Ładowanie danych...

moje-gniezno.pl

PORTAL INFORMACYJNY POWIATU GNIEŹNIEŃSKIEGO

Walka lotników z Powidza na polskim niebie

Czwartek, 7 listopada 2013
  • Walka lotników z Powidza na polskim niebie

Steadfast Jazz 2013 to ćwiczenia w powietrzu dla załóg polskich, czeskich i węgierskich samolotów bojowych oraz dla natowskiego E-3A AWACS i francuskiego tankowca KC-135. Lotnicy wykonywali manewry, wykonując w powietrzu i na ziemi część ćwiczeń zwaną Eagle Talon. Kierownikiem Eagle Talon był generał dywizji pilot Jan Śliwka, a ćwiczącym dowódcą pułkownik Zbigniew Ruszniak. Udział w nim wzięły również samoloty, śmigłowce i służby naziemne z jednostek wojskowych 3. Skrzydła.

W ramach Steadfast Jazz samoloty CASA C-295M wykonywały loty transportowe - zarówno jako epizody ćwiczenia - jak i przewóz jego obserwatorów oraz przedstawicieli nadzoru i oceny ćwiczenia (w tym o statusie HEAD). Jednym z zadań C-295 było symulowanie maszyny o dużym znaczeniu operacyjnym (AWACS/cysterna). Śmigłowce z 1. i 2. Grupy Poszukiwawczo-Ratowniczej zabezpieczały ćwiczących na lotnisku w Świdwinie. Także śmigłowce 1. BLTr brały udział w zabezpieczeniu przelotów obserwatorów ćwiczenia. Z kolei 33. Baza obsługiwała stacjonujący na powidzkim lotnisku francuski tankowiec KC-135. Piloci mieli co tankować. W powietrzu znalazło się w różnych epizodach 14 F-16, 8 MiG-ów-29, 8 Su-22, po cztery L-159 ALCA i JAS 39 Gripen.
Główne siły lotnicze operowały z 31. Bazy Lotnictwa Taktycznego. Samoloty startowały również z baz w Świdwinie i Malborku. Lotnicy czescy na Gripenach przylatywali z macierzystej bazy w Czaslavie. Wszystkie operacje były wspierane przez samolot AWACS, który na obszar ćwiczeń docierał codziennie z bazy w Geilenkirchen w zachodnich Niemczech.
Dla lotników ćwiczenie Steadfast Jazz/Eagle Talon składało się z epizodów walki w powietrzu (Air Livex), wspierania okrętów działających na południowym Bałtyku (Maritime Livex) i wsparcia wojsk lądowych (Land Livex). Stanowiło przez to okazję do wszechstronnego doskonalenia umiejętności współpracy międzynarodowej, było sprawdzianem interoperacyjności systemu dowodzenia, a także testem gotowości do przyjęcia i wykorzystania sojuszniczych sił wzmocnienia.
Wielonarodowe przedsięwzięcia potrafimy organizować, regularnie trenujemy z Amerykanami przybywającymi do baz w Łasku i Powidzu z komponentami rotacyjnymi, lecz tym razem piloci mają okazję podtrzymać nawyki w tankowaniu powietrznym i współpracować z latającym stanowiskiem dowodzenia AWACS. Intensywnie pracują zmiany bojowe na stanowiskach dowodzenia, nawigatorzy naprowadzania, meteorolodzy. W ćwiczenie zaangażowani byli także kontrolerzy Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, którzy dbali o to, by loty samolotów bojowych nie kolidowały z ruchem pasażerskim nad Polską.

źródło: www.3sltr.sp.mil.pl

Napisz komentarz

Komentarze(0)

PODOBNE TEMATY
Pożar budynku przy ul. Cieszkowskiego! Ogień niebezpiecznie się rozprzestrzeniał! W nocy z soboty na niedzielę, po godz. 2.00 strażacy zostali powiadomieni o pożarze budynku wielorodzinnego... Niedziela, 15 września 2019
19-latek wypadł z auta wraz z fotelem! Poniósł śmierć na miejscu! W nocy z soboty na niedzielę służby ratunkowe zostały powiadomione o wypadku na drodze krajowej nr 15... Niedziela, 15 września 2019
Chce pozbawić pilotów z Powidza pracy i środków do życia! Dlaczego? Pan Ryszard Lewandowski pozwał pilotów z powidzkiej bazy m.in. o zakłócanie miru domowego. Chce doprowadzić... Piątek, 13 września 2019
Kolejny jednoślad rozbity na Trasie Zjazdu Gnieźnienskiego Dzisiaj ok. godz. 16.30 na Trasie Zjazdu Gnieźnieńskiego doszło do wypadku z udziałem jednośladu i samochodu... Piątek, 13 września 2019