Od 1 stycznia 2021 r. weszły w życie pewne zmiany dla przedsiębiorców w prawie konsumenckim. Zmiany te dotyczą kilku kwestii.
Po pierwsze, do osób fizycznych – przedsiębiorców mają zastosowanie przepisy kodeksu cywilnego określające brak związania konsumenta nieuzgodnionymi z nim indywidualnie postanowieniami umowy, które kształtują jego prawa i obowiązki w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami oraz rażąco naruszają jego interesy. Jest jednak jeden warunek. Przepisy dotyczące tzw. klauzul niedozwolonych (klauzul abuzywnych) mają zastosowanie tylko do przedsiębiorców jako do osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, zawierających umowy bezpośrednio związane z ich działalnością gospodarczą, gdy z treści tych umów wynika, że nie posiadają one dla tej osoby charakteru zawodowego, który oceniać należy na podstawie przedmiotu wykonywanej działalności udostępnionego w CEIDG. Oznacza to w praktyce, że jeżeli osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą zawrze umowę, która nie dotyczy bezpośrednio zawodowego charakteru jej działania, to postanowienia abuzywne zawarte w umowie nie będą takiego przedsiębiorcy wiązać.
Charakter zawodowy oceniać należy na podstawie przedmiotu wykonywanej działalności udostępnionego w CEIDG. Jeżeli przedmiot umowy nie jest związany z wykonywaną przez osobą fizyczną (przedsiębiorcę) działalność gospodarczą, nabędzie on wskazane uprawnienia konsumenckie. W przypadku lekarza będzie miało to przykładowo miejsce przy zakupie ekspresu do kawy, a przy zakupie sprzętu medycznego, np. stetoskopu już nie.
Po drugie, przedsiębiorcy przysługuje prawo określone w art. 27 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, tj. możliwość odstąpienia w terminie 14 dni od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa. Zawieranie umowy na odległość to na przykład kupowanie przez internet lub telefonicznie. Zawieranie umowy poza lokalem przedsiębiorstwa ma z kolei miejsce na przykład na targach lub wystawach.
Po trzecie, osoby fizyczne – przedsiębiorcy nabyli także rozszerzone uprawnienia związane z odpowiedzialnością za wady rzeczy sprzedanej (tj. rękojmia), które dotychczas przysługiwały tylko konsumentom. Przedsiębiorca ma prawo zgłosić wadę sprzedającemu, czyli skorzystać z rękojmi, jeżeli wada zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat od wydania rzeczy. W przypadku nieruchomości to prawo dotyczy wad stwierdzonych przed upływem pięciu lat. Jest to odpowiedzialność powstająca z mocy prawa, w przypadku wystąpienia wady fizycznej, czyli niezgodności rzeczy sprzedanej z umową.