Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy od kilku lat stara się o windę, która jest wręcz niezbędna do prawidłowego funkcjonowania placówki. Głos w sprawie zabrały władze powiatu, które o taką sytuację obwiniają rząd Prawa i Sprawiedliwości.
Powiat Gnieźnieński jest organem prowadzącym dla 3 Specjalnych Ośrodków Szkolno-Wychowawczych – mówi starosta Piotr Gruszczyński. Wsłuchując się w głos rodziców, opiekunów i wychowawców ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 2 w Gnieźnie Zarząd Powiatu Gnieźnieńskiego uważa, iż wykonanie windy w tym ośrodku jest niezbędne dla zapewnienia odpowiednich warunków nauki i pracy dla podopiecznych oraz kadry ośrodka. Mając na uwadze powyższe, wielokrotnie konsultowano zatem możliwości przeprowadzenia wspomnianej inwestycji, której koszt oszacowano na kwotę blisko 900 tys. zł. Byłoby to kolejne, po oddaniu nowej windy oraz modernizacji siedziby PCPR w Gnieźnie zadanie, którego głównym celem jest odpowiedź na potrzeby osób niepełnosprawnych i poprawa dostępności powiatowych obiektów. Należy jednak mieć na uwadze, iż w Powiecie Gnieźnieńskim od 2019 roku obowiązuje program postępowania ostrożnościowego, dokument którego wprowadzenie było konieczne w związku z trudną sytuacją finansową powiatu, odziedziczoną po kadencji PiS-u. Istniało duże ryzyko niespełnienia relacji wynikającej z art. 242 i art. 243 ustawy o finansach publicznych od 2021 roku, co w konsekwencji mogłoby skutkować niemożnością uchwalenia budżetu i wieloletniej prognozy finansowej w kolejnych latach. Program został opracowany w celu wyznaczenia kierunków działań Zarządu, tak by nie dopuścić do zachwiania płynności jednostki samorządu terytorialnego. Niestety nadal założenia budżetowe na rok 2023 nie pozwalają na zabezpieczenie środków finansowych, które umożliwiłyby niezakłóconą realizację wykonania windy. Zarząd Powiatu na bieżąco analizuje konstrukcję budżetu, aby w momencie wyasygnowania wolnych środków, dokonać stosownych korekt, a w ślad za tym rozpocząć wspomniany proces inwestycyjny. Sytuacja Powiatu Gnieźnieńskiego nie jest odosobniona, z problemami finansowymi borykają się obecnie wszystkie samorządy w Polsce. Polityka prowadzona przez rząd Prawa i Sprawiedliwości doprowadziła do sytuacji w której samorządy tylko w ubiegłym roku straciły miliardy złotych, a brak środków finansowych z Krajowego Planu Odbudowy, też nie wpływa pozytywnie na poprawę sytuacji finansowej w samorządach.
Osoby na wózkach inwalidzkich często napotykają wiele trudności i barier, szczególnie w miejscach publicznych, w tym w szkołach. Brak windy lub odpowiedniego dostępu do budynku może powodować szereg problemów i utrudnień, z którymi osoby te muszą się zmagać na co dzień.
W szkołach, gdzie nie ma windy, osoby na wózkach inwalidzkich mogą mieć trudności z dotarciem do klas, sal lekcyjnych i innych pomieszczeń. Schodzenie po schodach lub wchodzenie po nich może być dla nich bardzo uciążliwe, a nawet niebezpieczne. Ponadto, w przypadku braku alternatywnych dróg, osoby te mogą mieć utrudniony dostęp do sanitariatu lub biblioteki.
Brak windy może także uniemożliwić uczniom na wózkach inwalidzkich korzystanie z innych udogodnień, takich jak np. stołówka czy sala gimnastyczna, co może prowadzić do izolacji społecznej i braku integracji z rówieśnikami. Ponadto, brak dostępu do budynków szkolnych może uniemożliwić osobom niepełnosprawnym ruchowo uczestnictwo w różnego rodzaju aktywnościach szkolnych.
Problem braku windy jest szczególnie palący w przypadku starszych budynków, gdzie modernizacja może być trudna lub niemożliwa ze względu na ograniczenia konstrukcyjne. W takim przypadku szkoły powinny robić wszystko, co w ich mocy, aby zapewnić alternatywne rozwiązania, takie jak np. użycie podnośników lub platform, aby umożliwić osobom na wózkach inwalidzkich swobodny dostęp do budynków i pomieszczeń.
Wreszcie, warto zauważyć, że brak windy lub dostępu do budynków szkolnych dla osób na wózkach inwalidzkich jest nie tylko kwestią braku wygody, ale także kwestią godności i równości. Dlatego też szkoły powinny robić wszystko, co w ich mocy, aby zapewnić dostępność dla wszystkich uczniów, niezależnie od ich indywidualnych potrzeb i możliwości.
10 komentarzy
No tak szkoła stoi 40 lat a dopiero widać brak windy taka znieczulica, tak samo jak gnieżninski rynek jest nie dostępny dla ludzi na wuskach poruszajoncych się samochodami brak niebieskich kopert wstyd dla władz miasta i powiatu brak kasy na farbe .
Zapraszamy na Żwirki i Wigury😊
Szkoła mojej córki to SOSW nr 2. I tu zostanie. I nie spocznę dopóki windy nie zrobią. Niepełnosprawni zawsze spychani są na drugi plan. A my walczymy tylko o dobro naszych dzieci.
Ale ta Pani co stała obok Gruchy obwieszona złotem!
Tematem spotkania była ,,winda „dla SOSW a nie wygląd pani która stała koło starosty.
Koło to jest w samochodzie, stać można obok. Nie wywarła ta matka na mnie dobrego wrażenia. Coś w niej nie gra.
A co cię to kobieto interesuje czym byłam obwieszona pracuje to mam przynajmniej mam jaja i walczę o dzieci a nie nimi gardzę żegnam ozięble
Ok. Ciekawe czy to napisał M.czy M?
Artykuł stronniczy dlaczego redaktor nie napisze co rodzice myślą o działaniach starosty? Na portalu konkurencyjnym jest opisane jak matki dzieciaków oświeciły starostę prawdę mu mówiąc. Co do starosty jest tak nakręcony na PiS ,że nawet myśli co mowi, niech popatrzy na sasiedni powiat wrzesiński i zobaczy jak się rządzi, trzeba tylko chcieć …
Super pomysł.Brawo Ty