, gdy spotkania odbywają się przez dłuższy czas.