Starostwo Powiatowe nieustannie stara się aktywnie uczestniczyć w podnoszeniu świadomości ekologicznej młodzieży oraz koordynować i wspierać zadania dotyczące edukacji ekologicznej z zakresu ochrony środowiska.
Wnioski, które otrzymały dotacje w wysokości 80% na doposażenie pracowni dydaktycznych w I Liceum Ogólnokształcącym w Gnieźnie, II Liceum Ogólnokształcącym w Gnieźnie, Zespole Szkół Ekonomicznych w Gnieźnie to:
- „Każdy z nas zyska na ochronie środowiska – doposażenie Zespołu Szkół Ekonomicznych w Gnieźnie w celu badań jakości środowiska na terenie Powiatu Gnieźnieńskiego”
- „Środowisko ponad wszystko – działania edukacyjne w zakresie ochrony środowiska i przyrody poprzez doposażenie pracowni dydaktycznych w I Liceum Ogólnokształcącym w Gnieźnie”
- „Miej serce dla przyrody i nie zanieczyszczaj wody – wspomaganie edukacji ekologicznej poprzez stworzenie laboratorium wiedzy przyrodniczej w II Liceum Ogólnokształcącym w Gnieźnie”.
W II Liceum Ogólnokształcącym im. Dąbrówki w Gnieźnie realizowany będzie projekt pod nazwą: „Miej serce dla przyrody i nie zanieczyszczaj wody – wspomaganie edukacji ekologicznej poprzez stworzenie laboratorium wiedzy przyrodniczej w II Liceum Ogólnokształcącym w Gnieźnie”. W ramach projektu wyposażone zostały dwie pracownie tj. pracownia biologiczna i chemiczna. Celem projektu jest podniesienie u uczniów II Liceum Ogólnokształcącego poziomu kompetencji kluczowych w zakresie wiedzy przyrodniczej i ochrony środowiska, poprzez doposażenie wspomnianych pracowni oraz organizację w nich zajęć dodatkowych. Ponadto, powołane zostanie w szkole „Laboratorium wiedzy przyrodniczej" oparte na zajęciach pozalekcyjnych, w ramach których uczniowie będą pogłębiali swoją wiedzę i rozwijali ekologiczne zainteresowania. Laboratorium będzie skupiało się na badaniu stanu biologicznego i chemicznego jezior metodami laboratoryjnymi. Wszystkie działania prowadzone będą narzędziami aktywizującymi tak, aby pokazać zależność "nauka-przyroda-społeczeństwo".
Kluczowym efektem projektu jest wyposażenie pracowni chemicznej i biologicznej, w taki sposób, aby w czasie zajęć uczeń mógł dokonywać obserwacji, planować i przeprowadzać doświadczenia, a także bezpiecznie posługiwać się sprzętem laboratoryjnym i odczynnikami chemicznymi. Realizacja przedsięwzięcia pozwoli również na wzbogacenie i poszerzenie oferty edukacyjnej szkoły oraz zapewni znakomite warunki dla wszechstronnego rozwoju w zakresie edukacji ekologicznej.
W celu zobrazowania efektów doświadczeń dzięki projektowi zakupiono także profesjonalny sprzęt: laptopy wraz z oprogramowaniem, urządzenia wielofunkcyjne, projektory, ekrany, wizualizery, aparaty fotograficzne i kamerki do zajęć zdalnych. Rezultaty doświadczeń prezentowane będą między innymi na stronie internetowej szkoły.
Projekt ma zrealizować następujące efekty ekologiczne:
- podniesienie świadomości ekologicznej społeczeństwa,
- poszerzenie oferty edukacyjnej szkoły w tematyce związanej z ochroną środowiska,
- zachęcenie młodzieży do poznawania przyrody,
- umiejętność obserwacji zjawisk i walorów przyrodniczych,
- odkrywanie miejsc cennych przyrodniczo,
- rozwijanie wrażliwości na otaczającą przyrodę,
- kształtowanie zachowań przyjaznych środowisku,
- inspirowanie do aktywności twórczej,
- promowanie idei ochrony przyrody,
- zdobycie i udoskonalenie umiejętności obserwowania, analizowania i badania elementów środowiska.