Czym jest badanie due diligence?
Due diligence to proces badawczy, który ma na celu wnikliwą analizę, ocenę i zrozumienie wszystkich istotnych aspektów operacyjnych, finansowych, prawniczych i regulacyjnych związanych z firmą, projektem lub technologią. Aby badanie due diligence było skuteczne, należy właściwie się do niego przygotować, wykorzystując nie tylko wiedzę merytoryczną, ale również nowoczesne narzędzia, takie jak systemy VDR.
VDR (Virtual Data Room) wykorzystywany jest do przechowywania, udostępniania i zarządzania wrażliwymi dokumentami, takimi jak np. wyniki badań klinicznych, dokumentacja regulatoryjna, raporty naukowe czy dokumentacja dotycząca patentów. Dzięki temu firmy mogą szybko udostępniać dokumenty zespołom badawczym, ekspertom oraz współpracownikom na całym świecie, co znacznie przyspiesza procesy badawcze, sprzedażowe, analityczne oraz podejmowanie skutecznych decyzji biznesowych. Ponadto, VDR spełniają wymogi dotyczące bezpieczeństwa, umożliwiając kontrolę dostępu do poufnych danych i chroniąc je przed nieautoryzowanym ujawnieniem czy kradzieżą.
Jak przeprowadzić badanie due diligence?
Po podjęciu decyzji o sprzedaży lub inwestycji, potencjalni nabywcy zaczynają weryfikować dostępne informacje o firmie. Następnie wybrani inwestorzy podpisują umowę NDA, uzyskując bardziej szczegółowe informacje. Po wstępnych rozmowach inwestorzy składają oferty niewiążące, służące określeniu ram finansowych transakcji i wyselekcjonowaniu podmiotów poważnie zainteresowanych kupnem.
Jeśli obie strony wyraziły zainteresowanie transakcją i podpisały umowę określającą szczegóły, w tym harmonogram i cele transakcji, to wówczas następuje analiza dokumentów w systemie VDR, weryfikacja danych i sesje Q&A z inwestorami. Celem jest ustalenie warunków transakcji, ryzyk i rentowności biznesu. Analiza struktury kapitałowej i potencjalnych ryzyk finansowych obejmuje ocenę źródeł finansowania i zadłużenia, które mogą mieć wpływ na stabilność finansową projektu.
Badanie modelu biznesowego i prognoz finansowych ma na celu zrozumienie strategii przychodów, analizę konkurencyjności oraz ocenę prognoz finansowych pod kątem ich realności i zgodności z trendami rynkowymi. Po osiągnięciu zadowalających rezultatów, strony podpisują wiążące oferty, określające warunki dalszego przebiegu transakcji.
Etap końcowy obejmuje podpisanie umowy inwestycyjnej, gdzie strony określają warunki finalizacji transakcji. Partnerstwo między stronami jest kluczowe od początku do końca transakcji.