Opublikowano raport z propozycjami zmian w ustawie hazardowej z 2017 roku. Główną kwestią jest zamiana 12% podatku obrotowego na rzecz 20% podatku brutto od gier.
Przedstawiciele sektora hazardowego w Polsce złożyli do Sejmu petycję, w której domagają się zmian w obowiązujących przepisach prawnych. W szczególności chcą, aby rząd zajął się opodatkowaniem operatorów gier hazardowych działających online i stacjonarnie.
Branża Hazardowa Apeluje O Zmianę Przepisów
Na początku tego roku Polska Izba Gospodarcza Branży Rozrywkowej i Bukmacherskiej wydała studium prawno-ekonomiczne, które zawiera szereg pomysłów służących do optymalizacji sektora hazardowego. Studium powstało dzięki ekspertom w dziedzinie podatków.
Jak podaje Muhammad Gregory, analityk iGaming w portalu online-casinos.com, najważniejszą zmianą, o jaką wnosi Izba, jest zmiana obecnie obowiązującego podatku dochodowego w wysokości 12 procent. Proponuje się, aby wprowadzić podatek od dochodu brutto z gier w wysokości 20 procent. Obecny podatek pobierany jest od zawieranego zakładu, nawet jeśli obstawiający nic nie wygra. Natomiast nowe rozwiązanie zakłada pobieranie 20 procent podatku od zysku gracza.
Jest to lepsze rozwiązanie, które pomoże przyciągnąć do Polski zagranicznych inwestorów, a w efekcie wpłynie na dalszy rozwój gospodarczy naszego kraju. Zmiana w opodatkowaniu sprawdziła się już w kilku innych krajach, m. in. Danii, Wielkiej Brytanii i Włoszech.
Autorzy proponują cztery główne zmiany, które pomogą w polepszeniu sytuacji w branży hazardowej. Przede wszystkim każde przepisy prawne, dotyczące branży hazardowej, tworzone w przyszłości w Polsce, powinny być formułowane w taki sposób, aby przynosiły korzyści zwłaszcza ekonomiczne i społeczne.
Na takim podejściu może skorzystać państwo, ponieważ zwiększają się wtedy jego dochody. Umożliwia również pozbycie się szarej strefy z rynku bukmacherskiego, która nadal ma się dobrze mimo ustawy wprowadzonej w 2017 roku. Celem tej ustawy jest walka z operatorami, którzy nie złożyli wniosku do Ministerstwa Finansów o odpowiednią licencję.
Kolejną kwestią, która wymaga zmian jest ustanowienie odpowiedniego organu regulacyjnego w Polsce, którego zadaniem będzie ścisła kontrola działalności operatorów posiadających licencję.
Inna propozycja uwzględniona w studium dotyczy sugestii konsumentów i tego, aby rząd brał je pod uwagę podczas tworzenia nowych przepisów prawnych dla branży hazardowej. Jest to dobry sposób na generowanie pomysłów, które pomogą w dalszej optymalizacji sektora. Efektem takiej strategii byłaby ochrona konsumentów i ich interesów zamiast tworzenia okoliczności sprzyjających oportunizmowi.
Autorzy studium sugerują jeszcze jedną zmianę, która polega na tym, aby na rynku hazardowym działali zarówno operatorzy państwowi, jak i prywatni. Sytuacja taka jest korzystna zarówno dla operatorów prywatnych jak i państwowych. Korzyścią wynikającą z takiego stanu rzeczy jest utrzymanie równowagi na rynku w Polsce oraz pozytywny wpływ na interesy państwowe i firmy prywatne.
Publikacja PIGBRiB została opracowana na podstawie studiów przypadków innych państw członkowskich Unii Europejskiej. Autorzy wykorzystali je do pokazania, w jaki sposób można zmienić sytuację na rynku bukmacherskim w Polsce. Skorzystali z przepisów prawa obowiązujących w krajach UE, aby zademonstrować optymalny sposób na taką zmianę prawa, aby operatorzy jednocześnie zwiększyli dochody i mogli chronić konsumentów.
