W niedzielę, 18 marca, o godzinie 19.00 w Katedrze Gnieźnieńskiej odbędzie się na zaproszenie Prezydenta Miasta Gniezna Jacka Kowalskiego „Koncert Nadzwyczajny”. Niezwykłe wydarzenie muzyczne z udziałem światowej sławy wykonawców zwieńczy IX Zjazd Gnieźnieński. Będzie także okazją do uczczenia 50-tej rocznicy święceń kapłańskich Prymasa Polski, Księdza Arcybiskupa Metropolity Gnieźnieńskiego Józefa Kowalczyka.
%20%5Bportal%5D.jpg)
Wykonawcy:
- Marta Boberska – sopran
- Urszula Kryger – mezzosopran
- Markus Schäfer – tenor
- Wojtek Gierlach – bas
- Polski Chór Kameralny ScholaCantorumGedanensis
- Jan Łukaszewski – przygotowanie chóru
- Sopraniści Poznańskiego Chóru Chłopięcego
- Jacek Sykulski – przygotowanie śpiewaków
- Orkiestra Filharmonii Poznańskiej
- Christopher Hogwood – dyrygent, prowadzenie koncertu
- Waldemar Łyś – tłumaczenie
Program:
Joseph Haydn – Msza d-moll Hob. XXII (Msza Nelsońska)
Christopher Hogwood – światowej sławy brytyjski dyrygent i muzykolog, bywa nazywany Karajanem muzyki dawnej. W tym obszarze jest bowiem jednym z najwybitniejszych specjalistów naszych czasów. W 1967 roku założył z Davidem Munrowem zespół Early Music Consort, a w 1973 roku istniejącą do dziś Academy of Ancient Music, specjalizującą się w wykonywaniu muzyki dawnej na historycznych instrumentach – był jej dyrygentem do 2006 roku. Z tą orkiestrą dokonał ponad 200-stu nagrań dla wytwórni Decca, wśród których znalazły się wszystkie symfonie Wolfganga Amadeusa Mozarta oraz Ludwiga van Beethovena. Christopher Hogwood pracował z większością czołowych orkiestr i teatrów operowych świata. Ostatnio jest gościnnym profesorem w RoyalAcademy of Music w Londynie, honorowym profesorem muzyki University of Cambridge oraz profesorem muzyki w Gresham College w Londynie, a od sezonu 2011/2012 Głównym Dyrygentem Gościnnym Filharmonii Poznańskiej.
Marta Boberska – ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Od 1994 roku jest solistką Warszawskiej Opery Kameralnej, współpracowała również m.in. z Operą Narodową, Narodową Operą Łotewską w Rydze, Operą Krakowską, a także z teatrem ChampsElysee w Paryżu. Nagrała wiele płyt kompaktowych (m.in. J. A. Hasse „Zenobia”, G. F. Haendel „Imeneo”, K. Forster „Vanitasvanitatum”, J. Peri „Euridice”, M. Mielczewski „Opera omnia”, G.G. Gorczycki „Opera omnia”, S. S. Szarzyński „Opera omnia”, D. Scarlatti „Tetide in Sciro”, J. Strauss „Zemsta nietoperza”), posiada również liczne nagrania radiowe i telewizyjne. Wielokrotnie była nominowana do Paszportów Polityki i Fryderyków. Tę ostatnią nagrodę, w 2009 roku, otrzymała płyta z Mszami S. Moniuszki, w której nagraniu wzięła udział.
Urszula Kryger – wśród wielu różnych sukcesów ma na swoim koncie ten wyjątkowo prestiżowy: jako pierwsza polska śpiewaczka wystąpiła w mediolańskiej La Scali z recitalem pieśni Fryderyka Chopina. Było to w roku 1995. Za sobą miała już zwycięstwa w konkursach: Międzynarodowym Konkursie dla Młodych Wokalistów im. Stanisława Moniuszki w Warszawie (1992) oraz Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Johannesa Brahmsa w Hamburgu i w 43. Międzynarodowym Konkursie Muzycznym ARD w Monachium (1994). A rok po występie w La Scali, z wielkim sukcesem zadebiutowała na scenie Semperoper w Dreźnie, gdzie zaśpiewała partię Angeliny w Kopciuszku Gioacchino Rossiniego. Artystka najchętniej występuje w repertuarze kameralnym oraz oratoryjno-kantatowym. Nagrywa m.in dla wytwórni Engram, Decca, Hyperion, CPO, DUX, BNL, Channel ClassicsRecords. Za swoje nagrania była wielokrotnie nagradzana.
