Szacujesz koszt przesyłki, składasz zlecenie, a następnie widzisz na fakturze zaskakująco wysoką kwotę – taki scenariusz zdarza się zaskakująco często. Dotyczy zarówno klientów indywidualnych jak i duże firmy zlecające usługi kurierskie w ramach sprzedaży internetowej. Co jest przyczyną tego, że firmy kurierskie doliczają dodatkowe pozycje do rozliczenia dostawy przesyłki?
Dlaczego kurier doliczył mi opłatę? Takie pytanie pada często, gdy doszło do pochopnego, nazbyt szybkiego złożenia zlecenia na
przesyłki kurierskie. To błędy na etapie właśnie składania zamówienia są najczęściej spotykanym powodem dopłat. Stąd tak ważne jest sprawdzenie wszystkich detali: zamów kuriera do domu lub biura dopiero wtedy, gdy dokładnie zwymiarujesz przesyłkę, którą chcesz przekazać do doręczenia. W jakich sytuacjach można spodziewać się niestety dodatkowych dopłat za kuriera?
Różnica między parametrami deklarowanymi a realnymi?
Podstawowym problemem bywa sytuacja, w której firma kurierska odnotowuje, że odebrana paczka ma inne parametry niż te podane w zleceniu. Opłata za doręczenie przesyłki obliczana jest na podstawie rzeczywistych – a nie opisywanych – właściwości. Wpływ na wycenę mają więc szerokość przesyłki, długość opakowania, ale też waga. O ile przesyłka jest niewielka, nie wzburzy to zapewne budżetem zleceniodawcy. Jeśli jednak kurier ma do odbioru przesyłkę paletową i przygotowuje się na zajęcie jednego miejsca i towar ważący 100 kg, wszelkie przekroczenia będą słono kosztowały. Stąd tak ważne jest wczesne zwymiarowanie paczki oraz podanie realnych – a nie szacowanych – wartości przed transportem. Warto pamiętać, że dopłaty do usługi kurierskiej mogą być nawet wyższe niż te, które wyliczono by początkowo, przy prawidłowej deklaracji.
Niestandardowe opakowanie przesyłki dla kuriera
Firmy kurierskie cenią sobie standardowe rozwiązania, a unikają wszelkich odejść od normy. Opakowanie paczki powinno mieć w miarę możliwości kształt prostopadłościanu o regularnych kształtach. Wszelkie zakrzywienia, nietypowe układy poszczególnych ścianek czy inne odejścia od normy przekładają się na podwyższony koszt obsługi. I tu znów – warto zaznaczyć, że towar będzie spakowany nietypowo zdecydowanie wcześniej. Pozwoli to uniknąć smutnej sytuacji, w której wycena usługi kurierskiej będzie akceptowalna, ale późniejsza korekta odliczy do tej kwoty np. 50 proc. Wartości.
Jak ocenia się paczkę pod kątem dopłaty
Błędem jest myślenie, ze to kurier ocenia wagę, parametry i stan opakowania przesyłki. Jego zadaniem jest jedynie odbiór paczki; za proces wyceny i oceny odpowiadają pracownicy sortowni. Tam przesyłki przechodzą proces automatycznego wymiarowania. Nie można więc zakładać, że ktoś nie zwróci uwagi na to, że waga paczki przekracza o 3 kg tę deklarowaną, a same wymiary są nieznacznie większe. Automat szybko odnotuje niezgodność na poziomie rzeczywistości i deklaracji. W efekcie oznaczy paczkę w systemie, co stanowi pierwszy krok do tego, by obciążyć nadawcę dodatkowymi kosztami. Wszelkie dodatkowe wydatki ponosi zleceniodawca, od którego wychodzi przesyłka. To ważne w kontekście sprzedaży internetowej. Może być bowiem tak, że dodatkowe opłaty pochłoną część zysków z marży wygenerowanej przy sprzedaży towaru. Stąd tak istotne jest np. wskazanie ekipie odpowiedzialnej za logistykę i wysyłki w firmie, by maksymalnie dopilnować zgodności wagi i wymiarów przesyłek.