moje-gniezno.pl

PORTAL INFORMACYJNY POWIATU GNIEŹNIEŃSKIEGO

Prowadzenie biznesu w czasie epidemii

Czwartek, 16 kwietnia 2020
  • Prowadzenie biznesu w czasie epidemii

Co zrobić aby przetrwać? Jak zminimalizować ryzyko oraz poniesione straty w przedsiębiorstwie? Jakich błędów nie popełniać i w jaki sposób szukać oszczędności?

Biuro Rachunkowe Provento z siedzibą w Gnieźnie, codziennie stara się Państwa wspomóc na każdym kroku i poprowadzić w dobrym kierunku, wspierając jednocześnie przy podejmowaniu decyzji, pomagając i świadcząc usługi przy wykorzystaniu specjalistycznej wiedzy oraz dostępu do wiarygodnej informacji. Wszystko to po to, by być Państwa partnerem i przewodnikiem!

W obecnej chwili jesteśmy dotknięci przez pandemię, która w nieoczekiwany sposób rozprzestrzeniła się i obnażyła dysfunkcje naszego świata. To jest fakt! Nie znamy jeszcze całej skali kryzysu i wywołanych przez niego zmian, zarówno w zakresie gospodarczym, jak i społecznym. Obecna sytuacja i wywołany nią kryzys jest odmiennego charakteru od wcześniejszych kryzysów ekonomicznych, rozprzestrzenił się szybko i ma duży zasięg, co jest wynikiem globalizacji gospodarki światowej.

Większość istniejących przedsiębiorstw w mniejszym lub w większym stopniu z pewnością odczuje następstwa tego kryzysu. W niektóre z branż załamanie gospodarcze może uderzyć bardzo silnie, a dla innych z kolei stać się szansą na osiągnięcie sukcesu. W historii niejednokrotnie kryzys gospodarczy miał oddziaływanie równocześnie pozytywne na koniunkturę, a nawet doprowadził do narodzin kreatywnych pomysłów biznesowych i wpłynął na uruchomienie nowatorskich branż. Natomiast niezależnie od tego czy w obecnej sytuacji naszym głównym celem jest przetrwanie lub rozwój, poradzić możemy aby, najlepiej unikać kilku podstawowych błędów w działaniu:
  • ignorowanie wszelkich sygnałów, że sytuacja kryzysowa sama się rozwiąże,
  • podejmowanie chaotycznych, nie przemyślanych działać podyktowanych emocjami, czyli działanie na oślep,
  • dokonywanie złych wyborów i zbyt małej elastyczności w podejmowaniu działań oraz niedostosowanie się do nowej sytuacji,
  • przy podejmowaniu decyzji korzystanie z niesprawdzonych źródeł wsparcia, porad nie popartych analizą, wsparcie obiecujące zbyt szeroki wachlarz, ryzykowne decyzje finansowe.

Wiemy dobrze, że dziś każdy przedsiębiorca stoi przed decyzjami powodującymi dalsze konsekwencje. Nie umiemy wskazać jednej najlepszej drogi, którą w tej sytuacji powinien podążyć właściciel firmy, ale możemy wyszczególnić jakie scenariusze może zastosować w swojej działalności. Każdy z przedsiębiorców może wybrać kilka możliwości dla swojego biznesu. Zanim jednak dokona tych analiz, ważne jest czy w obecnej sytuacji może w ogóle funkcjonować, działać, być pro-aktywnym. Te kwestie mocno zdeterminują jego szanse i umożliwią otwarcie się na inne możliwości. Biorąc pod uwagę biznes, który w obecnej sytuacji jest „zamrożony” z uwagi na świadczenie usług czy handel, który nie jest możliwy do wykonania, wówczas nasze możliwości są bardziej ograniczone, lecz niezupełnie w każdym rodzaju prowadzonego przedsiębiorstwa. Należy się zastanowić czy firma posiada jakiekolwiek aktywa ( rzeczy- posiadane maszyny, urządzenia, samochody itp., kapitał ludzki, a także wiedza, know how), które z uwagi na zaistniałą sytuację można wykorzystać i przeformułować rodzaj prowadzonej działalności, sposób świadczenia usługi, sposób prowadzenia handlu, zmienić zasady i standard obsługi. Te kroki pozwolą nam zastanowić się na spokojnie czy dzięki temu, dokonując zmiany w swojej firmie, nadal możemy prowadzić działalność, osiągać przychody lub mieć środki na pokrycie naszych stałych kosztów. Nie zapomnijmy też o możliwym wnioskowaniu w zakresie wsparcia przewidzianego w ustawach, a więc mikro pożyczkach, zwolnieniach w zakresie składek ZUS, wnioskach o odroczenie w płatnościach podatków i składek.

