W Polsce od kilku lat realizowany jest Ranking Szkół Przyjaznych LGBTQ+, który pozwala na ocenę atmosfery panującej w szkołach ponadpodstawowych pod kątem otwartości, tolerancji i wsparcia dla uczniów LGBTQ+. W tegorocznej edycji ankieta ponownie objęła placówki w całym kraju, w tym także szkoły w Gnieźnie. Jak wypadły gnieźnieńskie placówki na tle reszty kraju? Czy miasto rzeczywiście może poszczycić się szkołami, w których młodzież nieheteronormatywna czuje się akceptowana i bezpieczna?
Brak wystarczających ocen – co to oznacza?
W opublikowanej niedawno Mapie Równości, prezentującej wyniki trwającej jeszcze tegorocznej edycji rankingu, znalazły się dwie gnieźnieńskie szkoły:
- II Liceum Ogólnokształcące im. Dąbrówki,
- Liceum Ogólnokształcące TEB Edukacja.
Obie placówki zostały jednak oznaczone jako ocenione przez niewystarczającą liczbę osób. Oznacza to, że choć zgłoszono je do rankingu, nie udało się zebrać odpowiedniej liczby opinii, by stworzyć pełnowartościową ocenę ich atmosfery i otwartości na społeczność LGBTQ+.
Brak wystarczającej liczby zgłoszeń nie oznacza jednak, że szkoły te są nieprzyjazne – może to wynikać zarówno z niskiego zaangażowania uczniów w udział w rankingu, jak i z braku jednoznacznej opinii wśród społeczności szkolnej.
Jak wygląda sytuacja w gnieźnieńskich szkołach?
W innych miastach Polski widać wyraźne różnice między szkołami – niektóre otrzymują wysokie oceny, inne pozostają w tyle, a jeszcze inne wręcz odradzane są uczniom LGBTQ+. W Gnieźnie trudno o tak jednoznaczne wnioski, ponieważ brakuje nam danych.
Nie oznacza to jednak, że temat nie istnieje. Społeczność uczniowska coraz częściej podnosi kwestię równości i akceptacji, choć oficjalnie w lokalnych szkołach nie mówi się o tym zbyt wiele. Inicjatywy uczniowskie związane z tematyką LGBTQ+ są rzadkością, a nauczyciele i dyrektorzy szkół niechętnie odnoszą się do tego typu tematów.
Jak mówi jeden z uczniów lokalnej szkoły średniej:
U nas w szkole nie ma otwartej homofobii, ale jednocześnie nie mówi się o tym w ogóle. Jeśli ktoś jest LGBTQ+, to raczej nie afiszuje się z tym, żeby nie być narażonym na nieprzyjemne komentarze ze strony innych uczniów.
Z relacji niektórych uczniów wynika, że to rówieśnicy często tworzą atmosferę szkoły – w niektórych klasach osoby LGBTQ+ czują się swobodnie, w innych doświadczają wykluczenia lub niechęci.
Czy Gniezno jest gotowe na bardziej otwartą szkołę?
Mimo że ranking nie przyniósł jednoznacznych wyników dla Gniezna, sam fakt, że szkoły znalazły się w zestawieniu, pokazuje, że temat istnieje i budzi zainteresowanie. W wielu większych miastach w Polsce pojawiają się inicjatywy wspierające młodzież LGBTQ+ – uczniowie zakładają koła równościowe, a nauczyciele organizują warsztaty antydyskryminacyjne.
Czy podobne działania mogłyby pojawić się w gnieźnieńskich szkołach? To zależy zarówno od uczniów, jak i od kadry nauczycielskiej. Kluczowym krokiem jest zwiększenie świadomości, a pierwszym etapem może być większe zaangażowanie w kolejne edycje rankingu.
Udział w ankiecie jest anonimowy i może pomóc przyszłym uczniom w wyborze szkoły, w której będą czuć się komfortowo. Jak podkreślają organizatorzy, głosy oddane w ramach rankingu mogą przyczynić się do realnych zmian w polskich szkołach.
Czy Gniezno dołączy do miast, w których uczniowie LGBTQ+ mogą liczyć na otwartość i wsparcie? To pytanie pozostaje na razie bez odpowiedzi, ale jedno jest pewne – przyszłość zależy od samych uczniów i ich chęci do kształtowania bardziej równościowej rzeczywistości.
Jeden komentarz
No was to już kompletnie p******o, środowiska LGBT+ to ideologia dążąca do dezinformacji społecznej i siłowego wpychania swoich poglądów innym. To środowisko jest niebezpieczne dla otoczenia. Ta platforma ma zazwyczaj blokowanie takich komentarzy bo nie są neutralni jak powinno wyglądać prawdziwe dziennikarstwo. A szkoła powinna edukować a nie wprowadzać jakieś ideologię pochodzenia psychicznego.