Wójt Gminy Gniezno, Maria Suplicka, spotkała się z Michałem Powałowskim, Prezydentem Miasta Gniezna, Tomaszem Budaszem, Starostą Powiatu Gnieźnieńskiego, oraz Tadeuszem Szymankiem, Burmistrzem Miasta i gminy Czerniejewo, aby omówić kluczowy problem przejazdu kolejowego na Dalkach. To newralgiczne miejsce, znajdujące się na ul. Gajowej, od lat stanowi poważne wyzwanie komunikacyjne. Wielu kierowców codziennie staje w korkach, szczególnie na trasie Poznań-Gniezno, gdzie zamknięcia przejazdu generują poważne utrudnienia.
Podczas spotkania poruszono temat możliwego rozwiązania, zaproponowanego przez jedną z firm projektowych. Maria Suplicka podkreśliła, że realizacja tych zmian będzie możliwa tylko dzięki współpracy finansowej i organizacyjnej wszystkich czterech samorządów.
Równocześnie, z odpowiedzią na nasze zapytanie prasowe, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przypomniały o trwającym programie „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych, w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe”. Do 5 lutego 2025 roku samorządy mogą składać wnioski w ramach tego projektu. Głównym celem programu jest likwidacja przejazdów kolejowo-drogowych i ich zastąpienie skrzyżowaniami bezkolizyjnymi, co znacznie poprawi bezpieczeństwo i usprawni ruch.
Przejazd na Dalkach, będący jednym z bardziej obciążonych w regionie, stwarza realne zagrożenia i generuje uciążliwości dla mieszkańców i turystów. Teraz pojawia się realna szansa na rozwiązanie tego problemu – zgłoszenie do projektu PKP mogłoby przynieść miastu niezbędne fundusze na modernizację i poprawę płynności ruchu w tym miejscu.
Czy Gniezno skorzysta z tej możliwości? Czas pokaże, ale już teraz warto śledzić rozwój tej sprawy. Wyniki pierwszego etapu programu zostaną ogłoszone pod koniec 2025 roku, co może być początkiem znaczących zmian w lokalnej infrastrukturze.
Według nieoficjalnych informacji, które udało nam się uzyskać, żaden z uczestniczących w spotkaniu samorządów nie przystąpił do tej pory do programu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych, w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe”.