Co zrobić aby przetrwać? Jak zminimalizować ryzyko oraz poniesione straty w przedsiębiorstwie? Jakich błędów nie popełniać i w jaki sposób szukać oszczędności?
W obecnej chwili jesteśmy dotknięci przez pandemię, która w nieoczekiwany sposób rozprzestrzeniła się i obnażyła dysfunkcje naszego świata. To jest fakt! Nie znamy jeszcze całej skali kryzysu i wywołanych przez niego zmian, zarówno w zakresie gospodarczym, jak i społecznym. Obecna sytuacja i wywołany nią kryzys jest odmiennego charakteru od wcześniejszych kryzysów ekonomicznych, rozprzestrzenił się szybko i ma duży zasięg, co jest wynikiem globalizacji gospodarki światowej.
Większość istniejących przedsiębiorstw w mniejszym lub w większym stopniu z pewnością odczuje następstwa tego kryzysu. W niektóre z branż załamanie gospodarcze może uderzyć bardzo silnie, a dla innych z kolei stać się szansą na osiągnięcie sukcesu. W historii niejednokrotnie kryzys gospodarczy miał oddziaływanie równocześnie pozytywne na koniunkturę, a nawet doprowadził do narodzin kreatywnych pomysłów biznesowych i wpłynął na uruchomienie nowatorskich branż. Natomiast niezależnie od tego czy w obecnej sytuacji naszym głównym celem jest przetrwanie lub rozwój, poradzić możemy aby, najlepiej unikać kilku podstawowych błędów w działaniu:
- ignorowanie wszelkich sygnałów, że sytuacja kryzysowa sama się rozwiąże,
- podejmowanie chaotycznych, nie przemyślanych działać podyktowanych emocjami, czyli działanie na oślep,
- dokonywanie złych wyborów i zbyt małej elastyczności w podejmowaniu działań oraz niedostosowanie się do nowej sytuacji,
- przy podejmowaniu decyzji korzystanie z niesprawdzonych źródeł wsparcia, porad nie popartych analizą, wsparcie obiecujące zbyt szeroki wachlarz, ryzykowne decyzje finansowe.
W przypadku działalności, które pomimo tak skomplikowanej i ograniczonej rzeczywistości mogą funkcjonować warto również przeprowadzić szeroko pojętą analizę możliwości swojej dziedziny, branży i zastanowić się nad kolejnym krokiem, bardziej strategicznym. Warto, aby taki przedsiębiorca zastanowił się, sam lub zespołowo, nad nowymi możliwościami a mianowicie uruchomił konkretne działania określone jako: wizja, zrozumienie, przejrzystość, elastyczność. Mówiąc dość ogólnie wizja pozwoli nam wyzwolić punkt wyjścia naszej nowej strategii biznesowej. Oczywiście wizja musi być realna, zatem potrzebujemy wiedzieć czy określone działanie ma sens, a do tego potrzebne jest nam zrozumienie i przejrzystość, tak by nasze działania były nakierowane na jasno określone cele. Elastyczność natomiast pozwoli nam swobodnie reagować w stosunku do szybko zmieniającej się rzeczywistości.
Warto zatem podjąć następujące kroki i prześledzić kilka ważnych kwestii w swojej firmie:
- ustabilizować finanse firmowe, określić realne zagrożenia, odzyskać płynność, postarać się uzyskać wpłaty lub poprawić płatności od swoich klientów, uzyskać potwierdzenia wpłat, poprosić o przedpłaty do zamówień, sprawować kontrolę nad płynnością, negocjować własne warunki płatności w zakresie terminów itp.
- zadbać o bezpieczeństwo swoje i pracowników, dzięki którym będziemy mogli dalej prowadzić biznes, wprowadzić określone procedury, zasady działania, umożliwiające im funkcjonowanie ale zarazem ochraniające ich zdrowie,
- być blisko potrzeb swoich Klientów, starać się stworzyć dla nich dogodne warunki współpracy, być w „ich skórze”. Dowiedzieć się jakie są ich oczekiwania, jakiego rodzaju pomocy by oczekiwali ,jak możemy prowadząc nasz biznes ich zadowolić, pomysłów jest sporo w zależności od branż: np. sprzedaż kuponów w zakresie realizacji po otwarciu lokalu, możliwość dostarczania i świadczenia usług na odległość- serwisy, branża restauracyjna, kwiaciarnie, dostarczanie cateringu bezpośrednio do klienta, szkolenia on- line, zabezpieczenie biura obsługi i świadczenia doradztwa w placówkach,
- w zakresie wydatków postarać się szukać oszczędności, nie podejmować pochopnych decyzji biznesowych, zastanowić się warto nad tym, która obecnie część biznesu jest marginalna i generuje koszty niewspółmierne do korzyści, czy potrzebne są już decyzje kadrowe, redukcja zatrudnienia, ograniczać koszty do najpilniejszych i potrzebnych,
- często w przypadku kryzysu przedsiębiorcy ograniczają wydatki na marketing i reklamę co niekoniecznie jest dobrym posunięciem, jeśli możemy sobie na to pozwolić postarać się w tym czasie uruchomić reklamę czy działalnie marketingowe pokazujące nasz nowy sposób działania, nowy rodzaj produktu czy usługi, w okresie kryzysu często koszty reklamy są również bardziej dostępne cenowo
Nasz silny zespół specjalistów jest do Państwa dyspozycji. Stawiamy na prace zespołową. Od 10 lat wspieramy Naszych Klientów, niejednokrotnie z Dużym sukcesem! Doradzamy osobiście przy zachowaniu wszelkich środków ostrożności lub online za pomocą takich narzędzi jak Skype, Messenger, WhatsUp, telefon, e-mail.
Właścicielka
Biura Rachunkowego
PROVENTO