Zarządzanie firmą i pracownikami nie jest łatwą sprawą, wymaga nie lada umiejętności, wiedzy i osobistych predyspozycji. Jak powinien wyglądać dobry menedżer? Jak powinien się zachowywać, podchodzić do pracowników?
Dobry menedżer
Dobry menedżer przede wszystkim musi być uczciwy i solidny, a także posiadać wysokie poczucie własnej wartości. Nie zapominajmy, że ma on dowodzić ludźmi, a zatem powinien być on wzorem do naśladowania dla swoich podwładnych. Wysokie poczucie własnej wartości zapewni mu pewność i szybkość podejmowania decyzji, a także wiarę we własne siły i możliwości. Natomiast uczciwość i solidność zapewni mu szacunek ze strony podwładnych. W pracy menedżera ważna jest także zdolność uczenia się oraz wykorzystywania już wcześniej zdobytych doświadczeń. Szef powinien posiadać również zdolność asertywności. Powinien jasno wyrażać swoje poglądy i opinie, bez obawy o reakcje innych. Musi jasno i precyzyjnie określać, czego oczekuje od innych. Dobry dowódca posiada zdolność przewidywania przyszłych sytuacji i konsekwencji podjętych decyzji. Dobrze, jeśli jest w stanie dostosować się do zaistniałej sytuacji i posiada dużą wyobraźnie. Nie boi się podejmować decyzji nawet tych skrajnych, jednak jest uważny i nie postępuje zbyt pochopnie. Musi także cechować się odwagą i energią oraz posiadać łatwość nawiązywania kontaktów i porozumiewania się z innymi. Menedżer musi także posiadać umiejętność odczuwania empatii, czyli wczuwania się w sytuację innych. Szef musi konsekwentnie i sprawiedliwie stawiać określone cele nie tylko przed innymi, ale także przed samym sobą. Umieć motywować do pracy siebie i innych. Dobry menedżer to wzór i podpora dla pracowników, który łatwo dostrzega problemy i potrzeby innych. Ważną cechą każdego przywódcy jest umiejętność wpływania i oddziaływania na innych.
Kieruj i sprawdzaj
Dobry menedżer powinien odpowiednio zorganizować pracę całego przedsiębiorstwa lub podległego mu działu. Musi zadbać o odpowiednią komunikację, realizację celów, efektywność i wydajność. Musi odpowiednio dzielić zadania i konsekwentnie wymagać wyników. W realizacji tych celów pomogą mu nowoczesne systemy do zarządzania pracą. (źródło: http://combeenut.pl/ ) Zarządzanie ludźmi nie jest łatwą rzeczą. Wymaga od menedżera wszechstronności, samodyscypliny, doświadczenia i wysokiej sprawności intelektualnej. Musi liczyć się także z tym, że jest bez przerwy obserwowany i oceniany przez swoich podwładnych.