Aktualnie Obowiązujące Przepisy
Od 2017 roku w branży hazardowej obowiązuje nowy system podatkowy, który już na samym początku nie spotkał się z aprobatą. Pojawiło się wtedy wiele opinii o tym, że skutkiem takiego działania będzie mniejszy udział zagranicznych inwestorów na rynku hazardowym w naszym kraju. Potwierdza to przykład takich operatorów, jak bet365 czy William Hill, który byli zmuszeni do zrezygnowania z prowadzenia działalności na naszym terenie. Aby można było legalnie obstawiać u nich zakłady, musiałyby posiadać licencję otrzymaną od Ministerstwa Finansów.
Nie tylko wysokie podatki przyczyniły się do pogorszenia sytuacji. Totalizator Sportowy, jako operator kasyn online, otrzymał zezwolenie na monopol w prowadzeniu kasyn w sieci. To był cios dla całej branży. Złamanie ustawy jest związane z dotkliwymi karami dla podmiotu, który zdecyduje się na „urządzenie gier bez wymaganej koncesji”.
Według PIGBRiB nowe zasady miały negatywny wpływ na rynek gier hazardowych. Po kilku latach można stwierdzić, że wprowadzony 12-procentowy podatek obrotowy był niekorzystny dla operatorów w całym kraju. Jak się okazuje, z puli wszystkich licencjonowanych operatorów, tylko dwóch wykazało dochód. Jednym z nich jest właśnie monopolista Totalizator Sportowy, który w zeszłym roku zwiększył sprzedaż o 94 procent.
Po nowelizacji ustawy w 2017 roku totalizator wprowadzał nowe usługi, w tym salony do gier na automatach. Spora część użytkowników korzystało z jego e-kasyna, gdzie zostało założone ponad 320 tysięcy kont.
Do negatywnych skutków nowej ustawy z 2017 roku należy zaliczyć blokowanie stron operatorów, trudności w uzyskaniu licencji z powodu surowych wymogów, czy monopol jednego operatora w obszarze kasyn online.
Należy wspomnieć, że „ustawa hazardowa” dotyczy również operatorów sieci internetowych. Zgodnie z nowym prawem musza oni w ciągu 48 godzin zablokować dostęp do strony kasyna online, które nie posiada odpowiedniej licencji. Strony takie będą najpierw umieszczane w specjalnym rejestrze, w którym znajdują się domeny oferujące gry hazardowe niezgodne z nowymi przepisami.
Dzięki nowym przepisom nasz kraj miał opinię rynku, na którym nie da się prowadzić działalności. Taka opinia panowała wśród większych europejskich operatorów gier hazardowych, czego wynikiem było ich masowe wycofywanie się z Polski.
Na Zakończenie
W związku z tym Izba wystosowała kilka argumentów za tym, żeby zamienić obowiązujący podatek na 20-procentowy podatek brutto od gier. Według niej spowoduje to, że polski rynek hazardowy stanie się atrakcyjny dla operatorów z zagranicy. Dodatkowo zapewniłby Polsce równe w szanse w porównaniu z europejskimi rynkami gier hazardowych i poprawił sytuację polskich operatorów.
Polska dąży do tego, aby stać się silną i nowoczesną gospodarką. Wprowadzenie nowych przepisów sprawi więc, że zagraniczni operatorzy nie będą masowo zamykać swoich siedzib w naszym kraju, a nowi zaczną uważać nasz rynek za atrakcyjny dla swoich działań.
Na chwilę obecną na stronie Izby nie pojawiły się żadne informacje dotyczące odpowiedzi Sejmu na propozycje zmian w ustawie hazardowej i systemie opodatkowania.
Polska Izba Gospodarcza Branży Rozrywkowej i Bukmacherskiej powstała w 2018 roku w celu wsparcia legalnych operatorów na rynku hazardowym. Pomaga przedsiębiorcom w kontaktach z organami państwa i reprezentuje ich interesy w komunikacji z rządem. Zapewnia sprawną kontrolę przez organy państwowe bez powodowania „paraliżu” w danym przedsiębiorstwie.
Zapraszamy do zapoznania się z innym artykułem na naszej stronie dotyczącym hazardu.