moje-gniezno.pl

PORTAL INFORMACYJNY POWIATU GNIEŹNIEŃSKIEGO

Szlak Piastowski - tradycja, smartfon i przygoda

Środa, 28 sierpnia 2019
  • Szlak Piastowski - tradycja, smartfon i przygoda

Wielkopolska Organizacja Turystyczna podsumowała projekt unijny rewitalizujący niektóre elementy Szlaku Piastowskiego. Największą częścią projektu, w którym pod egidą WOT wzięło udział pięć samorządów, było utworzenie Traktu Królewskiego w Gnieźnie, z dofinansowaniem UE na poziomie 2,1 mln złotych. Na wtorkowej konferencji Miasto Gniezno reprezentował prezydent Tomasz Budasz, natomiast Powiat Gnieźnieński Agnieszka Rzempała-Chmielewska.

Mija kilka lat, odkąd w 2012 r. Szlak Piastowski przebudowano, to znaczy zmodyfikowano jego przebieg. Jednak zmianom na tej unikalnej w skali kraju trasie nie ma końca, tu się ciągle coś dzieje: modernizuje się stare obiekty, stawia nowe, inwestuje się w system informacji, oznakowanie. Wszystko po to, żeby jak najwięcej turystów chciało tutaj oddychać historią. I to pełną piersią.

Wśród działań mających na celu wzbogacenie infrastruktury i jednocześnie promocję Szlaku Piastowskiego wyróżnia się swoim zakresem i złożonością właśnie finalizowany projekt „Rozwój kluczowego szlaku dziedzictwa kulturowego województwa wielkopolskiego pod nazwą Szlak Piastowski”, współfinansowany ze środków Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Liderem projektu jest Wielkopolska Organizacja Turystyczna.

Partnerami opisywanego projektu są Miasto Gniezno, Miasto Kalisz, Miasto Konin, Gmina Pobiedziska i Muzeum Regionalne Ziemi Pyzdrskiej w Pyzdrach. W każdej z tych miejscowości przedsięwzięto inne działania, ale cel ich był wspólny:  za pomocą inwestycji i nowoczesnych środków przekazu trafić w oczekiwania współczesnych odbiorców. I tak w Gnieźnie wytyczono Trakt Królewski, trasę miejską, która wiedzie po zabytkach ważnych dla miasta i kraju. Trasę tę uatrakcyjniają rzeźby pierwszych królów Polski, postaci legendarnych, wreszcie królików. Te ostatnie dzięki aplikacji „Królika GOń” zabierają turystów na emocjonujący spacer także w zaułki poza najstarszą częścią miasta. Z kolei w Kaliszu w Baszcie Dorotce urządzono Centrum Kaliskich Baśni i Legend, które zaprasza nie tylko najmłodszych do poznania lokalnych podań. Rzeźby nawiązujące do legend, postawione przed basztą, zachęcają do jej odwiedzenia. W środku zaś i atmosfera miejsca, i filmy animowane sprzyjają wyobraźni szukającej odskoczni. Gmina Pobiedziska postawiła na modernizację Skansenu Miniatur Szlaku Piastowskiego, a w Koninie nowocześnie zagospodarowano teren wokół Słupa konińskiego. Wreszcie Muzeum Ziemi Pyzdrskiej otwarło wystawę o tematyce piastowskiej w zabytkowym domu podcieniowym.

Realizację zaplanowanego na 3 lata przedsięwzięcia rozpoczęto pracami przy oznakowaniu szlaku. W sumie postawiono 274 znaków drogowych, które ułatwiają podróżującym szlakiem orientację, przy okazji pełniąc funkcję promocyjną.

Wśród innych działań w ramach projektu zaplanowano pionierskie rozwiązanie: wyposażenie turystycznych tablic informacyjnych przed czternastoma obiektami Szlaku Piastowskiego w aplikację rozszerzonej rzeczywistości. Za kilka tygodni, odwiedzając, np. Słup w Koninie czy posąg króla Przemysła II w Gnieźnie, będzie można dzięki technologii AR dowiedzieć się o danym miejscu, oglądając trójwymiarową animację.

Przedsięwzięcia inwestycyjne na szlaku idą w parze z szeroką akcją informacyjno-promocyjną. Kilkumiesięczna kampania ogólnopolska „Zdemaskuj historię na Szlaku Piastowskim” była obecna na ulicach największych miast w formie citylightów, w mediach społecznościowych i na imprezach plenerowych. Intrygujące postacie zamaskowanych królów z dynastii Piastów miały przyciągnąć uwagę i w efekcie skłonić do odwiedzenia strony szlakpiastowski.pl, a tam z kolei wciągnąć do gry polegającej na rozszyfrowaniu tożsamości danej postaci historycznej. Ponadto zorganizowano kilka podróży studyjnych z udziałem dziennikarzy, blogerów i touroperatorów. Działania promocyjne wspiera dystrybuowanie folderów, ulotek, gadżetów przygotowanych z myślą o różnych grupach turystów.

W oczekiwaniu na efekty wizyt osób opiniotwórczych w formie reportaży, wpisów, zdjęć, rekomendacji w mediach tradycyjnych i elektronicznych zachęcamy mieszkańców regionu i gości do odwiedzenia Szlaku Piastowskiego, by mogli na miejscu przekonać się, jak fascynujące są nasze własne dzieje: z jednej strony ukryte w dostojnych reliktach przeszłości, z drugiej strony przemawiające do nas współczesnym językiem, językiem multimediów, i angażujących nasze emocje podczas wydarzeń plenerowych czy rekonstrukcji historycznych.

tekst: Urząd Miasta Gniezna
foto: Wielkopolska Organizacja Turystyczna

Napisz komentarz

Komentarze(0)

PODOBNE TEMATY
Konsultacje społeczne w sprawie projektu Prognozy Oddziaływania na Środowisko dla Strategii Rozwoju Powiatu Gnieźnieńskiego na lata 2022-2030 Zarząd Powiatu Gnieźnieńskiego zaprasza mieszkańców, przedsiębiorców i organizacje pozarządowe z terenu... Wtorek, 7 grudnia 2021
Czy Gniezno utożsamia się z Unią Europejską? Dlaczego przed magistratem nie ma flagi wspólnoty? Jakiś czas temu nasz Czytelnik zauważył, że przed Urzędem Miasta Gniezna nie ma flagi Unii Europejskiej.... Środa, 17 listopada 2021
Ukraina korzysta z doświadczeń Powiatu Gnieźnieńskiego Na zaproszenie starosty Piotra Gruszczyńskiego, w dniach 8-12 listopada br. w powiecie gnieźnieńskim... Wtorek, 9 listopada 2021
Ostrzeżenie meteorologiczne: silny wiatr W ramach działań z zakresu monitoringu zagrożeń przekazujemy treść ostrzeżenia meteorologicznego nr... Czwartek, 4 listopada 2021