Powiat Gnieźnieński kontynuuje coroczną akcję likwidacji azbestu. Dofinansowanie dla mieszkańców powiatu wynosi 100% i dotyczy rozbiórki (demontażu) azbestu z dachu budynku i/lub unieszkodliwiania wytworzonych odpadów, czyli w praktyce ich wywiezienia na składowisko.
Termin przyjmowania wniosków na finansowanie ustala indywidualnie każda gmina, jednak nie może być on dłuższy niż do 20 września 2020 r. O przyznaniu dofinansowania decyduje kolejność złożenia wniosków. Akcja usuwania azbestu potrwa do 30 listopada 2020 r.
W 2020 roku kwota dofinansowania przedsięwzięcia z WFOŚiGW wynosi 631tys. zł brutto. W budżecie Powiatu Gnieźnieńskiego zarezerwowano na ten cel kwotę 80 tys. zł. Udział gmin wynosi łącznie 264 tys. zł. Wykonawcą usługi jest AM TRANS PROGRES Sp. z o.o. z siedzibą w Złotnikach. Warto odnotować, iż obecnie koszt demontażu i unieszkodliwienia 1 tony azbestu wynosi 420 zł.
Od 2008 roku z terenu powiatu gnieźnieńskiego usunięto ponad 6,5 tys. ton azbestu z blisko 3 tys. nieruchomości. Pomimo, że obowiązek usunięcia azbestu przypada na rok 2032, pamiętać należy, że jest on odpadem niebezpiecznym, który przy mechanicznym uszkodzeniu może być szkodliwy dla zdrowia, dlatego nie należy zwlekać z decyzją o jego likwidacji.
Przedsięwzięcie pn.: “Likwidacja wyrobów zawierających azbest na terenie Powiatu Gnieźnieńskiego” dofinansowane jest przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu (przy udziale Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie) oraz ze środków pochodzących z budżetu Powiatu Gnieźnieńskiego, Miasta Gniezna i gmin powiatu gnieźnieńskiego.