To jest pierwszy taki w historii Gniezna zakup. Prezydent Tomasz Budasz podpisał umowę z firmą Solaris na 10 autobusów elektrycznych. Elektryki zasilą tabor Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego, pierwsze z nich wyjadą na ulice Pierwszej Stolicy Polski w ciągu 11 miesięcy.
Po przeprowadzonym, przez komisję przetargową powołaną przez Prezydenta Miasta Gniezna, skomplikowanym postępowaniu na zakup autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ogłoszonym przez Miasto Gniezno, dokonano wyboru firmy Solaris Bus & Coach Sp. z .o.o. Złożona propozycja – 29 mln 987 tys. 400 zł – zmieściła się w planowanym budżecie. 23 listopada 2023 w Urzędzie Miejskim w Gnieźnie prezydent Miasta Gniezna Tomasz Budasz podpisał umowę z Andrzejem Sienkiewiczem Dyrektorem Sprzedaży Krajowej, Solaris Bus & Coach na realizację tego zamówienia.
Modernizacja transportu publicznego w Gnieźnie, poprawa jakości powietrza i obniżenie emisji CO2 to cele, które zamierzamy zrealizować właśnie dzięki tej strategicznej inwestycji. Jej realizacja nie byłaby jednak możliwa, gdyby nie pozyskane przez nas olbrzymie dofinansowanie z Narodowego funduszu Ochrony Środowiska. To ponad 18 mln zł. – mówi prezydent Gniezna Tomasz Budasz.
Fabrycznie nowe autobusy trafią do Gniezna w dwóch turach, pierwszych 5 autobusów ma być dostarczonych w ciągu 11 miesięcy od podpisania umowy (wraz z infrastrukturą do ładowania), kolejne 5, najpóźniej do marca 2025 r.
To ogromny zaszczyt i jednocześnie odpowiedzialność, że po raz kolejny będziemy dostawcą autobusów miejskich dla przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej w Gnieźnie. Tym razem są to całkowicie bezemisyjne w miejscu użytkowania autobusy elektryczne, które z pewnością przyczynią się do poprawy jakości powietrza w mieście. Życzę wszystkim pasażerom i kierowcom gnieźnieńskiego MPK komfortowej i bezpiecznej jazdy. Władzom miasta i MPK gratuluję tej ważnej dla Gniezna inwestycji w lepszą przyszłość – mówi Andrzej Sienkiewicz dyrektor sprzedaży.
Każdy z 12-metrowych elektrycznych autobusów Urbino 12 electric będzie wyposażony w elektryczny silnik centralny i baterie Solaris High Energy. Ładowanie baterii będzie odbywać się poprzez złącze plug-in, a także przez pantograf. Gniezno postawiło na pantograf typu odwróconego, czyli urządzenie, które zamontowane jest na stacji ładowania i do ładowania baterii opuszcza się na dach pojazdu.
Gniezno kupuje w sumie 10 pojazdów Urbino 12 electric o długości około 12 metrów. Autobusy będą napędzane silnikiem bądź silnikami o łącznej mocy minimum 160 kW, które będą posiadały ogranicznik prędkości do 70 km/h oraz będą wyposażone w system rekuperacji energii. Pojemność magazynu energii ma pozwolić na przejechanie minimum 220 kilometrów na jednym ładowaniu, a sam magazyn ma być ładowany za pomocą złącza plug-in, ale także pantografu odwróconego.
Będą to pojazdy niskopodłogowe na całej długości, przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami i pasażerów podróżujących z wózkami dziecięcymi. Każdy z 10 autobusów będzie klimatyzowany i wyposażony w innowacyjny system informacji pasażerskiej. Na pokładzie będzie 31 miejsc siedzących, w tym 12 dostępnych z tzw. niskiej podłogi, czyli bez konieczności pokonywania dodatkowych stopni.
Poza zakupem autobusów zrealizowana zostanie infrastruktura do ładowania elektrobusów – 5 podwójnych ładowarek (o mocy od 50 do minimum 150 kW), które będą ładować autobusy poprzez złącze plug-in oraz 2 pojedynczych ładowarek mobilnych, zdolnych ładować pojazd z mocą od 22 do co najmniej 50 kW. Ładowarki zostaną wybudowane w zajezdni przy ul. Wesołej w Gnieźnie.
Zamówienie obejmuje także przeszkolenie co najmniej 20 kierowców i 10 mechaników wskazanych przez MPK.
