Dziś także do naszej redakcji trafiła identyczna wiadomość, którą opisano w komunikacie Komendy Powiatowej Policji w Gnieźnie. Postanowiliśmy szczegółowo opisać, krok po kroku, w jaki sposób próbowano nas oszukać i podzielić się tą informacją, by ustrzec naszych czytelników przed podobnymi próbami wyłudzeń.
Tym razem próba oszustwa przyszła od osoby podającej się za naszą znajomą, p. Justynę Ł.-B. (dane zanonimozowane). Wiadomość pochodziła z jej profilu na Facebooku.
Schemat oszustwa był taki sam jak w zgłoszonym przypadku. Za pośrednictwem komunikatora Messenger, otrzymaliśmy wiadomość od rzekomej znajomej, która informowała, że bierze udział w „Konkursie IKEA” i brakuje jej kilku głosów do wygranej. Wiadomość napisana była po angielsku i zawierała szczegółowe instrukcje, które mieliśmy wykonać. W kolejnych krokach poproszono nas o przesłanie kodów, które, jak się okazało, miały posłużyć oszustom do wyłudzenia pieniędzy za pomocą płatności Blik.
W trosce o bezpieczeństwo naszych czytelników, publikujemy zrzuty ekranu zarówno z rozmową, jak i z SMS-a, którego otrzymaliśmy. Chcemy zwrócić uwagę na to, jak przebiegała próba oszustwa i jak szybko można się w nią wciągnąć, jeśli nie zachowa się czujności.
Policja apeluje o ostrożność i przypomina zasady bezpieczeństwa w sieci:
- Nigdy nie podawaj kodów do bankowości internetowej ani numerów kart płatniczych.
- Włącz dwuskładnikowe uwierzytelnianie na swoich kontach w mediach społecznościowych.
- Zawsze weryfikuj tożsamość osób, które proszą o pomoc przez internet – najlepiej zadzwonić do tej osoby.
- Zawsze dokładnie sprawdzaj dane transakcji, zanim zatwierdzisz płatność w aplikacji bankowej.
Nie dajmy się oszukać!