Wielu współczesnych przedsiębiorców i pracowników popełnia poważny błąd, który polega na skupianiu się jedynie na jakości usług i produktów, a pomijaniu roli swojego wizerunku. Chcielibyśmy zaznaczyć, że wysoka jakość wyrobów i usług, które oferujemy jest szalenie ważna. Bez niej nasze szanse na sukces w większości branż są znikome. Jednocześnie przedsiębiorca powinien uzmysłowić sobie, że rynek jest obecnie przesycony towarami i specjalistami oferującymi podobne produkty i usługi. Obniżanie ceny, żeby wyprzedzić konkurencję jest kiepskim rozwiązaniem. Takie działanie może sprawić, że praca nie będzie dla nas satysfakcjonująca (każdy chce godnie zarabiać), a dodatkowo potencjalni klienci mogą dojść do wniosku, że nasza oferta (skoro jest tak tania) jest niskiej jakości. Proponujemy pójść w innym kierunku – wykorzystajmy możliwości jakie daje fotografia korporacyjna.
Zakładając firmę musimy zdawać sobie sprawę, że społeczeństwo, w którym żyjemy jest zupełnie inne niż jeszcze kilkaset, a nawet kilkadziesiąt lat temu. Przede wszystkim jest nas bardzo dużo. Większość z nas żyje w dużych miastach, gdzie nikt nikogo nie zna. Jeżeli jesteśmy dobrymi specjalistami, ale nie ogłaszamy się w sieci, informacje o nas z pewnością dotrą do pewnej grupy osób, jednak szersze grono klientów (w tym także klientów z innych miast i państw) prawdopodobnie pozostanie dla nas niedostępne. Co więcej powinniśmy liczyć się z faktem, że osób oferujących produkty i usługi podobne do naszych jest obecnie coraz więcej.
Założenie własnej strony internetowej to w wielu branżach podstawa. Jednak pamiętajmy, że nasza konkurencja postępuje podobnie. Potencjalny klient zazwyczaj nie ma czasu na zapoznawanie się z wszystkimi firmami i porównywania ich ofert. Jeżeli nie będą się one wyróżniały, prawdopodobnie wybierze pierwszą lepszą.
Sytuacja może wyglądać zupełnie inaczej, gdy pozwolimy mu się poznać. Zastanówmy się, czy wolelibyśmy współpracować z firmą, która jest dla nas całkowicie anonimowa, czy z taką, o której pracownikach dowiedzieliśmy się więcej, a dodatkowo wzbudzili oni nasze zaufanie. Prawdopodobnie większość z nas wybierze tę drugą opcję (nawet jeżeli będzie musiała zapłacić trochę więcej).
Czym różni się zdjęcie korporacyjne od zwykłej fotografii?
Zrobienie dobrego zdjęcia korporacyjnego jest prawdziwą sztuką. Ważne jest w nim nie tylko to, żeby fotografowana osoba wyglądała korzystnie (jest to niezbędne minimum), ale przede wszystkim, żeby wywarła na potencjalnym kliencie określone wrażenie. Pamiętajmy, że ludzie oceniają nie tylko naszą urodę (jest ona ważna w przypadku wykonywania zawodu modela, w innych branżach nie jest tak istotna), ale wiele innych szczegółów. Liczy się mimika twarzy, postawa ciała (można z nich wnioskować o tym, czy czujemy się pewni siebie), a nawet takie elementy jak strój, akcesoria, czy otoczenie. Żeby zrobić profesjonalne zdjęcie korporacyjne trzeba wiedzieć jak wygląda specyfika danej branży. Zdjęcie przewodnika wycieczek będzie znacznie różniło się od fotografii przedstawiającej inżyniera. Społeczeństwo oczekuje od tych osób zupełnie innych cech i umiejętności, a fotografia korpooracyjna musi to uwzględnić.
Jak znaleźć dobrego fotografa korporacyjnego?
Współcześnie dyscyplina jaką jest fotografia korporacyjna cieszy się coraz większą popularnością (mamy rekordowe zapotrzebowanie na tego typu usługi), dlatego nie brakuje osób oferujących robienie takich zdjęć. Tu pojawia się problem. W Polsce do wykonywania zawodu fotografa nie trzeba mieć szczególnych uprawnień. Wystarczy posiadanie odpowiedniego sprzętu, a sugerując się poziomem zdjęć wykonywanych przez niektórych „fotografów” można wnioskować, że i zmysł estetyczny nie jest niezbędny. Fotografem korporacyjnym może zostać praktycznie każdy, co zdecydowanie utrudnia zadanie klientowi, któremu zależy na profesjonalnych zdjęciach.
Zanim zdecydujemy się na współpracę z konkretną osobą, koniecznie zapoznajmy się z jej portfolio (jest ono ważniejsze niż wykształcenie). Zastanówmy się, czy zdjęcia wykonane przez tego fotografa są dla nas satysfakcjonujące. Czy chcielibyśmy podjąć współpracę z osobami na fotografiach.
W studiu fotografa korporacyjnego powinniśmy czuć się bezpiecznie i komfortowo. Dobry specjalista posiada wysokie kompetencje interpersonalne. W żadnym wypadku nie powinniśmy się obawiać, że jesteśmy niefotogeniczni – profesjonalny fotograf potrafi zrobić dobre zdjęcie każdemu. Jeżeli mamy inne doświadczenia, świadczy to jedynie o tym, że nie trafiliśmy na dobrego fotografa.
Fotografie korporacyjne w artykule:
Grodan Rosja – zespół – fotografia korporacyjna
Marcin Mizgalski fotografia korporacyjna
Andrzej Kotfis, dyrektor sprzedaży – fotografia korporacyjna
Autor: krzysztofzaleski.com