Posiadanie zabytkowego pojazdu, którego historia sięga nawet kilkudziesięciu lat wstecz to ogromny przywilej, ale i odpowiedzialność. Jako właściciel klasyka musisz zadbać o to, aby utrzymać go w jak najlepszym stanie mechanicznym oraz wizualnym. Chcesz dowiedzieć się, jak pielęgnować powłokę lakierniczą w starym aucie? Sprawdź ten poradnik!
Jeśli masz kultowe auto w garażu, możesz samodzielnie zadbać o utrzymanie pojazdu w idealnym stanie wizualnym. Wystarczy, że regularnie zabierasz samochód na myjnię, a także stosujesz bezpieczne kosmetyki do karoserii. Tyle wystarczy, aby utrzymać lakier w dobrym stanie na dłużej, a wtedy szybka renowacja lakieru samochodowego nie będzie konieczna.
Jak utrzymać lakier w zabytkowym samochodzie w dobrej kondycji?
W praktyce wiele zależy od tego, w jakim stanie uda Ci się kupić wymarzonego klasyka. Jeśli znajdziesz model zachowany w niemalże salonowym stanie, wtedy omija Cię sporo dodatkowych wydatków związanych z renowacją powłoki lakierniczej.
Wtedy wystarczy dobre zabezpieczenie lakieru samochodowego, a Twój klasyk będzie wyglądać niesamowicie nawet przez kolejne kilkadziesiąt lat eksploatacji. Niemniej jednak, jak utrzymać powłokę lakierniczą w doskonałym stanie na dłużej? Wykorzystaj kilka wskazówek:
- Regularnie czyść polakierowane elementy blacharskie, ale unikaj myjni automatycznej. Pielęgnuj lakier miękką gąbką i myjką bezdotykową lub regularnie oddawaj klasyka do zakładu autodetailingowego.
- Nie stosuj zbyt silnych kosmetyków samochodowych.
- Unikaj mycia samochodu podczas pełnego słońca na zewnątrz. W ten sposób na lakierze będą pojawiać się nieestetyczne zacieki, które później ciężko usunąć.
- Jeśli nie musisz, nie wyprowadzaj klasyka z garażu zimą. Unikniesz ryzyka, że sól, wilgoć i brud doprowadza do pojawienia się ognisk korozji na elementach blacharskich.
Stosując się do powyższych wskazówek, będziesz w stanie zachować perfekcyjny stan lakieru na klasycznym aucie na długi czas.
Ile kosztuje renowacja i zabezpieczenie lakieru w klasycznym aucie?
Tak naprawdę wszystko zależy od tego, jak bardzo zniszczona jest powłoka lakiernicza. W przypadku renowacji ubytków i licznych zarysowań koszty mogą sięgnąć do kilku tysięcy złotych. Drobne rysy da się wypolerować mechanicznie, a wtedy to koszt nie większy niż kilkaset złotych.
Kiedy w grę wchodzi tylko zabezpieczenie powłoki lakierniczej na wypadek przyszłych uszkodzeń i zarysowań, wtedy cena jest zależna od wybranej metody zabezpieczenia.
Dwie najpopularniejsze to:
- Powłoka ceramiczna – najlepsze powłoki dostępne na rynku gwarantują pełną ochroną lakieru nawet na 5-6 lat.
- Folie PPF – zabezpieczenie lakieru folią bezbarwną to dobry sposób, aby utrzymać lakier w doskonałej kondycji przez wiele lat. Takie działania są jednak droższe i zajmują znacznie więcej czasu zakładzie autodetailingu.
Pamiętaj! Jeśli chcesz mieć idealnie wyglądającego klasyka – nie oszczędzaj na renowacji i pielęgnacji, a także dobrych zabezpieczeniach powłok lakierniczych.