Markus Schäfer – zadebiutował w 1985 roku w operze w Zurychu. Dziś jego repertuar składa się głównie z wielkich ról tenorowych w operach Wolfganga Amadeusa Mozarta oraz barokowych operach Claudio Monteverdiego, Alessandro Scarlattiego, Georga Friedricha Händla, Johanna Adolfa Hasse. Artystę można też usłyszeć w słynnych salach koncertowych, m.in. w Pasji według św. Mateusza, w Pasji według św. Jana oraz Oratorium na Boże Narodzenie Johanna Sebastiana Bacha czy Mesjaszu Georga Friedricha Händla. Wiele z jego koncertów zostało zarejestrowanych przez stacje telewizyjne oraz wytwórnie płytowe. Nagranie (Teldec) z jego udziałem Pasji według św. Mateusza Johanna Sebastiana Bacha pod dyrekcją Nikolausa Hanoncourta otrzymało w 2002 roku nagrodę Grammy.
Wojtek Gierlach – jest laureatem licznych konkursów. Zdobył m. in. I nagrodę na Międzynarodowym Festiwalu i Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (1999), II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Bilbao (Hiszpania, 2000), Premio Caruso w Mediolanie (Włochy, 2001), III nagrodę na Konkursie im. Francisco Viñas w Barcelonie (Hiszpania, 2004). Wojtek Gierlach śpiewał m.in. w teatrach operowych Hiszpanii, Irlandii, Niemiec, Portugalii, RPA, USA, i Włoch. W swoim repertuarze artysta posiada partie z dzieł Mozarta, Händla, Rossiniego, Verdiego, Pucciniego, Donizettiego, Bizeta, Rimskiego – Korsakowa, Carnicera, Spohra. Równie ważne miejsce w jego działalności artystycznej zajmuje repertuar oratoryjno-kantatowy, który obejmuje dzieła od epoki baroku do współczesności.Artysta nagrał wiele płyt, w tym m. in. dla wytwórni Naxos.
Polski Chór Kameralny ScholaCantorumGedanensis – od ponad 30-stu lat należy do wąskiego grona światowej elity profesjonalnych chórów kameralnych. Zespół został założony w roku 1978 przez Ireneusza Łukaszewskiego, a od 1983 pozostaje pod dyrekcją i kierownictwem artystycznym Jana Łukaszewskiego. Wielu światowej sławy kompozytorów dedykowało zespołowi swoje utwory (m.in.: H. M. Górecki, K. Penderecki, W. Kilar, A. Bloch, K. Meyer, P. Łukaszewski). Repertuar chóru zawiera ponad 350 prawykonań, liczne programy oratoryjne, operowe, wykonywane we współpracy z najwybitniejszymi polskimi i zagranicznymi zespołami oraz orkiestrami. Oprócz ponad 60-ciu płyt CD, z których wiele nominowanych było do nagród fonograficznych, Polski Chór Kameralny nagrywał także dla polskich i zagranicznych rozgłośni radiowych i stacji telewizyjnych.
Poznański Chór Chłopięcy – powołany został w 2003 roku jako nowa, samorządowa instytucja kultury. Nowy podmiot utworzono z inicjatywy Prezydenta Miasta Poznania dla zachowania ciągłości tradycji istnienia zespołu, którego początki sięgają 1945 roku. Chór koncertował ponad 2200 razy w wielu krajach na czterech kontynentach. Brał udział w prestiżowych festiwalach muzycznych. Zespół działa w ścisłej współpracy z istniejącą od 1957 roku z Poznańską Szkołą Chóralną J. Kurczewskiego, do której uczęszczają młodzi śpiewacy. Jedyna w Polsce placówka o tym profilu, wzorowana na szkołach Thomanerchor i Wienersängerknaben, stanowi perspektywiczne zaplecze edukacyjne zespołu. Poznański Chór Chłopięcy wykonuje przede wszystkim arcydzieła dawnej i współczesnej polifonii, najpiękniejsze utwory XX i XXI w. i muzykę filmową (m.in. zdobywcy Oscara – Jana A. P. Kaczmarka). Dyrektorem Artystycznym zespołu jest Jacek Sykulski.
