Wielkopolska Organizacja Turystyczna podsumowała projekt unijny rewitalizujący niektóre elementy Szlaku Piastowskiego. Największą częścią projektu, w którym pod egidą WOT wzięło udział pięć samorządów, było utworzenie Traktu Królewskiego w Gnieźnie, z dofinansowaniem UE na poziomie 2,1 mln złotych. Na wtorkowej konferencji Miasto Gniezno reprezentował prezydent Tomasz Budasz, natomiast Powiat Gnieźnieński Agnieszka Rzempała-Chmielewska.
Wśród działań mających na celu wzbogacenie infrastruktury i jednocześnie promocję Szlaku Piastowskiego wyróżnia się swoim zakresem i złożonością właśnie finalizowany projekt „Rozwój kluczowego szlaku dziedzictwa kulturowego województwa wielkopolskiego pod nazwą Szlak Piastowski”, współfinansowany ze środków Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Liderem projektu jest Wielkopolska Organizacja Turystyczna.
Partnerami opisywanego projektu są Miasto Gniezno, Miasto Kalisz, Miasto Konin, Gmina Pobiedziska i Muzeum Regionalne Ziemi Pyzdrskiej w Pyzdrach. W każdej z tych miejscowości przedsięwzięto inne działania, ale cel ich był wspólny: za pomocą inwestycji i nowoczesnych środków przekazu trafić w oczekiwania współczesnych odbiorców. I tak w Gnieźnie wytyczono Trakt Królewski, trasę miejską, która wiedzie po zabytkach ważnych dla miasta i kraju. Trasę tę uatrakcyjniają rzeźby pierwszych królów Polski, postaci legendarnych, wreszcie królików. Te ostatnie dzięki aplikacji „Królika GOń” zabierają turystów na emocjonujący spacer także w zaułki poza najstarszą częścią miasta. Z kolei w Kaliszu w Baszcie Dorotce urządzono Centrum Kaliskich Baśni i Legend, które zaprasza nie tylko najmłodszych do poznania lokalnych podań. Rzeźby nawiązujące do legend, postawione przed basztą, zachęcają do jej odwiedzenia. W środku zaś i atmosfera miejsca, i filmy animowane sprzyjają wyobraźni szukającej odskoczni. Gmina Pobiedziska postawiła na modernizację Skansenu Miniatur Szlaku Piastowskiego, a w Koninie nowocześnie zagospodarowano teren wokół Słupa konińskiego. Wreszcie Muzeum Ziemi Pyzdrskiej otwarło wystawę o tematyce piastowskiej w zabytkowym domu podcieniowym.
Realizację zaplanowanego na 3 lata przedsięwzięcia rozpoczęto pracami przy oznakowaniu szlaku. W sumie postawiono 274 znaków drogowych, które ułatwiają podróżującym szlakiem orientację, przy okazji pełniąc funkcję promocyjną.
Wśród innych działań w ramach projektu zaplanowano pionierskie rozwiązanie: wyposażenie turystycznych tablic informacyjnych przed czternastoma obiektami Szlaku Piastowskiego w aplikację rozszerzonej rzeczywistości. Za kilka tygodni, odwiedzając, np. Słup w Koninie czy posąg króla Przemysła II w Gnieźnie, będzie można dzięki technologii AR dowiedzieć się o danym miejscu, oglądając trójwymiarową animację.
Przedsięwzięcia inwestycyjne na szlaku idą w parze z szeroką akcją informacyjno-promocyjną. Kilkumiesięczna kampania ogólnopolska „Zdemaskuj historię na Szlaku Piastowskim” była obecna na ulicach największych miast w formie citylightów, w mediach społecznościowych i na imprezach plenerowych. Intrygujące postacie zamaskowanych królów z dynastii Piastów miały przyciągnąć uwagę i w efekcie skłonić do odwiedzenia strony szlakpiastowski.pl, a tam z kolei wciągnąć do gry polegającej na rozszyfrowaniu tożsamości danej postaci historycznej. Ponadto zorganizowano kilka podróży studyjnych z udziałem dziennikarzy, blogerów i touroperatorów. Działania promocyjne wspiera dystrybuowanie folderów, ulotek, gadżetów przygotowanych z myślą o różnych grupach turystów.
W oczekiwaniu na efekty wizyt osób opiniotwórczych w formie reportaży, wpisów, zdjęć, rekomendacji w mediach tradycyjnych i elektronicznych zachęcamy mieszkańców regionu i gości do odwiedzenia Szlaku Piastowskiego, by mogli na miejscu przekonać się, jak fascynujące są nasze własne dzieje: z jednej strony ukryte w dostojnych reliktach przeszłości, z drugiej strony przemawiające do nas współczesnym językiem, językiem multimediów, i angażujących nasze emocje podczas wydarzeń plenerowych czy rekonstrukcji historycznych.