W Starostwie Powiatowym w Gnieźnie zorganizowano konferencję prasową dotyczącą tematu subwencji oświatowej, podczas której odpowiedziano na nieprawdziwe zarzuty, formułowane pod adresem powiatowych samorządowców podczas niedawnego posiedzenia sejmowej komisji oświaty przez jednego z lokalnych parlamentarzystów.
26 października otrzymałem wiadomość, iż w trakcie posiedzenia sejmowej komisji oświaty, jeden z gnieźnieńskich parlamentarzystów przedstawił nieprawdziwe informacje, godzące w samorząd Powiatu Gnieźnieńskiego – mówi Piotr Gruszczyński, starosta gnieźnieński. Zarzut dotyczył między innymi rzekomego zaoszczędzenia przez Powiat Gnieźnieński 5 mln zł z subwencji oświatowej otrzymanej w latach 2019-2021 i wydatkowania tej kwoty na inne cele. Po wnikliwej analizie dokumentacji, stanowczo dementuję te informacje, służące wyłącznie szykanowaniu dobrego imienia naszego samorządu.
Jak poinformowano w trakcie konferencji prasowej, tylko w roku szkolnym 2021/2022 wydatki na cele oświatowe w jednostkach powiatu wyniosły ponad 86 mln złotych. Do tej kwoty z budżetu samorządu należało dołożyć dodatkowo jeszcze około 7 mln złotych. Niedobór subwencji widać również na podstawie analizy wzrostu subwencji.
Na przestrzeni lat 2018-2021 subwencja jest niższa niż wydatki oświatowe, które powinny być z tej subwencji pokrywane – informuje dr inż. Renata Rasińska, dyrektor Centrum Usług Wspólnych. Podobną charakterystykę przyjmuje dynamika wzrostu subwencji, gdzie w latach 2020-2021 notowany był wzrost subwencji o 3 mln złotych, natomiast wzrost wydatków to ponad 6 mln złotych.
Jak wynika z treści Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2022, podział części oświatowej subwencji jest dokonywany w szczególności z uwzględnieniem finansowania wydatków bieżących szkół prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego.
Wydatki te obejmują wynagrodzenia i uposażenia osób zatrudnionych w szkole lub placówce oświatowej oraz składki od nich naliczane. Dotyczą też zakupów towarów i usług, a także kosztów utrzymania oraz innych, związanych z realizacją statutowych zadań jednostek.
Z budżetu powiatu powinny być również ponoszone wydatki na zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków działania szkół oraz placówek oświatowych, w tym wydatki na remonty obiektów szkolnych, renowację boisk i urządzeń rekreacyjno-sportowych, a także wydatki na zapewnienie obsługi administracyjno-finansowej, jak również te, związane z wypłacaniem wynagrodzeń zatrudnionym w nich pracownikom.
W przypadku, gdy wydatki oświatowe, finansowane z otrzymywanej z budżetu Państwa subwencji są wyższe niż kwota subwencji, oznacza to niestety, iż ciężar finansowania oświaty został przesunięty na jednostki samorządu terytorialnego.
Udział subwencji w finansowaniu wydatków oświatowych (wyłączając wydatki na zadania związane z remontami, inwestycjami i finansowaniem obsługi administracyjno-finansowej) kształtował się w latach 2018-2019 w powiecie gnieźnieńskim na poziomie 87%. Wprowadzenie przez Powiat Gnieźnieński odpowiednich rozwiązań organizacyjnych oraz zracjonalizowanie zasad finansowania szkół i placówek oświatowych spowodowało, iż udział subwencji wzrósł w latach 2020-2021 do ponad 90%. Same wydatki na wynagrodzenia i pochodne dla nauczycieli w 2021 roku stanowiły średnio około 82% wydatków oświatowych finansowanych przez subwencję.
Subwencja oświatowa nie wystarcza zatem na pokrycie wszystkich wydatków oświatowych w samorządzie Powiatu Gnieźnieńskiego, pomijając wydatki majątkowe. Przy rosnącym wskaźniku wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w 2022 roku sytuacja ta z pewnością nie ulegnie poprawie.