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej – należy do ścisłej czołówki polskich zespołów filharmonicznych, będąc docenianą nie tylko w kraju, ale i poza jego granicami. Powstała z inicjatywy Tadeusza Szeligowskiego, poznańskiego kompozytora, pierwszego dyrektora Filharmonii Poznańskiej. Podczas inauguracyjnego koncertu 10 listopada 1947 roku wystąpiła pod batutą S. Wisłockiego. Od tego czasu orkiestrę prowadzili kolejno: S. Wisłocki, J. Katlewicz, R. Satanowski, W. Krzemieński, Z. Szostak, R. Czajkowski, W. Rajski, W. Michniewski, A. Borejko, M. J. Błaszczyk, J. M. Florêncio, G. Nowak. Od sezonu artystycznego 2007/2008 dyrygentem-szefem Orkiestry Filharmonii Poznańskiej jest Marek Pijarowski. Z zespołem występowali m.in. dyrygenci tej miary, co: H. Abendroth, R. Benzi, W. Bierdiajew, H. Czyż, M. Erede, J. Ferencsik, G. Georgescu, Z. Górzyński, Ch.Hogwood (obecnie główny dyrygent gościnny Orkiestry Filharmonii Poznańskiej), J. Kaspszyk, K. Kord, J. Krenz, Z. Latoszewski, Z. Mácal, J. Maksymiuk, W. Rowicki, J. Semkow, S. Skrowaczewski, V. Smetáček, A. Wit, B. Wodiczko, C. Zecchi. Zespół koncertował w prawie wszystkich krajach Starego Kontynentu, uczestnicząc w wielu międzynarodowych festiwalach muzycznych. Orkiestra akompaniowała finalistom pierwszego powojennego Konkursu Chopinowskiego w Warszawie w 1949 roku, a od 1952 roku towarzyszy finalistom Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego w Poznaniu. Od czerwca 2006 roku Filharmonią Poznańską kieruje Wojciech Nentwig.
Dyrygent, który będzie w Gnieźnie to prawdziwe zjawisko w muzyce światowej – mówi dyrektor Filharmonii Poznańskiej Wojciech Nentwig. Christopher Hogwood to jeden z najwybitniejszych dyrygentów naszych czasów specjalizujący się w muzyce barokowej, muzyce klasyków wiedeńskich, w szczególności Haydna i Mozarta. Zaryzykuję twierdzenie, że tej miary artysty przez 1000 lat do tej pory w Gnieźnie nie było i śmiem twierdzić, chociaż życzę oczywiście Gnieznu żeby gwiazdy muzyki klasycznej występowały tutaj jak najczęściej, że wiele dziesięcioleci będzie musiało upłynąć, żeby artysta miary Christophera Hogwooda pojawił się w Gnieźnie. To dyrygent, muzykolog, klawesynista, autor wielu książek, które są absolutnymi bestsellerami w środowiskach muzycznych. Dyrygent będzie jednocześnie prowadzącym koncert, ponieważ pasjonująco i zupełnie niezwykle mówi o muzyce. Oczywiście dla osób, które języka angielskiego nie znają będzie tłumacz, więc nie trzeba się tego bać, a raczej trzeba się na to cieszyć. Tego wieczoru w roli wykonawcy zobaczymy Orkiestrę Filharmonii Poznańskich, która będzie grała w wersji instrumentów dętych na oryginalnych rogach bezwentylowych, a nie współczesnych waltorniach, na oryginalnych starych trąbkach bezwentylowych oraz na prawie 300-letnich kotłach specjalnie ściągniętych na tę okazję kilkaset kilometrów. W murach katedry zabrzmi jedna z najsłynniejszych Józefa Haydna. Tutaj do grona wykonawców dołączy Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis przygotowany przez swego współtwórcę Jana Łukaszewskiego – absolutnie najlepszy chór kameralny w Polsce i śmiem twierdzić, że jeden z najlepszych chórów kameralnych Europy. Wzmocniony 10-cioma sopranami chłopięcymi z Poznańskiego Chóru Chłopięcego przygotowanymi przez Jacka Sykulskiego. No i grono otwarte wspaniałych solistów: Marta Boberska – sopran, Urszula Kruger – mezzosopran, światowej sławy tenor niemiecki Markus Schäfer specjalizujący się w wykonawstwie muzyki barokowej i klasycznej oraz polski bas baryton Wojciech Gierlach. Myślę, że naprawdę przyjeżdżamy z czymś wyjątkowo atrakcyjnym, a katedra gnieźnieńska jest dla nas takim wyzwaniem. To cudowne historyczne i jedyne w Polsce miejsce wymaga, żeby przedstawiać tam rzeczy absolutnie niezwykłe. Myślę, że to jest nasza misja – największej filharmonii w zachodniej Polsce, żeby do tych korzeni naszej historii przybywać.
