Znaczny wzrost ruchu pojazdów na ulicach miasta Gniezna i tworzące się zatory w godzinach szczytu zmuszają mieszkańców do szukania alternatywnych środków transportu: korzystania z transportu publicznego lub z rowerów. Obecnie rowerzyści korzystają głównie z jezdni, gdzie kierowcy pojazdów mechanicznych często nie traktują ich jako pełnoprawnych uczestników ruchu, co prowadzi do wielu niebezpiecznych sytuacji. Celem podjętych obecnie prac jest wskazanie możliwości budowy kompleksowej sieci tras rowerowych na terenie miasta.
W maju – w ramach tych samych działań – zostanie uruchomiona strona internetowa z informacjami o postępie prac oraz możliwością zgłaszania uwag przez mieszkańców. Na poszczególnych etapach prac będą tam też umieszczane informacje i materiały przeznaczone do konsultacji społecznych. Każdy mieszkaniec Gniezna będzie mógł wyrazić swoją opinię na temat poszczególnych rozwiązań, a uwagi zostaną przekazane do biura projektowego w celu ich rozpatrzenia. Ponadto we wrześniu 2019 roku planowane jest przeprowadzenie profesjonalnych konsultacji społecznych.
Planowane, główne trasy rowerowe:
1. Trasa rowerowa Wschód – Zachód. Wstępny przebieg trasy: Orzeszkowej – Cienista – Piotrowskiego – Dalkoska – Kościuszki – Lecha – Sobieskiego – Roosevelta. Łączna długość trasy: ok. 8945 m, w tym 1200 m wspólnie z trasą Północ – Południe.
2. Trasa rowerowa Północ – Południe. Wstępny przebieg trasy: Gdańska – Wiadukt Solidarności – Żwirki i Wigury – Sobieskiego – Lecha – Kościuszki – Dworcowa – Warszawska – Wrzesińska. Zapewni dojazd do tras rowerowych w Lesie Miejskim i trasy wokół jeziora Winiary. Możliwy zjazd na czerniejewski szlak żółty i trzemeszeński szlak szary. Łączna długość trasy: ok. 8310 m
3. Trasa rowerowa wokół Gniezna. Wstępny przebieg trasy: Lednicka – Orcholska – trasa wokół jeziora Winiary – Spokojna – Cicha – Laubitza – Roosevelta – Inowrocławska – Pszeniczna (alternatywnie Wschodnia, Mogileńska, Rubież Kasztelańska) – Wierzbiczany – al. Reymonta – Osiniec (alternatywnie Kolejowa, Cegielskiego) – Kawiary – Cechowa – Dębińska – Witkowska – Południowa obwodnica Gniezna – Wrzesińska – Kostrzewskiego – Gajowa – (Wiśniowa) – Rzepichy – Przemysława II – Orzeszkowej – Swarzędzka – Poznańska – Wieśniacza – Żerniki – Kłeckoska – Bzowa – Górna – Powstańców Wlkp. – Żabia – Świętokrzyska – Północna – Biskupińska. Łączy ona w sobie zarówno tereny rekreacyjne wzdłuż Lasu Miejskiego, tereny mniej zamieszkane, jak również tereny typowo miejskie. Łączna długość trasy: ok. 32430 m.
Ramowy harmonogram prac:
- konsultacje społeczne (wrzesień – październik 2019 roku),
- przygotowanie koncepcji tras rowerowych na terenie miasta Gniezna oraz wypracowanie polityki rowerowej, przy udziale zespołu doradczego, w tym uzgodnienie ze wszystkimi zarządami dróg (do końca 2019 roku),
- przygotowanie projektów technicznych w tym projektów budowlanych i projektów zmiany organizacji ruchu wraz ze wszystkimi pozwoleniami, w zakresie tras rowerowych północ – południe, wschód – zachód (lata 2020-2021),
- realizacja dróg rowerowych na terenie miasta Gniezna w zakresie tras rowerowych północ – południe i wschód – zachód oraz prowadzenie wypracowanej polityki rowerowej (lata 2021-2022),
- przygotowanie projektów technicznych w tym projektów budowlanych i projektów zmiany organizacji ruchu wraz ze wszystkimi pozwoleniami, w zakresie tras rowerowych wokół miasta oraz połączenia sieci ze sobą (rok 2022),
- realizacja dróg rowerowych na terenie miasta Gniezna w zakresie tras rowerowych wokół miasta oraz połączenia sieci ze sobą, a także prowadzenie wypracowanej polityki rowerowej (rok 2023).