Zakupy bez wychodzenia z domu – kiedyś wizja przyszłości, dziś nasza rzeczywistość. Zwłaszcza w czasie epidemii koronawirusa, gdy normalna aktywność obywateli została ograniczona. Narzucone rygory administracyjne i sanitarne oraz obawa o bezpieczeństwo zakupów w tradycyjnych sklepach spowodowały zmianę roli kurierów, stawiając dostawców paczek na pierwszej linii frontu. Rosnące zainteresowanie zakupami w sieci to trend, który obserwujemy od dawna, ale pandemia jeszcze go wzmocniła. Jak kurierzy DPD Polska radzą sobie coraz większym popytem na ich usługi?
Wartość rynku KEP (przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych) w minionym roku wzrosła o 7,9% r/r. Wysokie zainteresowanie zakupami w sieci można także zaobserwować w okresie społecznego lockdownu – jak wskazuje raport „E-commerce w czasie kryzysu” opublikowany przez E-Izbę w kwietniu tego roku, w czasie kwarantanny aż 38% badanych dokonało zakupów w sieci.
Sprostać wyzwaniu
Wzmożone zainteresowanie zakupami online postawiło branżę logistyczną przed nie lada wyzwaniem. Jeżeli e-commerce odczuwa wzrosty, automatycznie kurierzy mają więcej paczek do dostarczenia. Choć DPD Polska ma doświadczenie w utrzymywaniu dostaw w sytuacji kryzysowej, firma musiała wykazać się umiejętnością szybkiego reagowania na dynamicznie zmieniającą się rzeczywistość, by mimo trudności rzetelnie wykonywać swoje zadania i nie zawieść odbiorców. Kurierzy stali się bowiem ważnymi łącznikami między konsumentami a dostawcami dóbr i usług.
U progu pandemii firma podjęła szybkie decyzje operacyjne i biznesowe oraz wprowadziła dodatkowe zabezpieczenia. Przesyłki szybko i sprawnie trafiają w ręce odbiorców za sprawą zaangażowanych kurierów, a także innowacyjnych usług ułatwiających zarządzanie doręczeniem. Interaktywne powiadomienia Predict pozwalają określić okno czasowe odbioru paczki i ułatwiają kontakt z dostawcą zamówienia. To dzięki nim w czasie pandemii firma zachęca konsumentów do ustalenia bezpiecznej formy doręczenia. Rozszerzeniem usługi jest portal „Moja Paczka” o znacznie większym zakresie funkcjonalności.
Skuteczne dostawy w sytuacji kryzysowej możliwe są także dzięki gęstej i efektywnej sieci połączeń drogowych i ciągłemu rozwojowi infrastruktury. DPD Polska od lat rozszerza flotę pojazdów, unowocześnia swoje obiekty oraz otwiera nowe, takie jak oddana do użytku w 2018 roku sortownia w Parzniewie i zaplanowana na ten rok sortownia w Rudzie Śląskiej. To intensywny rozwój i umiejętność szybkiego reagowania na zmieniająca się rzeczywistość pozwalają firmie spełniać oczekiwania odbiorców w tym trudnym czasie.
Kurier w maseczce i rękawiczkach
W czasie epidemii koronawirusa priorytetem stała się ochrona zdrowia wszystkich uczestników procesu doręczenia. DPD Polska wprowadziła szereg nowych zasad i rozwiązań, by spełnić oczekiwania przebywających w domach konsumentów i zapewnić im skuteczną, a co najważniejsze bezpieczną dostawę.
Gdy tylko pojawiły się pierwsze sygnały o zagrożeniu koronawirusem, kurierzy DPD zostali wyposażeni w niezbędne środki ochronne, takie jak rękawiczki, maseczki czy żele antybakteryjne. Już w pierwszej połowie lutego zostali odpowiednio przeszkoleni, otrzymali instruktaż higieniczny zgodny z zaleceniami Głównego?Inspektora Sanitarnego oraz Ministerstwa Zdrowia.
DPD Polska znacząco uprościła także procedury, by zminimalizować kontakt między kurierem a odbiorcami. Przesyłki dostarczane są pod drzwi i bez podpisu. Zgodnie z rekomendacjami służb sanitarnych firma promuje rozliczenia pobrań kartą, a odbiorcy coraz chętniej z tego korzystają, zwłaszcza że od końca marca limit płatności zbliżeniowej bez PIN został zwiększony do 100 zł. Wysyłane są także wiadomości SMS z prośbą do osób przebywających na kwarantannie o informowanie o tym kuriera.
Trudno prognozować, co przyniosą następne miesiące, ale już dziś wiemy, jak ważną rolę w naszym życiu odgrywa logistyka. DPD Polska rozwija oferowane usługi tak, by były skuteczne, wygodne i przede wszystkim bezpieczne.
O DPD Polska
DPD Polska jest częścią DPDgroup, drugiej pod względem wielkości międzynarodowej sieci kurierskiej w Europie. Jest wiodącą firmą na polskim rynku. Z DPD kooperuje ponad 6 tys. kurierów. Firma dysponuje siecią ponad 2,5 tys. punktów nadań i odbiorów Pickup i oddziałów miejskich. Dzięki innowacyjnym technologiom, znajomości lokalnej specyfiki i doskonałej obsłudze, DPD dostarcza usługi najwyższej jakości nadawcom i odbiorcom paczek. W 2016 r. DPD Polska wprowadziła jako pierwsza na rynku możliwość dokonania płatności za pobranie kartą u kuriera. W 2018 r. firma rozwinęła sieć oddziałów miejskich i wprowadziła nowe usługi dla biznesu – DPD Today i Dostawy Nocne.
Grupa kapitałowa DPD Polska obejmuje firmę kurierską DPD oraz firmę spedycyjną ACP Global Forwarding.
DPDgroup doręcza codziennie 5,3 mln przesyłek na całym świecie w sposób neutralny dla środowiska. Dysponuje zespołem 77 tys. ekspertów od doręczeń działających pod markami DPD, Chronopost, SEUR i BRT oraz siecią 46 tys. punktów DPD Pickup. Jest siecią kurierską holdingu GeoPost, który należy do poczty francuskiej La Poste.