Zakup 10 nowych autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą to niewątpliwie rewolucja technologiczna dla Spółki. Będą to zeroemisyjne autobusy, które zastąpią najstarsze pojazdy z lat 2002 – 2003 i dzięki temu zakupowi autobusy Spółki będą już w pełni ekologiczne. Najniższą normą emisji spalin, którą będą spełniać pozostałe autobusy Spółki będzie norma Euro V – mówi Wojciech Gulczyński prezes gnieźnieńskiego MPK.
Solaris Urbino 12 Electric Solarisy Urbino electric to niezwykle ciche, całkowicie bezemisyjne autobusy, które gwarantują niskie koszty eksploatacji. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom technicznym operacyjność autobusów elektrycznych jest nieograniczona i wynosi nawet 24 godziny na dobę. Dodatkowo niski poziom emisji hałasu i drgań sprawia, że autobusy bateryjne są szczególnie pożądane w centrach miast. Solaris Urbino electric to „Autobus roku 2017”.
Przedsięwzięcie realizowane jest przy wsparciu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w związku z podpisaną w dniu 09 grudnia 2022 r. Umową, dotyczącą zakupu przez Miasto Gniezno 10 autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą. Planowane dofinansowane przedsięwzięcia stanowi kwotę: 18 757 571 zł.
8 komentarzy
To tylko 30mln PLN, zapewne inwestycja zwróci sie za 50 lat, szybko zleci. Nic bardziej potrzebne w mieście nie jest. Drogi wszędzie mamy nowe, ścieżki rowerowe na skalę całego kraju. .
fajnie będą się paliły będzie na co popatrzeć jak będą tydzień. stać przy nim i się patrzeć na niego
Po doświadczeniach wielkich miast jak Warszawa, Gdańsk z autobusami elektrycznymi tylko jakiś debi….l może pakować się w taką inwestycje i jeszcze merdać z radości ogonkiem.
MAREK ZYGMUNT- bardzo załuję ,że nie jest Pan Prezydentem Gniezna.Tylko Pan potrafi racjonalnie myśleć w tym mieście!!!! Pozdrawiam
Nadchodzi bardzo ciężki rok, gdy chodzi o finanse. Rodzinom gnieźnieńskim pensji nie przybędzie. Co najwyżej tym, co obecnie zarabiają minimalne pensje. Inflacja choć już dużo mniejsza ciągle w przyszłym roku będzie. Czy nasza Rada Miasta nie mogła by okazać ,,serca,, Gnieźnianom i chociaż nie podwyższać lokalnych podatków?. Przecież połowa lamp w Gnieźnie już jest wygaszona. Iluminacje szkół też zostały wygaszone. Wszystkie szkoły już mają sale gimnastyczne i nie trzeba kolejnych budować i wszystkie szkoły mają już nowe plastikowe okna. Parki następne na rewitalizacje z rok czasu mogą poczekać. Bez stałego, całoroczne go lodowiska też Gnieźnianie sobie poradzą. Na razie nie trzeba go budować. Strefa płatnego parkowania też przynosi chyba spory dochód miastu. Nowego samochodu służbowego Prezydent Miasta Gniezna chyba też na razie nie planuje zakupić! Kochani Radni może zrezygnujecie z organizacji jednego czy drugiego ogólnopolskiego biegu. Może zrezygnujecie z finansowania porodów in vitro, jeżeli będzie je już finansował polski rząd. Kochani Radni, zróbcie mieszkańcom Gniezna prezent na Nowy Rok i odwołajcie te podwyżki podatków na 2024 rok !!! Znajdźcie nowe możliwości oszczędności w budżecie Miasta Gniezna. Ruszcie jeszcze raz swoimi głowami. Zlitujcie się ! Przyszły rok będzie naprawdę i tak bardzo, bardzo trudny, dla wielu gnieźnieńskich rodzin. !!
Zygmunt. Podwyżka podatków to rocznie średnio 10 złotych. Dla niektórych również dużo. Ale przez przestępcze rządy PiS i całej tej złodziejskiej ekipy ten rok jak piszesz będzie trudny. Winne jest szalbietstwo ludzi Pisu. No i półgłówków co na nich głosowali.
Nie masz zielonego pojęcia . Jesteś zmanipulowana przez TVN .
kupią autobusy a one będą stały jak inne w większości kraju