Oszuści działający w Internecie cały czas są aktywni i poszukują nowych ofiar. W sieci zdarzają się również nieuczciwi sprzedawcy, którzy po otrzymaniu pieniędzy za oferowany produkt nagle znikają, nie wywiązując się z umowy sprzedaży.
Oszukane osoby na podane w ofercie konto wpłaciły wskazaną kwotę, jednak nie doczekały się zakupionego towaru. Pokrzywdzeni próbowali skontaktować się ze sprzedawcami, jednak bezskutecznie. Policjanci z gnieźnieńskiej komendy wyjaśniają szczegóły zgłoszonych oszustw oraz prowadzą czynności ukierunkowane na ustalenie osób, które dokonały tych przestępstw.
Pamiętajmy, że łamanie zabezpieczeń, które służą nam w internecie, np. do kont bankowych, kont e-mail czy też kont na portalach społecznościowych jest przestępstwem, za które grozi kara pozbawienia wolności do lat 5. Podobnie jak oszustwa dokonywane podczas internetowych zakupów. W tym przypadku kodeks karny przewiduje odpowiedzialność karną nawet do 8 lat pozbawienia wolności.
Oto kilka podstawowych zasad, dzięki którym korzystając z portali społecznościowych i kont pocztowych zmniejszymy ryzyko przejęcia przez oszusta naszych danych dostępowych:
- zawsze korzystajmy z dobrze zabezpieczonych urządzeń;
- nie logujmy się do naszych profili w serwisach społecznościowych i kont poczty elektronicznej na przygodnych, ogólnie dostępnych komputerach;
- wymyślając zabezpieczenie naszego konto unikajmy stosowania łatwych do przełamania haseł;
- nie udostępniajmy naszych profili, kont pocztowych lub kont w serwisach aukcyjnych innym osobom;
- jeśli otrzymamy informację na portalu społecznościowym od znajomego o pilnej potrzebie wykonania przelewu lub zasilenia jego konta, koniecznie zweryfikujmy prawdziwość tej informacji kontaktując się z tą osobą.
- zawsze sprawdzajmy dane kontaktowe sprzedawcy i jego wiarygodność;
- starajmy się korzystać z ofert umieszczonych na stronach sklepów z certyfikatem zaufania;
- przed podjęciem ostatecznej decyzji o zakupie towaru poświęćmy chwilę na przeczytanie opinii dotyczących sprzedawcy;
- sprawdzajmy symbolizowane kłódką bezpieczeństwo płatności;
- na wypadek oszustwa – zachowajmy korespondencję ze sprzedawcą.