Po opublikowaniu koncepcji zmian na Rynku w Gnieźnie, pojawiły się głosy o wyłączeniu go z ruchu. Ponieważ już wcześniej prowadzone były konsultacje w tej sprawie, temat cały czas jest w centrum zainteresowania mieszkańców i przedsiębiorców mających sklepy w tej części miasta.
Zwróciliśmy się do Urzędu Miasta Gniezna z zapytaniem prasowym:
Czy w związku z planowanymi zmianami w obrębie Rynku, zgodnie z nową koncepcją planowane jest zamknięcie przejazdu dla regularnego ruchu pojazdów przez Rynek? Jeżeli tak, to od kiedy to nastąpi?
Poniżej odpowiedź, którą otrzymaliśmy:
We wrześniu 2020 roku Miasto Gniezno ogłosiło przygotowania do ewentualnych zmian w organizacji ruchu w ścisłym, historycznym centrum miasta. Zmiany te miałyby obejmować przede wszystkim wyłączenie z ruchu tzw. przelotki przez Rynek z możliwością wjazdu tylko dla upoważnionych pojazdów, a także w konsekwencji zmiany kierunków ruchu na okalających ścisłe centrum drogach.
Pierwszym krokiem było rozpoczęcie konsultacji społecznych, które miały odpowiedzieć na pytanie: jakie w tym zakresie są potrzeby mieszkańców oraz jak zapatrują się oni na ewentualne zmiany. Na konsultacyjnego maila nadesłano dużą liczbę opinii, zarówno od osób popierających zmiany, jak i od ich zdecydowanych przeciwników.
Biorąc pod uwagę złożoność tej materii Miasto Gniezno wciąż prowadzi prace w tym zakresie. Chodzi o przygotowanie koncepcji (a może nawet kilku) takich ewentualnych zmian. Jest to kwestia skomplikowana, a na pewno problemowa, wymagający wzięcia pod uwagę często sprzecznych interesów różnych grup mieszkańców, i nie tylko. Dlatego odpowiedź na nadesłane pytanie brzmi: prace koncepcyjne trwają, kolejne konsultacje w tej sprawie na pewno się odbędą, a co do szczegółowych rozwiązań, to jeżeli zostaną wypracowane i później wprowadzone w życie, na pewno będą jedynie efektem szerokich rozmów z mieszkańcami. O kolejnych etapach i działaniach w tej sprawie będziemy informować.
Nie mniej realizacja tych, jak i każdych kolejnych procesów inwestycyjnych na terenie Miasta Gniezna zależna będzie od możliwości budżetowych, które w sposób zasadniczy determinowane będą przez projektowane i wprowadzane rozwiązania Polskiego Ładu.
Pierwszym krokiem było rozpoczęcie konsultacji społecznych, które miały odpowiedzieć na pytanie: jakie w tym zakresie są potrzeby mieszkańców oraz jak zapatrują się oni na ewentualne zmiany. Na konsultacyjnego maila nadesłano dużą liczbę opinii, zarówno od osób popierających zmiany, jak i od ich zdecydowanych przeciwników.
Biorąc pod uwagę złożoność tej materii Miasto Gniezno wciąż prowadzi prace w tym zakresie. Chodzi o przygotowanie koncepcji (a może nawet kilku) takich ewentualnych zmian. Jest to kwestia skomplikowana, a na pewno problemowa, wymagający wzięcia pod uwagę często sprzecznych interesów różnych grup mieszkańców, i nie tylko. Dlatego odpowiedź na nadesłane pytanie brzmi: prace koncepcyjne trwają, kolejne konsultacje w tej sprawie na pewno się odbędą, a co do szczegółowych rozwiązań, to jeżeli zostaną wypracowane i później wprowadzone w życie, na pewno będą jedynie efektem szerokich rozmów z mieszkańcami. O kolejnych etapach i działaniach w tej sprawie będziemy informować.
Nie mniej realizacja tych, jak i każdych kolejnych procesów inwestycyjnych na terenie Miasta Gniezna zależna będzie od możliwości budżetowych, które w sposób zasadniczy determinowane będą przez projektowane i wprowadzane rozwiązania Polskiego Ładu.
Urząd Miasta Gniezna
Szczegółowe, proponowane zmiany miały by dotyczyć:
- zmiany godzin dostaw towarów w strefie wyłączonej z ruchu z godz. od 6.00 do godz. 10.00 oraz z godz. od 18.00 do godz. 22.00, na okres od godz. 6.00 do godz. 12.00,
- zmniejszenia ruchu na tzw. przelotce na Rynku poprzez dostawy towarów od ul. Dąbrówki, dostawy towarów na ul. Chrobrego (deptak) i ul. Rzeźnicką od strony ul. Mieszka I,
- kontroli wjazdu do strefy wyłączonej z ruchu w postaci monitoringu tablic rejestracyjnych i/lub zastosowania chowanych w nawierzchnię słupków,
- na ul. Franciszkańskiej (od ul. Dąbrówki do Rynku) i ul. św. Wojciecha (od ul. Tumskiej do ul. Seminaryjnej) wyznaczenie strefy zamieszkania, w której pieszy będzie miał pierwszeństwo przed pojazdem a parkowanie dozwolone będzie tylko w wyznaczonych miejscach,
- zmiany kierunku ruchu na ul. Zielony Rynek dla umożliwienia wjazdu na ul. Warszawską na wysokości ul. Rzeźnickiej,
- wprowadzenia jednego kierunku ruchu na ul. Mickiewicza na odcinku od ul. Mieszka I do ul. Warszawskiej,
- zmiany kierunku ruchu na ul. Grzybowo na odcinku od ul. Dąbrówki do ronda Chrztu Polski oraz dalej w górę, na ul. Krzywe Koło do ul. Dąbrówki,
- wprowadzenia elementów uspokojenia ruchu typu: wyniesione przejścia dla pieszych, wyniesione skrzyżowania, mini ronda.
3 komentarze
Przez zamknięcie przejazdu przez rynek „centrum miasta ” zostanie podzielone na dwie części. Wyraźną granicą, stanie się ulica Bolesława Chrobrego i ulica Mieszka I. W związku z możliwością dojazdu na teren targowiska i na teren ulicy Warszawskiej wyłącznie od strony ulicy Mickiewicza, ulicy Wawrzyńca i ulicy Cichej „Targowisko” będzie właściwie odcięte dla mieszkańców zmotoryzowanych mieszkających w północnej części Gniezna. Czy o to chodzi naszym planistom ? Podejrzewam, że jedynymi gośćmi „targowiska” i ulicy Warszawskiej będą wtedy wyłącznie mieszkańcy ze Skiereszewa i Dalek.
Gniezno jest miastem turystycznym przez zaledwie cztery miesiące w roku. w pozostałych ośmiu miesiącach jest miastem, które żyje swoim normalnym, powolnym trybem. Zamykając na stałe ulicę Dąbrówki, Rynek i ulicę Farną dla ruchu kołowego spowodujemy, że przez osiem miesięcy ta część miasta będzie martwa. tak jak jest całkowicie martwa po sezonie ulica Tumska.
W każdym dużym mieście rynek jest wyłączony z ruchu i jakoś nikt tam nie narzekam na brak ruchu w interesie. Panie redaktorze zamiast siać aferę zapytaj się przedsiębiorców z deptaka czy mają mały interes przez brak ruchu drogowego na ich ulicy