W nawiązaniu do pytań skierowanych do parlamentarzystów przez Pana Roberta Gawła na konferencji prasowej 6 września pozwalam sobie przesłać następujące odpowiedzi.
Jak uważacie, co w miejscu gdzie jest w Gnieźnie stara, zabytkowa, unikalna parowozownia powinno powstać? Czy obiekty handlowe, tzn. sklepy? Czy też wielkie centrum kultury, centrum techniki kolejowej, coś co będzie wielką wizytówką dla, nie tylko miasta, ale także dla Polski?
Parlamentarzyści nie decydują o przeznaczeniu majątku będącego w posiadaniu PKP S.A. Mogą wspólnie z przedstawicielami Ministerstwa Infrastruktury i samorządów pracować nad koncepcją zagospodarowania nieruchomości po byłej parowozowni w Gnieźnie. Osobiście uważam, że miasto Gniezno nie będzie stać na samodzielne prowadzenie placówki muzealnej. Taką możliwość dostrzegam tylko przy porozumieniu Marszałka Województwa Wielkopolskiego, Ministra Infrastruktury oraz miasta Gniezna i powiatu przy zaangażowaniu środków europejskich. W sprawie gnieźnieńskiej parowozowni skierowałem 2 marca 2010 roku zapytanie do Ministra Infrastruktury. W odpowiedzi podsekretarz stanu, pan Juliusz Engelhardt napisał m.in.: „Jak wynika z wyjaśnień Zarządu PKP S.A., zgodnie z opracowaną koncepcją tereny byłej parowozowni zostały przeznaczone pod handel wielko-powierzchniowy i usługi. Dziewiętnastowieczna parowozownia, która w ostatnim czasie została wpisana do rejestru zabytków, miałaby szansę łączyć w sobie komercję z kulturą w wyrafinowanym, przemysłowym wnętrzu. Projektowane obiekty w kształcie walców na atriach budynków parowozowni wysokością nawiązywałyby do istniejących budynków. Zgodnie z zapewnieniem Zarządu PKP S.A. nie jest przewidywana ingerencja w zewnętrzną bryłę budowli. Założono wytworzenie przestrzeni publicznych, skwerów kultury, pary i elektryczności z możliwością wyeksponowania np. parowozów. Z informacji Zarządu PKP S.A. wynika, że nie jest to ostateczna wersja sposobu zagospodarowania nieruchomości.” Cała odpowiedź na moje zapytanie nr 6498 dostępna jest na stronie www.sejm.gov.pl.
Jaka uczelnia w Gnieźnie powinna pełnić priorytetową rolę i jak zamierzacie taką uczelnię wspierać: w rozwoju i kształceniu czy kolejnych kierunkach?
Miałem zaszczyt wspierać powstanie i rozwój Kolegium Europejskiego UAM oraz Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej. Wspierałem również powstanie GWSHM „Milenium”. W naszym powiecie potrzebne są wszystkie aktualnie funkcjonujące uczelnie. To nowelizacja prawa o szkolnictwie wyższym wyznacza ramy funkcjonowania uczelni. Będę wspierał rozbudowę Kolegium oraz dalszą modernizację obiektów PWSZ.
Co zamierzacie zrobić by miasto Gniezno jak i inne miasta były miastami bezpiecznymi gdzie obywatele nie obawiają się o swój los?
Staram się poprzez rozmowy, interpelacje i zapytania dążyć do poprawy warunków służby gnieźnieńskich policjantów. Cieszy mnie współdziałanie Policji z samorządami terytorialnymi, które systematycznie zasilają środkami finansowymi zakupy sprzętu. Trzeba zwłaszcza w czasie lata zwiększyć siły policji w ośrodkach wypoczynkowych na terenie powiatu. Działalność prewencyjna i profilaktyka prowadzona przez Policję we współpracy z placówkami oświatowymi, Strażą Miejską i organizacjami pozarządowymi, powinna lepiej chronić nasze dzieci i młodzież przed alkoholizmem, narkotykami i wykorzystaniem młodocianych dziewcząt.
W jaki sposób lub jakie działania ogólne z innymi politykami innych partii podjęliście dla Gniezna, które zakończyły się sukcesem?
Wspólne działanie z panem posłem Pawłem Arndtem to budowa i rozwój Kolegium Europejskiego, powołanie PWSZ, obrona miejsc pracy na Poczcie i Wojskowych Zakładach Remontowo – Budowlanych. Natomiast wspólnie z anem Posłem Zbigniewem Dolatą staraliśmy się o środki na modernizacje bazy PWSZ oraz ratowanie Spółdzielni Mleczarskiej we Wrześni. Pragnę podkreślić, że naszym obowiązkiem, a nie przywilejem jest współpraca dla środowisk lokalnych. To moja podstawowa zasada sprawowania mandatu poselskiego.
Co panowie kandydaci zamierzacie zrobić w kwestii zarówno prawnej dla rowerzystów, jak i w kwestii budowania ścieżek rowerowych, całych systemów w miastach takich jak Gniezno i nie tylko?
Moim zdaniem nie ma potrzeby rozbudowania przepisów prawnych dla rowerzystów. Trzeba wspierać przez samorząd Policję i organizacje społeczne propagujące bezpieczeństwo wśród użytkowników dróg dla rowerzystów. Szczególne znaczenie mają działania prowadzone przez szkoły państwowe. Osobiście jeżdżę na rowerze rekreacyjnie, ale zawsze zakładam kask i kamizelkę odblaskową. Uważam za w pełni uzasadnione oczekiwania mieszkańców naszego miasta dotyczące rozbudowy sieci ścieżek rowerowych. Takie inwestycje można realizować przy wsparciu środków budżetu, m.in. samorządu województwa oraz środków europejskich. Jest to jednak kompetencja gmin, powiatów lub województw samorządowych.
Z wyrazami szacunku
Poseł Tadeusz Tomaszewski
Poseł Tadeusz Tomaszewski