Marta Boberska – ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Od 1994 roku jest solistką Warszawskiej Opery Kameralnej, współpracowała również m.in. z Operą Narodową, Narodową Operą Łotewską w Rydze, Operą Krakowską, a także z teatrem ChampsElysee w Paryżu. Nagrała wiele płyt kompaktowych (m.in. J. A. Hasse „Zenobia”, G. F. Haendel „Imeneo”, K. Forster „Vanitasvanitatum”, J. Peri „Euridice”, M. Mielczewski „Opera omnia”, G.G. Gorczycki „Opera omnia”, S. S. Szarzyński „Opera omnia”, D. Scarlatti „Tetide in Sciro”, J. Strauss „Zemsta nietoperza”), posiada również liczne nagrania radiowe i telewizyjne. Wielokrotnie była nominowana do Paszportów Polityki i Fryderyków. Tę ostatnią nagrodę, w 2009 roku, otrzymała płyta z Mszami S. Moniuszki, w której nagraniu wzięła udział.
Urszula Kryger – wśród wielu różnych sukcesów ma na swoim koncie ten wyjątkowo prestiżowy: jako pierwsza polska śpiewaczka wystąpiła w mediolańskiej La Scali z recitalem pieśni Fryderyka Chopina. Było to w roku 1995. Za sobą miała już zwycięstwa w konkursach: Międzynarodowym Konkursie dla Młodych Wokalistów im. Stanisława Moniuszki w Warszawie (1992) oraz Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Johannesa Brahmsa w Hamburgu i w 43. Międzynarodowym Konkursie Muzycznym ARD w Monachium (1994). A rok po występie w La Scali, z wielkim sukcesem zadebiutowała na scenie Semperoper w Dreźnie, gdzie zaśpiewała partię Angeliny w Kopciuszku Gioacchino Rossiniego. Artystka najchętniej występuje w repertuarze kameralnym oraz oratoryjno-kantatowym. Nagrywa m.in dla wytwórni Engram, Decca, Hyperion, CPO, DUX, BNL, Channel ClassicsRecords. Za swoje nagrania była wielokrotnie nagradzana.
Markus Schäfer – zadebiutował w 1985 roku w operze w Zurychu. Dziś jego repertuar składa się głównie z wielkich ról tenorowych w operach Wolfganga Amadeusa Mozarta oraz barokowych operach Claudio Monteverdiego, Alessandro Scarlattiego, Georga Friedricha Händla, Johanna Adolfa Hasse. Artystę można też usłyszeć w słynnych salach koncertowych, m.in. w Pasji według św. Mateusza, w Pasji według św. Jana oraz Oratorium na Boże Narodzenie Johanna Sebastiana Bacha czy Mesjaszu Georga Friedricha Händla. Wiele z jego koncertów zostało zarejestrowanych przez stacje telewizyjne oraz wytwórnie płytowe. Nagranie (Teldec) z jego udziałem Pasji według św. Mateusza Johanna Sebastiana Bacha pod dyrekcją Nikolausa Hanoncourta otrzymało w 2002 roku nagrodę Grammy.
Wojtek Gierlach – jest laureatem licznych konkursów. Zdobył m. in. I nagrodę na Międzynarodowym Festiwalu i Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (1999), II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Bilbao (Hiszpania, 2000), Premio Caruso w Mediolanie (Włochy, 2001), III nagrodę na Konkursie im. Francisco Viñas w Barcelonie (Hiszpania, 2004). Wojtek Gierlach śpiewał m.in. w teatrach operowych Hiszpanii, Irlandii, Niemiec, Portugalii, RPA, USA, i Włoch. W swoim repertuarze artysta posiada partie z dzieł Mozarta, Händla, Rossiniego, Verdiego, Pucciniego, Donizettiego, Bizeta, Rimskiego – Korsakowa, Carnicera, Spohra. Równie ważne miejsce w jego działalności artystycznej zajmuje repertuar oratoryjno-kantatowy, który obejmuje dzieła od epoki baroku do współczesności.Artysta nagrał wiele płyt, w tym m. in. dla wytwórni Naxos.
Polski Chór Kameralny ScholaCantorumGedanensis – od ponad 30-stu lat należy do wąskiego grona światowej elity profesjonalnych chórów kameralnych. Zespół został założony w roku 1978 przez Ireneusza Łukaszewskiego, a od 1983 pozostaje pod dyrekcją i kierownictwem artystycznym Jana Łukaszewskiego. Wielu światowej sławy kompozytorów dedykowało zespołowi swoje utwory (m.in.: H. M. Górecki, K. Penderecki, W. Kilar, A. Bloch, K. Meyer, P. Łukaszewski). Repertuar chóru zawiera ponad 350 prawykonań, liczne programy oratoryjne, operowe, wykonywane we współpracy z najwybitniejszymi polskimi i zagranicznymi zespołami oraz orkiestrami. Oprócz ponad 60-ciu płyt CD, z których wiele nominowanych było do nagród fonograficznych, Polski Chór Kameralny nagrywał także dla polskich i zagranicznych rozgłośni radiowych i stacji telewizyjnych.
