Nowa droga ekspresowa S5 stała się problemem dla gminy Łubowo, która według nowych przepisów musiałaby przejąć drogę krajową nr 5 pod swoje utrzymanie. Jedno z rozwiązań tej sytuacji zaproponował dzisiaj na briefingu prasowym Krzysztof Modrzejewski – członek Gniezno XXI.
Podniesienie klasy drogi krajowej nr 5 może być rozwiązaniem problemu z przejęciem fragmentu „piątki” przez gminę Łubowo. Nasza propozycja była niejako sprawdzona w naszym regionie, czyli zmiana numeracji drogi krajowej – mówi Krzysztof Modrzejewski z Gniezno XXI. Nastąpiło to na początku tego wieku przy wybudowaniu autostrady A2 na odcinku Września – Poznań, a dalej do Nowego Tomyśla. Był wtedy problem co zrobić ze starą drogą krajową nr 2. Wówczas przemianowano ją na drogę krajową nr 92. Powodem było przede wszystkim to, że ta droga nie pokrywała się w całości z nowym przebiegiem autostrady A2. Poza tym wciąż miała poważną rolę przewozową, a ruch na niej bardzo znacząco nie zmalał. Mamy więc bardzo podobną propozycję. Kiedy wybudowano drogę ekspresową S5 proponuję, jeżeli jest oczywiście taka możliwość, żeby starą drogę krajową nr 5 przemianować na drogę krajową nr 95. Jest to sposób, który był wykorzystany nie tylko przy autostradzie A2, ale także przy A1, A4 i A8. Wtedy drogi zostały przemianowane odpowiednio na 91, 94 i 98. W takim wypadku droga wciąż pozostaje pod zarządem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i jest utrzymywana z budżetu centralnego państwa, a gminy nie są obciążane gigantycznymi kosztami, np. w przypadku gminy Łubowo koszty mogłyby dojść nawet do 500 tys. zł, a więc jest to ogromny cios dla lokalnego budżetu, uniemożliwiający inwestowanie w swoją infrastrukturę drogową. (…) Dodatkowo jeżeli rząd planuje rozbudowę drogi S5 na północ do Nowych Marz za Bydgoszczą i na południe aż do Wrocławia, to chyba mielibyśmy najdłuższą drogę gminną w Europie, bo droga gminna od Wrocławia aż do Bydgoszczy to jest dla mnie jakiś absurd.
Zabieg podniesienia klasy drogi zaproponowany przez Gniezno XXI był do tej pory stosowany w przypadku budowy autostrad, które na większości swoich odcinków są płatne. Na drodze S5 nie ma bramek do poboru opłat za przejazd. Dodatkowo zjazd w Kostrzynie Wlkp. umożliwia dostanie się do dzielnic Poznania, do których dojeżdżamy drogą krajową nr 5. Może się więc okazać, że podniesienie klasy drogi krajowej nr 5 nie znajdzie swojego uzasadnienia.
Zabieg podniesienia klasy drogi zaproponowany przez Gniezno XXI był do tej pory stosowany w przypadku budowy autostrad, które na większości swoich odcinków są płatne. Na drodze S5 nie ma bramek do poboru opłat za przejazd. Dodatkowo zjazd w Kostrzynie Wlkp. umożliwia dostanie się do dzielnic Poznania, do których dojeżdżamy drogą krajową nr 5. Może się więc okazać, że podniesienie klasy drogi krajowej nr 5 nie znajdzie swojego uzasadnienia.
(Buk)