Gmina Gniezno wprowadza pilotażowy program „bilet za złotówkę”, który ma ułatwić uczniom szkół podstawowych korzystanie z komunikacji miejskiej. Od września 2025 roku dzieci zamieszkujące gminę będą mogły kupić bilet sieciowy MPK za symboliczną złotówkę. Koszt dofinansowania, wynoszący 59 zł miesięcznie za każdego ucznia, przejmie gmina, która na ten cel zabezpieczyła w budżecie 25 200 zł.
Komu przysługuje dofinansowanie?
Program obejmuje uczniów z miejscowości, które są objęte komunikacją MPK: Obory, Skiereszewo, Piekary, Zdziechowa, Krzyszczew, Jankówko, Wełnica, Pyszczyn i Pyszczynka. Dla tych miejscowości zaplanowano również zwiększoną częstotliwość kursów, w tym w dni wolne od pracy (z wyjątkiem Zdziechowy).
Pilotaż z niewiadomymi
Choć projekt wydaje się korzystny, budzi wiele pytań. Przede wszystkim, gmina nie przeprowadziła wcześniejszych analiz, które pozwoliłyby oszacować, ile dzieci faktycznie skorzysta z dofinansowania. Zaplanowane środki wystarczą na około 45 uczniów, ale co, jeśli zgłosi się więcej chętnych? Czy gmina będzie dopłacać, czy też część dzieci zostanie wykluczona z programu?
Trudno sobie wyobrazić, aby odmówiono dzieciom dostępu do darmowej komunikacji tylko dlatego, że zabraknie środków w budżecie – komentują rodzice.
Nierówne traktowanie mieszkańców
Problemem jest również fakt, że program obejmuje tylko wybrane miejscowości, pozostawiając innych mieszkańców – zwłaszcza z obszarów wiejskich – bez wsparcia. Miejscowości takie jak Lubochnia, Wierzbiczany czy Wola Skorzęcka nie mają dostępu do komunikacji MPK, a ich mieszkańcy nie mogą liczyć na podobne udogodnienia.
Na pytania o możliwość wprowadzenia połączeń autobusowych w weekendy dla tych obszarów, odpowiedź brzmiała: „nie ma pieniędzy” – mówi radna Maria Brykczyńska.
Ta sytuacja tworzy wyraźną nierówność między mieszkańcami gminy. Podczas gdy jedni mogą liczyć na częstsze kursy i darmowy transport, inni są całkowicie pozbawieni dostępu do komunikacji publicznej w weekendy. To nie tylko utrudnia życie codzienne, ale także ogranicza możliwości edukacyjne i społeczne uczniów z obszarów wiejskich.
Czy jest rozwiązanie?
Radna Maria Brykczyńska zwraca uwagę, że problem można rozwiązać, organizując choćby kilka kursów autobusowych w weekendy do miejscowości wykluczonych komunikacyjnie.
Z perspektywy sprawiedliwości społecznej powinniśmy zadbać, by wszyscy mieszkańcy gminy mieli równy dostęp do transportu – podkreśla.
Przyszłość komunikacji w gminie
Uchwała „bilet za złotówkę” to krok w dobrą stronę, ale nie może być realizowana kosztem części mieszkańców. Władze gminy powinny podjąć działania, aby zniwelować istniejące nierówności. Możliwości są różne: od wprowadzenia dodatkowych kursów w weekendy po współpracę z innymi przewoźnikami. Kluczowe jest, aby żadna miejscowość nie została pominięta.
Transport publiczny to nie tylko kwestia wygody, ale także równości szans. Gmina Gniezno stoi przed wyzwaniem, aby zapewnić wszystkim mieszkańcom – niezależnie od miejsca zamieszkania – dostęp do podstawowych usług. Jak podkreśla radna Brykczyńska:
Przyszłość zaczyna się dziś, nie jutro. Dlatego już teraz powinniśmy działać na rzecz sprawiedliwego dostępu do transportu dla wszystkich.
Czy gmina Gniezno podejmie wyzwanie i zadba o równość swoich mieszkańców? Czas pokaże. Na razie jednak pytanie pozostaje: Czy wszyscy mieszkańcy gminy są traktowani równo?