Polska jest jednym z krajów Europy Wschodniej, gdzie branża hazardowa jest zalegalizowana i rozwinięta. Jaka jest specyfika lokalnego ustawodawstwa? Opowiadamy o niuansach i cechach branży.
Ustawodawstwo
Ministerstwo Finansów pełni funkcję regulatora hazardu w Polsce. Głównym dokumentem jest ustawa o grach hazardowych, przyjęta w 2009 roku. Hazard regulują również przepisy, które zapewniają zarządzanie rynkiem gier. Określają one podstawowe zasady i standardy, których muszą przestrzegać bukmacherzy i kasyna online, takie jak kasyno Nomini.
W Polsce dozwolone i regulowane prawem są następujące rodzaje hazardu:
W Polsce dozwolone i regulowane prawem są następujące rodzaje hazardu:
- gry kasynowe (ruletka, blackjack, poker, automaty do gier, bingo, bakarat);
- zakłady na loterie i sportowe;
- loteria.
Niektóre z nich mają dodatkowe ograniczenia. Na przykład, w pokera można grać tylko w turnieju zorganizowanym w kasynie z co najmniej 10 graczami.
Rozróżniane są również dozwolone rodzaje hazardu stacjonarnego i wirtualnego. Sektor fizyczny obejmuje kasyna, bukmacherów i salony bingo. Sektor online obejmuje wyłącznie zakłady i loterie, które podlegają monopolowi państwowemu.
Kasyna online są w Polsce zabronione. Mimo to istnieje wiele studiów deweloperskich zaangażowanych w tworzenie automatów online, które działają na rynku zagranicznym.
Koncesjonowanie
Licencje w Polsce wydawane są na otwarcie określonego zakładu hazardowego, a nie na prowadzenie działalności w zakresie gier hazardowych w ogóle. Imprezy związane z grami, w szczególności turnieje pokerowe, wymagają osobnej licencji. Licencja na prowadzenie kasyna, bukmachera lub salonu bingo jest ważna przez 6 lat. W przypadku turniejów pokerowych – 3 miesiące, wyłącznie na czas trwania konkretnego wydarzenia. W niektórych przypadkach licencja może zostać cofnięta.
Prawo reguluje liczbę kasyn naziemnych i salonów bingo w regionach. Ze względu na pewne ograniczenia nie każdy będzie mógł uzyskać licencję, nawet jeśli przestrzega wszystkich przepisów. Tylko jedno kasyno może być otwarte na każde 250 000 mieszkańców w danej gminie. W przypadku otwarcia salonu bingo przepisy są mniej rygorystyczne – jedna instytucja może przypadać na 100 tysięcy mieszkańców. Aby uzyskać licencję, operator musi mieć siedzibę w Polsce i złożyć pakiet dokumentów. Powinna zawierać dane firmy, wyczerpujące informacje o planowanej działalności, plan inwestycji finansowych i nie tylko.
Prawo reguluje liczbę kasyn naziemnych i salonów bingo w regionach. Ze względu na pewne ograniczenia nie każdy będzie mógł uzyskać licencję, nawet jeśli przestrzega wszystkich przepisów. Tylko jedno kasyno może być otwarte na każde 250 000 mieszkańców w danej gminie. W przypadku otwarcia salonu bingo przepisy są mniej rygorystyczne – jedna instytucja może przypadać na 100 tysięcy mieszkańców. Aby uzyskać licencję, operator musi mieć siedzibę w Polsce i złożyć pakiet dokumentów. Powinna zawierać dane firmy, wyczerpujące informacje o planowanej działalności, plan inwestycji finansowych i nie tylko.
Podatek
Hazard jest opodatkowany zgodnie z jego rodzajem. Operatorzy oferujący gry karciane i automaty do gry muszą zapłacić najwięcej – dla nich stawka podatku wynosi 50% dochodu. Turnieje pokerowe i gry bingo są opodatkowane 25%, bukmacherzy – 12%, loterie – 10%.
Hazard w Polsce dzisiaj
Rynek gier hazardowych naziemnych w Polsce jest reprezentowany przez dziewięć kasyn w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu i innych miastach. W wybranych lokalizacjach znajdują się również automaty do gier i pokoje bingo. Najpopularniejszym segmentem rynku hazardowego w Polsce są kasyna online. Jednym z poszukiwanych operatorów jest kasyno Nomini.
Hazard w Polsce dzisiaj
Rynek gier hazardowych naziemnych w Polsce jest reprezentowany przez dziewięć kasyn w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu i innych miastach. W wybranych lokalizacjach znajdują się również automaty do gier i pokoje bingo. Najpopularniejszym segmentem rynku hazardowego w Polsce są kasyna online. Jednym z poszukiwanych operatorów jest kasyno Nomini.
Problemy polskiego rynku hazardowego
Ze względu na surowość przepisów, trudności w procesie uzyskania licencji oraz dość wysokie stawki podatkowe, głównym problemem polskiej branży hazardowej jest „szary” rynek hazardowy. Eksperci uważają, że jakościowy rozwój lokalnego biznesu hazardowego jest możliwy tylko w przypadku osłabienia przepisów, które go regulują.