Chociaż wszyscy wiemy, że lepiej nie chorować, zdarzają się sytuacje niezależne od nas. Nagłe zdarzenie wymagające natychmiastowej interwencji lekarza nierzadko stanowi bezpośrednie zagrożenie dla naszego życia. Trafiając do szpitala liczymy na to, że otrzymamy profesjonalną pomoc i opiekę medyczną. Płacimy przecież składki, jesteśmy ubezpieczeni. Nie spodziewamy się, że osoby, których zadaniem jest działać na naszą korzyść, zaszkodzą.
"Mój lekarz popełnił błąd", skarżą się poszkodowani byli pacjenci, których pobyt w szpitalu nie przebiegł tak, jak powinien. Błędnie postawiona diagnoza, nieprawidłowe leczenie, brak podjęcia koniecznych działań mogą prowadzić do pogorszenia się stanu zdrowia pacjenta, za które przysługuje odszkodowanie medyczne. Warto jednak podkreślić, że wina za wyrządzone szkody może leżeć zarówno po stronie lekarza, jak i placówki, w której doszło do zdarzenia. W celu określenia, kto odpowiada za uchybienia, należy zapoznać się z rodzajami błędów medycznych. Wyróżniamy:
- błędy diagnostyczne
- błędy terapeutyczne
- błędy organizacyjne
- błędy techniczne
Czy współpraca z kancelarią opłaca się poszkodowanemu?
Dochodzenie roszczeń za błędy medyczne to skomplikowana procedura. Często długo trwa i jest bardzo obciążająca dla pacjenta, który nie zawsze ma siłę, aby aktywnie w niej uczestniczyć. Wiele zależy od okoliczności, w jakich placówka szpitalna jest wzywana do zapłaty zadośćuczynienia. Kiedy sprawa jest bezsporna, szpital lub jego ubezpieczyciel mogą szybko uznać racje pacjenta. Najczęściej bywa jednak odwrotnie, a propozycja odszkodowania od ubezpieczyciela, nawet jeśli zostanie złożona, nawet w małym stopniu nie pokrywa kwoty, o jaką ubiega się osoba poszkodowana. Dlatego warto jest zwrócić się o pomoc do kancelarii prawnej. Samodzielnie możemy nie dać sobie rady z obciążeniem psychicznym, związanym z dochodzeniem swoich praw. Podmiotem, świadczącym pomoc prawną w sprawach o błędy medyczne, jest Ośrodek Pomocy Poszkodowanym.