Dzisiaj w Starostwie Powiatowym odbyła się inauguracja tegorocznego cyklu grantów edukacyjnych. Było to za razem pierwsze spotkanie zorganizowane w nowej sali starostwa, w której będą odbywały się m.in. sesje Rady Powiatu.
Co roku Starostwo Powiatowe przyznaje granty edukacyjne. Projekty opracowywane przez nauczycieli różnych szkół są nie lada wyzwaniem dla komisji weryfikującej. Do konkursu zostało zgłoszonych ponad 70 grantów – mówi Aleksandra Kuźniak, dyrektor Wydziału Oświaty, Kultury i Sportu Starostwa Powiatowego w Gnieźnie. Mniej więcej każdego roku jest zgłaszana taka ilość grantów. Świadczy to o dużym zaangażowaniu ze strony środowiska nauczycieli, natomiast weryfikacja ma charakter konkursowy. Przyznano 29 grantów na łączną kwotę 100 tys. zł. Kwoty poszczególnych grantów są różne. Różny był też sposób przydziału środków. Są granty, które są dofinansowane w całości, są też granty dofinansowane w części oraz granty finansowane z różnych źródeł i to również świadczy o dużej zaradności ich autorów. Wszystkie szkoły złożyły granty i każdej placówce te granty zostały przyznane w różnej liczbie. Powiat gnieźnieński prowadzi szkoły ponadgimnazjalne i ośrodki szkolno-wychowawcze. Charakter tych placówek jest bardzo różny, co oczywiście ma przełożenie na charakter grantów. Kryteria przyznawania grantów nie zmieniły się. Celem tego konkursu jest m.in. integracja społeczności szkolnej naszego powiatu. Ja już teraz widzę wymierną korzyść tego rodzaju działania. Uczniowie różnych szkół znają się i nie zamykają się w obrębie swoich placówek. Dyrektorzy poszczególnych szkół nie kryją swojego zadowolenia z przyznanych grantów oraz z aktywności swoich nauczycieli i uczniów. Zgłosiliśmy 3 projekty i wszystkie zyskały akceptację – mówi Bogusława Młodzikowska, dyrektor I Liceum Ogólnokształcącego w Gnieźnie. Są to projekty dotyczące zarówno sfery dydaktycznej, jak i wychowawczej oraz różnych grup wiekowych. Zakładam, że te projekty będą efektywne, ponieważ osoby, które je opracowały już na etapie projektowania przemyślały ich efekty. Uczniowie są nimi głęboko nimi. Cieszy mnie bardzo, że projekt Książnica.pl zyskał bardzo dużą akceptację, ponieważ wszyscy wokół narzekają, że młodzież nie czyta literatury, a praca zespołu, który gromadzi się wokół tego projektu opiera się wokół dzieł literackich, które nie są w kanonie lektur, czyli skupiają się wokół tego projektu uczniowie, którzy faktycznie interesują się literaturą. Myślę, że inicjatywa starostwa przyznawania grantów, która jest kontynuowana w tym roku jest inicjatywą słuszną, bo aktywizuje środowiska nauczycielskie. Uczniowie też mają z tego dużą korzyść, ponieważ nie zawsze w ofercie edukacyjnej szkoły można byłoby to zaoferować. Granty to również możliwość do rozwoju zawodowego w szkołach zawodowych i technicznych. Nauczyciele ZSP nr 4 złożyli kilka projektów w ramach przedmiotów, których nauczamy, a więc tych ogólnokształcących i zawodowych – mówi Dariusz Banicki, dyrektor ZSP nr 4 w Gnieźnie. Dofinansowanie uzyskały 2 projekty. Myślę, że wpłyną one pozytywnie zarówno na nabywanie umiejętności i podnoszenie jakości kształcenia zawodowego, ale także dadzą możliwość innej, lepszej, zdrowszej, aktywnej formy wypoczynku połączonej ze zdobywaniem wiedzy o otaczającym nas bardzo bogatym dziedzictwie kulturowym. Te projekty dadzą uczniom to, czego szkoła w normalnych warunkach dać nie może. Jest to wzbogacenie oferty edukacyjnej o takie rzeczy, które nie mieszczą się w tzw. podstawie programowej. Starosta Dariusz Pilak zwrócił natomiast uwagę na rozszerzenie oferty placówek poprzez dodatkowe projekty. Granty edukacyjne mają długą historię – mówi starosta Dariusz Pilak. W ostatnich latach zawsze staraliśmy się nie tylko przeznaczać środki, ale podejmując decyzję komisyjnie – dostosować również te granty do polityki oświatowej, którą prowadzimy w powiecie gnieźnieńskim, przede wszystkim patrząc całościowo na wszystkie nasze placówki oświatowe. Każda z placówek, jeżeli jej grant jest ciekawy, te granty realizuje. Oczywiście różnorodność grantów jest bardzo szeroka. Czasami na podstawie tego typu działań dyrektorzy zastanawiają się nad uruchomieniem nowych kierunków w swoich szkołach po to, aby atrakcyjność oferty edukacyjnej na naszym terenie wzrastała. Przede wszystkim chcemy poprzez ofertę wynikającą z tych grantów pokazać, że szkoła to nie tylko jeden przypisany ogół wynikający z nazwy. Jeżeli chodzi o opinię uczniów to uczestnicy pozytywnie opiniują projekty. Po ogłoszeniu grantów dr Michał Szczyszek, polonista, wygłosił wykład na temat języka młodzieży.
Szkoły, które otrzymały granty edukacyjne:
I LO
Poznaj wielką Polkę: Maria Skłodowska-Curie
Książnica.pl
Na dobry początek
II LO
Zajęcia specjalistyczne dotyczące wspierania edukacji unihokeja dziewcząt
III LO
Zajęcia z pierwszej pomocy przedmedycznej, samoobrony i strzelectwa sportowego
Czego nie dowiesz się w szkole o współczesnej literaturze polskiej i obcej
SOSW nr 1
Stoi na stacji lokomotywa
Spotkania ze smakiem
Świat malowany kolorami
SOSW nr 2
Szkoła bliżej nieba
Warsztaty fotograficzne – 100 przygód z fotografią
ZSS im. Janusza Korczaka
Śladami Janusza Korczaka – patrona naszej szkoły
ZSEO
Dni nieba
Warsztaty teatralne w klubie Atelier
Przeżyć historię
ZSP nr 1
Interakcja, integracja, czyli dwa w jednym w kontaktach z rodzicami
ZSP nr 1 i nr 2
Żeby z nas orły wyrosły
ZSP nr 2
Skąd ten prąd
Nauka i doskonalenie pływania z gimnastyką wodną – aerobik
ZSP nr 3
Po praktykę do Europy – warsztaty rzemiosła budowlanego
ZSP nr 3 i nr 4
Ciekawe jest życie turysty – promocja i wdrażanie różnorodnych form turystyki kwalifikowanej wśród młodzieży
ZSP nr 4
Mój zawód – moja pasja, czyli fabryka umiejętności i kreatywności
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Kłecku
Posłuchaj, przemyśl, podaj dalej
SOSW w Kłecku
Radość, zabawa, a z czasem sposób na życie
Przyjaźń dzieci niepełnosprawnych ze sztuką
ZSP w Trzemesznie
Z matematyką za pan brat
Języki obce kluczem do przełamywania barier międzykulturowych
ZSP w Witkowie
Historia prawosławia w Lublinie, Zamościu i Komańczy
Jesteśmy otwarci na dobro drugiego człowieka