W Zespole Szkół Gimnazjum i Liceum w Trzemesznie odbyło się spotkanie podsumowujące pierwszy etap projektu ,,Z matematyką w przyszłość”. Jest to jeden z projektów realizowanych w ramach Gnieźnieńskiego Programu Wspierania Szkoły, za które Powiat Gnieźnieński został nagrodzony HIT-em 2009 za działania w zakresie edukacji.

„Indeks inżyniera w Poznaniu”
Podczas warsztatów w listopadzie 2009r. na Politechnice Poznańskiej i Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza 64 uczniów rozwijało swoje umiejętności kluczowe oraz – podczas spotkań z wykładowcami – zapoznało się z zasadami rekrutacji, kierunkami nauczania, infrastrukturą uczelni. Został dla nich przygotowany konkurs „Matematyka z ekonomią w tle”, w którym nagrodami były sprzęt i akcesoria komputerowe oraz pomoce naukowe.
„Szamotuły i Enigma”
7-8 maja 2010r. w Szamotułach uczestnicy projektu wzięli udział w wykładzie na temat historii Enigmy i szyfrowania oraz w dwugodzinnych warsztatach z historii kryptografii i współczesnego szyfrowania w Internecie, przeprowadzonych przez dr Marka Grajka. Przeprowadzili również miejską grę uliczną „Historia matematyki” (pierwszy etap gry odbył się z wykorzystaniem platformy e-learningowej), która wzbudziła żywe zainteresowanie przechodniów. Szczegóły gry i jej przebieg można prześledzić na stronie www.enigma.gramiejska.pl. Uczniowie zwiedzali też szamotulskie zabytki.
„G jak Gniezno, G – jak geometria”
12-13 marca 2010r. w Gnieźnie zorganizowano kolejny etap projektu: warsztaty z programem do nauki geometrii – CABRI, przeprowadzone przez dr Bronisława Pabicha, eksperta w zakresie stosowania edukacyjnych programów matematycznych.
Wytrenowani w praktycznym wykorzystaniu wiedzy matematycznej uczestnicy projektu pojechali w czerwcu 2010r. na sześciodniowy „kondycyjny” obóz matematyczny w Zaniemyślu. Przeszli tam kurs posługiwania się specjalistycznym kalkulatorem do rozwiązywania zadań, odbyli warsztaty pt. „Origami – geometria kartki papieru” oraz „Tautologie rachunku zdań i drzewa semantyczne dla rachunku zdań”, wzięli udział w maratonie „Matematyka jest wszędzie” w ramach praktycznego zastosowania matematyki w innych dziedzinach wiedzy: naukach przyrodniczych i humanistycznych.
Szkoły uczestniczące w projekcie wyposażono w niezbędny sprzęt: tablice suchościeralne, sprzęt komputerowy, podręczniki, projektory multimedialne, programy matematyczne CABRI oraz specjalistyczne kalkulatory. Od stycznia 2010r. ruszyła platforma e-learningowa Moodle – pierwsza taka platforma wykorzystywana w obydwu powiatach – http://www.matematyka.e-nauczanie.eu/
Wyniki realizowanego projektu przeszły najśmielsze oczekiwania. Zadowolenia nie ukrywa starosta gnieźnieński Krzysztof Ostrowski. Realizacja tego projektu przyniosła bardzo wymierne efekty – mówi starosta. Projekt trafił do uczniów. Ci, którzy wzięli w nim udział, z wysokimi wynikami zdali obowiązkowy od tego roku egzamin maturalny z matematyki. Wiem, że wielu uczniów jest bardzo zainteresowanych możliwością udziału w projekcie w tym roku szkolnym. Niezależnie od opinii uczniów statystyki staninowe i procentowe pokazują dużą skuteczność projektu, np. zdawalność egzaminu: LO Trzemeszno 99%, powiat 89%, kraj 87%; średni wynik egzaminu: LO Trzemeszno 68,65%, powiat 58,81, kraj 58,52. Jak do tego dodam, że powiat nie przeznaczył na realizację tego projektu ani jednej złotówki, gdyż w całości był on realizowany ze środków unijnych, to tym bardziej jestem zadowolony z jego realizacji. Życzyłbym sobie, jako osobie odpowiedzialnej za oświatę w powiecie oraz uczniom, aby jak najwięcej podobnych projektów było realizowanych w przyszłości. Serdecznie dziękuję wszystkim osobom, które były zaangażowane w realizację tego projektu – zarówno uczniom, gronu pedagogicznemu oraz pracownikom starostwa powiatowego.
Od września 2010r. trwa rekrutacja uczniów do kolejnej edycji tego projektu. Do zakończenia projektu w działaniach związanych z jego realizacją udział weźmie 800 uczniów z powiatu gnieźnieńskiego i szamotulskiego. Łączny koszt realizacji projektu to 635.201,20zł. Został on w całości sfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego dzięki wspólnemu przygotowaniu projektu przez nauczycieli matematyki oraz pracowników obydwu samorządów. Gospodarzem konferencji był Włodzimierz Losik, dyrektor Zespołu Szkół Gimnazjum i Liceum im. Michała Kosmowskiego w Trzemesznie. Uczniowie tej szkoły uczestniczyli w projekcie razem z młodymi matematykami z ZSP im. Dezyderego Chłapowskiego w Witkowie, ZS nr 1 – Gimnazjum i Liceum. im. ks. Piotra Skargi w Szamotułach oraz ZS nr 1 im. Powstańców Wielkopolskich we Wronkach. Na konferencję zaproszono również rodziców, aby przekonać ich o wartości działań tego projektu dla zwiększania wiedzy i umiejętności z matematyki, przydatnych na późniejszych studiach i w pracy zawodowej. Zachęcamy do udziału w kolejnej edycji projektu, wystarczy zgłosić się do swojego nauczyciela matematyki.