Od listopada mieszkańcy Gniezna mogą zobaczyć elektryczną śmieciarkę na podwoziu Volvo. Auto zostało zakupione przez Spółkę URBIS.
Zwróciliśmy się do Spółki URBIS z prośbą o opis samochodu. Poniżej wyczerpująca odpowiedź, którą otrzymaliśmy:
Zgodnie z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych każdego roku zwiększa się procentowy udział pojazdów zero i niskoemisyjnych wykorzystywanych przy wykonywaniu zadań publicznych w jednostkach samorządu terytorialnego powyżej 50 tyś. mieszkańców. To oznacza, że aby Spółka mogła odbierać odpady z terenu Miasta Gniezna musi dostosować flotę pojazdów do zmieniających się przepisów i wymagań określonych w specyfikacji przetargowej i posiadać część aut zero lub niskoemisyjnych.
W listopadzie 2022 roku Spółka zakupiła śmieciarkę na podwoziu VOLVO o napędzie elektrycznym. Zakup był wynikiem postępowania przetargowego.
Najważniejsze parametry pojazdu:
Moc 400 KM. Zasięg deklarowany przez producenta ok. 200 km.
Jednak w przypadku tak specjalistycznego pojazdu sam czysty zasięg nie jest jedynym wyznacznikiem jego użyteczności, ponieważ śmieciarka, nawet jeżeli zatrzymuje się i opróżnia pojemniki, zużywa energię niezbędną do pracy urządzenia wysypującego. Najważniejsze jest aby energia zgromadzona w bateriach gwarantowała wykonanie trasy, którą wcześniej realizowała śmieciarka zasilana olejem napędowym. Doświadczenia pierwszych tygodni pracy potwierdzają, że pojazd spełnia nasze oczekiwania.
Zaletą pojazdu jest brak emisji spalin i cicha praca, co przy eksploatacji śmieciarki w ścisłym centrum miasta nie jest bez znaczenia. Liczymy, że chociaż w jakimś zakresie poprawi komfort życia mieszkańców Gniezna.
Co istotne, napęd elektryczny nie będzie generował kosztów związanych w wymianą oleju, filtrów, co występuje w przypadku spalinowej śmieciarki. Poza tym elektryczna śmieciarka wypełnia ciążące na nas obowiązki wynikające z przepisów ustawy o elektromobilności.
Śmieciarka zasilana jest na bazie Zakładu Oczyszczania Miasta przy ul. Fabrycznej 7 w Gnieźnie.
Dla porównania spalinowa śmieciarka o trzech osiach i ładowności ok. 11 ton spala ok. 70 litrów oleju napędowego na przejechanie 100 km i załadunek ok. 30-40 ton odpadów.
Z poważaniem
Rafał Tomczak
Nie otrzymaliśmy odpowiedzi na pytanie o cenę pojazdu. Udało nam się jednak ustalić, że koszt takiego auta oscyluje w granicach 2,8 miliona złotych. Po elektrycznej śmieciarce przyjdzie czas na zeroemisyjne autobusy miejskie, o czym informowaliśmy dzisiaj rano. W końcu Gniezno rezygnuje z głośnych diesli na rzecz elektromobilności.
2 komentarze
Taka elektryczna śmieciarka wytwarza więcej CO2 niż auto spalinowe. Wyprodukowanie oraz utylizacja bateria bardzo wpływa na środowisko a jeśli nawet powiecie o atomie to owszem jest czysta energia ale utylizacja odpadów odkłada się na setki lat. Energia że słońca czy wiatru też emituje CO2 bo produkcja i utylizacja też pochłania energię. Więc żyjcie nadal w złudnej rzeczywistości
Koszta to ta śmieciaka dopiero wygeneruje za 2-3 lata eksploatacji jak pojemność ogniw spadnie i jej realny zasięg. Ciekaw jestem ile kosztuje sama nowa bateria do niej ? To tak jak z telefonami,2-3 lata i bateria w telefonie do wymiany.Szczęsliwi,którzy mają baterie litowo-polimerowe,te są znacznie trwalsze od litowo-jonowych.