WyciszaMy to nazwa projektu, który realizowany był w Szkole Podstawowej nr 3 w Gnieźnie. Zajęcia miały na celu uświadomienie dzieciom m.in. jakie korzyści płyną z nauki w ciszy, jak należy zachowywać się w miejscach publicznych oraz jak ze sobą rozmawiać. Do projektu włączył się Teatr im. Al. Fredry.
Pomysłodawczynią projektu WyciszaMy była Joanna Wesołowska – pedagog SP nr 3 w Gnieźnie. Postanowiłam opracować ten projekt, ponieważ ostatnio odniosłam wrażenie, że dzieci coraz bardziej krzyczą, a nie mówią – mówi Joanna Wesołowska. Komunikują się ze sobą w taki sposób nawet w małych grupkach, gdzie nie ma takiej potrzeby. Zaprosiłam do tego projektu specjalistów. Pierwszego dnia Małgorzata Kędzierska mówiła o budowie ucha i całym procesie słyszenia. Kolejnego dnia Jan Majcherek mówił o wszystkich czynnikach uszkadzających słuch. Trzeciego dnia dzieci wysłuchały prelekcji „Posłuchaj o kulturalnym zachowaniu”. Zajęcia te prowadziła Małgorzata Urbaniak z gnieźnieńskiego Teatru. W czwartek mówiliśmy o sposobach na cichą zabawę, które zaprezentował kompozytor Marcin Dominik Głuch – na stałe mieszkający w Szwecji kompozytor, pianista, dyrygent i autor wielu projektów edukacyjnych, realizowanych w szkołach muzycznych I i II stopnia w całej Polsce oraz nauczyciele wychowania fizycznego z naszej szkoły: Justyna Formalik i Karolina Gruberska. Piątego dnia podsumowaliśmy projekt i podczas tych zajęć uczniowie z klasy 6a przedstawili scenkę dotyczącą problematyki wyciszenia atmosfery szkolnej. Ponadto wszyscy wychowawcy prowadzili z uczniami zajęcia w trakcie godzin wychowawczych, gdzie dzieci mogły opracować swoje własne pomysły na temat tego, jak wyciszyć szkolną atmosferę. Dzięki projektowi WyciszaMy wzrosła świadomość uczniów. Dzieciom należy przypominać, że hałas, czyli coś czego nie widać, przeszkadza zarówno uczniom w uczeniu się, a nauczycielom w przekazywaniu wiedzy. Jest to projekt, który na pewno musi być kontynuowany, a na efekty trzeba jeszcze trochę poczekać. Zajęcia były przeprowadzone we wszystkich klasach i przez wszystkich nauczycieli.
(Buk)