moje-gniezno.pl

PORTAL INFORMACYJNY POWIATU GNIEŹNIEŃSKIEGO

5 "nowych" Herculesów trafi do Powidza

Niedziela, 18 kwietnia 2021
  • 5

W marcu minęło 12 lat użytkowania samolotów C-130E Hercules w Polskich Siłach Zbrojnych. Od początku samoloty transportowe stacjonują w Powidzu i zapewniają transport lotniczy w najdalsze rejony świata.

Pięć samolotów C-130E Hercules pozostaje na wyposażeniu 33. Bazy Lotnictwa Transportowego, która wchodzi w skład  3. Skrzydła Lotnictwa Transportowego w Powidzu. Pierwszy z nich przyleciał na powidzkie lotnisko 24 marca 2009 roku z Waco w Teksasie. Kolejne dotarły 26 kwietnia 2010 r., 16 listopada 2010 r., 16 września 2011 r. oraz ostatni 23 lipca 2012 r. Obecnie flota „polskich” Herculesów składa się z pięciu sztuk.

Przez dwanaście lat służby polskie C-130E wykonały szereg misji, realizując zadania w najdalszych zakątkach świata. Jak zapowiedział Minister Obrony Narodowej Mariusz Błaszczak, Polska pozyska pięć kolejnych samolotów Hercules, tym razem w wersji H. Samoloty trafią do powidzkiej bazy na podstawie podpisanej umowy w ramach programu Excess Defense Articles. Przylot pierwszego z nich jest spodziewany w tym roku.

Zadania, które wykonują Herculesy na rzecz wszystkich rodzajów sił zbrojnych obejmują m.in. lotniczy transport sprzętu i osób, desant sprzętu i personelu, który realizowany jest nie tylko w trakcie ćwiczeń krajowych i międzynarodowych, ale także w rejonach działań wojennych. Samoloty C-130E Hercules realizują również zadania związane z ewakuacją medyczną, wspierają lotnicze operacje specjalne oraz powietrzno-desantowe, przewożą obywateli w ramach lotów deportacyjnych oraz uczestniczą w akcjach pomocy humanitarnej. Samoloty C-130E Hercules zabezpieczają także działania lotnictwa taktycznego (samoloty F-16, Mig-29 czy Su-22) w różnego rodzaju misach na całym świecie.
Od początku służby w 33. Bazie Lotnictwa Transportowego transportowce wykonywały zadania, których nie sposób policzyć. Realizowały pomoc humanitarną w dotkniętej powodzią Albanii (2010) czy po trzęsieniu ziemi w Nepalu (2015), latały w ramach Polskich Kontyngentów Wojskowych m.in. w Iraku, Afganistanie, Czadzie i Kuwejcie, a także wspierały działania wojsk francuskich i niosły pomoc humanitarną w Republice Środkowoafrykańskiej. Realizowały także ewakuacje placówek dyplomatycznych z Libii i Iraku. Dodatkowo były wykorzystywane do transportu repatriantów po wybuchu konfliktu na Ukrainie. Regułą jest, że Herculesy uczestniczą w ćwiczeniach krajowych i międzynarodowych. Na swoim koncie mają m.in. udział w prestiżowych ćwiczeniach Red Flag na Alsce, Swift Response czy Ramstei Guard, a także wsparcie operacji sił specjalnych w Afryce w ramach szkolenia Flintlock. Cyklicznie, dwa razy w roku, w Powidzu biorą udział w polsko-amerykańskich szkoleniach Aviation Detachment.

Na co dzień oprócz typowych zadań transportowych samoloty C-130E Hercules zabezpieczają szkolenia różnych rodzajów wojsk, w tym wojsk specjalnych, realizując desantowania w dzień i w nocy z małej i dużej wysokości. Systematyczne szkolenie załóg i personelu naziemnego, m.in. w Stanach Zjednoczonych, pozwala utrzymywać wysoką sprawność maszyn oraz wykonywać zadania taktyczne w każdych warunkach atmosferycznych, zarówno w dzień jak i w nocy.

Samoloty C-130E Hercules są eksploatowane każdego dnia, wykonując szerokie spectrum  zadań. To wszystko nie byłby możliwe bez doskonałego wyszkolenia załóg i personelu naziemnego, którzy każdego dnia wkładają wiele wysiłku, aby bezpiecznie i sprawnie realizować wszystkie zadania.
 

tekst: Informacja prasowa

Napisz komentarz

Komentarze(0)

PODOBNE TEMATY
Tysiąc złotych mandatu za wyprzedzanie na skrzyżowaniu Widzieliście kogoś kto wyprzedza na skrzyżowaniu drugie auto? Gnieźnieńscy policjanci niestety tak. Sobota, 22 stycznia 2022
Lód na drodze pokonał ciężarówkę i autolawetę W czwartek ok. godz. 19.00 służby ratunkowe otrzymały informację o samochodzie ciężarowym, który wpadł... Piątek, 21 stycznia 2022
Zezwolnie na przejazd było, ale nieważne Zezwolenie rosyjskiego przewoźnika było źle wypełnione. Zabrakło wpisanych numerów rejestracyjnych ciągnika... Piątek, 21 stycznia 2022
Przesunięte półtusze świń powodem zatrzymania do kontroli Źle zabezpieczone półtusze przesunęły się do tyłu chłodni i spowodowały przekroczenie nacisku osi na... Piątek, 21 stycznia 2022