Dla konsumentów, rywalizacja na wolnym rynku oznacza bardzo korzystną sytuację. Począwszy od prześcigania się w promocjach, a skończywszy na systematycznym podnoszeniu jakości. Z punktu widzenia osób prowadzących działalność, wygląda to już nieco inaczej – trzeba nieustannie szukać kolejnych obszarów, które pozwolą pozytywnie wyróżnić się na tle konkurencji. Co to może być? Na przykład szeroko pojmowany marketing, w tym wypracowanie dla firmy uprzywilejowanej pozycji w internecie.
Wymieniony we wstępie status należy rozumieć, jako wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania Google, rzecz jasna na istotne dla danego przedsiębiorstwa frazy i słowa kluczowe. Im lepsza pozycja, tym więcej internautów trafia na firmową witrynę www. Stąd już względnie prosta droga do pozyskania klienta. Jednak najpierw trzeba się na szczytach rankingów znaleźć. Fachowcy z agencji IN, specjalizującej się w marketingu internetowym, wymieniają dwa główne sposoby prowadzące do zdobywania czołowych miejsc: pozycjonowanie stron internetowych pod wyszukiwarkę oraz promocję za pośrednictwem Google Ads (do niedawna AdWords).
W przypadku systemu reklamowego, podstawowe zagrożenie wiąże się z nieodpowiedzialnym wydawaniem pieniędzy na mało efektywne kampanie – Google nie bez powodu przeprowadza szkolenia i testy pozwalające uzyskać certyfikaty, potwierdzające określone umiejętności. Natomiast z pozycjonowaniem sprawa jest nieco bardziej skomplikowana. Stosowane przez niektóre agencje praktyki dają efekty … ale tylko krótkoterminowe. Algorytmy Google coraz lepiej radzą sobie z rozpoznawaniem prób manipulacji i nakładają kary na „trefne” witryny. Od filtrów obniżających pozycje na wyszukiwarce, aż po na permanentny ban, tj. całkowite wyrzucenie strony z Google.
Google określa standardy, które specjaliści doskonale znają. Trzymanie się wytycznych daje lepsze wyniki
Wspomniane wyżej „niecne działania” znawcy marketingu internetowego określają jako Black Hat SEO. Ich przeciwieństwem, jak łatwo się domyślić, są aktywności klasyfikowane jako White Hat SEO. Wymagają one więcej środków i cierpliwości, za to przynoszą bardziej trwałe i satysfakcjonujące rezultaty. Długoterminowe pozycjonowanie, oparte na przemyślanej strategii oraz przestrzeganiu standardów jakościowych, stanowi najbezpieczniejszą drogę na szczyt wyników wyszukiwania. Zdaniem przedstawicieli agencji IN, skrupulatne wypełnianie zaleceń pozwala wysforować się przed konkurentów w tym internetowym wyścigu o użytkowników, czyli odbiorców prawdopodobnie zainteresowanych konkretnym produktem lub usługą. Warto mieć świadomość, że zdobycie pozycji lidera – Top 1 na najatrakcyjniejsze frazy – wcale nie oznacza, że można już spocząć na laurach. Łatwiej zdobyć szczyt niż się na nim utrzymać, a praktyka specjalistów od marketingu internetowego tylko potwierdza tę regułę.