W przypadku działalności, które pomimo tak skomplikowanej i ograniczonej rzeczywistości mogą funkcjonować warto również przeprowadzić szeroko pojętą analizę możliwości swojej dziedziny, branży i zastanowić się nad kolejnym krokiem, bardziej strategicznym. Warto, aby taki przedsiębiorca zastanowił się, sam lub zespołowo, nad nowymi możliwościami a mianowicie uruchomił konkretne działania określone jako: wizja, zrozumienie, przejrzystość, elastyczność. Mówiąc dość ogólnie wizja pozwoli nam wyzwolić punkt wyjścia naszej nowej strategii biznesowej. Oczywiście wizja musi być realna, zatem potrzebujemy wiedzieć czy określone działanie ma sens, a do tego potrzebne jest nam zrozumienie i przejrzystość, tak by nasze działania były nakierowane na jasno określone cele. Elastyczność natomiast pozwoli nam swobodnie reagować w stosunku do szybko zmieniającej się rzeczywistości.

Warto zatem podjąć następujące kroki i prześledzić kilka ważnych kwestii w swojej firmie:
  • ustabilizować finanse firmowe, określić realne zagrożenia, odzyskać płynność, postarać się uzyskać wpłaty lub poprawić płatności od swoich klientów, uzyskać potwierdzenia wpłat, poprosić o przedpłaty do zamówień, sprawować kontrolę nad płynnością, negocjować własne warunki płatności w zakresie terminów itp.
  • zadbać o bezpieczeństwo swoje i pracowników, dzięki którym będziemy mogli dalej prowadzić biznes, wprowadzić określone procedury, zasady działania, umożliwiające im funkcjonowanie ale zarazem ochraniające ich zdrowie,
  • być blisko potrzeb swoich Klientów, starać się stworzyć dla nich dogodne warunki współpracy, być w „ich skórze”. Dowiedzieć się jakie są ich oczekiwania, jakiego rodzaju pomocy by oczekiwali ,jak możemy prowadząc nasz biznes ich zadowolić, pomysłów jest sporo w zależności od branż: np. sprzedaż kuponów w zakresie realizacji po otwarciu lokalu, możliwość dostarczania i świadczenia usług na odległość- serwisy, branża restauracyjna, kwiaciarnie, dostarczanie cateringu bezpośrednio do klienta, szkolenia on- line, zabezpieczenie biura obsługi i świadczenia doradztwa w placówkach,
  • w zakresie wydatków postarać się szukać oszczędności, nie podejmować pochopnych decyzji biznesowych, zastanowić się warto nad tym, która obecnie część biznesu jest marginalna i generuje koszty niewspółmierne do korzyści, czy potrzebne są już decyzje kadrowe, redukcja zatrudnienia, ograniczać koszty do najpilniejszych i potrzebnych,
  • często w przypadku kryzysu przedsiębiorcy ograniczają wydatki na marketing i reklamę co niekoniecznie jest dobrym posunięciem, jeśli możemy sobie na to pozwolić postarać się w tym czasie uruchomić reklamę czy działalnie marketingowe pokazujące nasz nowy sposób działania, nowy rodzaj produktu czy usługi, w okresie kryzysu często koszty reklamy są również bardziej dostępne cenowo

Mając na uwadze te i wiele innych rozwiązań, jedną z najważniejszych decyzji którą może podjąć przedsiębiorca to współpraca z wiarygodnym i profesjonalnym partnerem biznesowym, który wspomoże firmę w dobie kryzysu, doradzi i wspólnie przygotuje model działania.

Nasz silny zespół specjalistów jest do Państwa dyspozycji. Stawiamy na prace zespołową. Od 10 lat wspieramy Naszych Klientów, niejednokrotnie z Dużym sukcesem! Doradzamy osobiście przy zachowaniu wszelkich środków ostrożności lub online za pomocą takich narzędzi jak Skype, Messenger, WhatsUp, telefon, e-mail.
Monika Dzikowska
Właścicielka
Biura Rachunkowego
PROVENTO


 

Napisz komentarz

Komentarze(0)

PODOBNE TEMATY
Niemal 4,8 mln rezerwacji wizyt w urzędach skarbowych Mija rok od uruchomienia usługi rezerwacji wizyt w urzędzie skarbowym. W ten sposób umówiono już 4 mln... Środa, 24 listopada 2021
Konferencja podatkowa Polski Ład Polski Ład to pakiet fundamentalnych dla podatników zmian, niezależnie od formy prowadzonej działalności... Poniedziałek, 25 października 2021
Masz kredyt we frankach? Umów się na bezpłatne spotkanie i dowiedz się jak go unieważnić! Z uwagi na spore zainteresowanie uczestnictwem w konferencjach dotyczących kredytów frankowych, Kancelaria... Wtorek, 8 czerwca 2021
Jak używać Przelicznik Kryptowalut Przelicznik kryptowalut to platforma, gdzie możesz wymieniać kryptowaluty na wielkie światowe waluty... Poniedziałek, 29 marca 2021