Poznański Chór Chłopięcy – powołany został w 2003 roku jako nowa, samorządowa instytucja kultury. Nowy podmiot utworzono z inicjatywy Prezydenta Miasta Poznania dla zachowania ciągłości tradycji istnienia zespołu, którego początki sięgają 1945 roku. Chór koncertował ponad 2200 razy w wielu krajach na czterech kontynentach. Brał udział w prestiżowych festiwalach muzycznych. Zespół działa w ścisłej współpracy z istniejącą od 1957 roku z Poznańską Szkołą Chóralną J. Kurczewskiego, do której uczęszczają młodzi śpiewacy. Jedyna w Polsce placówka o tym profilu, wzorowana na szkołach Thomanerchor i Wienersängerknaben, stanowi perspektywiczne zaplecze edukacyjne zespołu. Poznański Chór Chłopięcy wykonuje przede wszystkim arcydzieła dawnej i współczesnej polifonii, najpiękniejsze utwory XX i XXI w. i muzykę filmową (m.in. zdobywcy Oscara – Jana A. P. Kaczmarka). Dyrektorem Artystycznym zespołu jest Jacek Sykulski.

Dyrygent, który będzie w Gnieźnie to prawdziwe zjawisko w muzyce światowej – mówi dyrektor Filharmonii Poznańskiej Wojciech Nentwig. Christopher Hogwood to jeden z najwybitniejszych dyrygentów naszych czasów specjalizujący się w muzyce barokowej, muzyce klasyków wiedeńskich, w szczególności Haydna i Mozarta. Zaryzykuję twierdzenie, że tej miary artysty przez 1000 lat do tej pory w Gnieźnie nie było i śmiem twierdzić, chociaż życzę oczywiście Gnieznu żeby gwiazdy muzyki klasycznej występowały tutaj jak najczęściej, że wiele dziesięcioleci będzie musiało upłynąć, żeby artysta miary Christophera Hogwooda pojawił się w Gnieźnie. To dyrygent, muzykolog, klawesynista, autor wielu książek, które są absolutnymi bestsellerami w środowiskach muzycznych. Dyrygent będzie jednocześnie prowadzącym koncert, ponieważ pasjonująco i zupełnie niezwykle mówi o muzyce. Oczywiście dla osób, które języka angielskiego nie znają będzie tłumacz, więc nie trzeba się tego bać, a raczej trzeba się na to cieszyć. Tego wieczoru w roli wykonawcy zobaczymy Orkiestrę Filharmonii Poznańskich, która będzie grała w wersji instrumentów dętych na oryginalnych rogach bezwentylowych, a nie współczesnych waltorniach, na oryginalnych starych trąbkach bezwentylowych oraz na prawie 300-letnich kotłach specjalnie ściągniętych na tę okazję kilkaset kilometrów. W murach katedry zabrzmi jedna z najsłynniejszych Józefa Haydna. Tutaj do grona wykonawców dołączy Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis przygotowany przez swego współtwórcę Jana Łukaszewskiego – absolutnie najlepszy chór kameralny w Polsce i śmiem twierdzić, że jeden z najlepszych chórów kameralnych Europy. Wzmocniony 10-cioma sopranami chłopięcymi z Poznańskiego Chóru Chłopięcego przygotowanymi przez Jacka Sykulskiego. No i grono otwarte wspaniałych solistów: Marta Boberska – sopran, Urszula Kruger – mezzosopran, światowej sławy tenor niemiecki Markus Schäfer specjalizujący się w wykonawstwie muzyki barokowej i klasycznej oraz polski bas baryton Wojciech Gierlach. Myślę, że naprawdę przyjeżdżamy z czymś wyjątkowo atrakcyjnym, a katedra gnieźnieńska jest dla nas takim wyzwaniem. To cudowne historyczne i jedyne w Polsce miejsce wymaga, żeby przedstawiać tam rzeczy absolutnie niezwykłe. Myślę, że to jest nasza misja – największej filharmonii w zachodniej Polsce, żeby do tych korzeni naszej historii przybywać.
(Buk)