Sprawne zarządzanie i gospodarowanie mieniem (w tym nieruchomościami) jest jednym z kluczowych zadań administracji samorządowej na szczeblu powiatowym. Związane jest to zarówno z optymalizacją przychodów (m.in. z najmu, dzierżawy, użytkowania czy użyczenia), sprzedaży oraz utrzymania nieruchomości w najlepszym stanie.
Jako radny Rady Powiatu Gnieźnieńskiego podejmowałem w minionej kadencji szereg inicjatyw oraz składałem liczne wnioski, interpelacje i zapytania w kwestiach związanych z zarządzaniem nieruchomościami, w tym przy ul. Gdańskiej, Wyszyńskiego czy w Mielnie – mówi radny Rafał Spachacz.
Wnioskowałem ponadto o kompleksową inwentaryzację, informację publiczną w tym zakresie oraz wizje lokalne celem rzetelnej oceny posiadanego przez Powiat mienia. Przykładem podjętych przeze mnie działań jest sprzedaż nieruchomości przy ul. Gdańskiej 106. W roku 2015 próbowano (przed zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego) sprzedać budynek po byłej szkole (ponad 2 000 m kw.) wraz z przyległymi działkami o łącznej powierzchni blisko 14 000 m kw. znacznie obniżając cenę wywoławczą całego kompleksu do 2,7 mln złotych. Jako radny wielokrotnie publicznie protestowałem i apelowałem na piśmie o zmianę tych decyzji, wskazując inne optymalne wykorzystanie nieruchomości (np. centrum rehabilitacji onkologicznej wraz z hospicjum) oraz wydzielenie i sprzedaż przyległych działek, celem uzyskania dodatkowych środków finansowych do budżetu Powiatu Gnieźnieńskiego. Poza wystąpieniami podczas kolejnych sesji składałem interpelacje w tej sprawie i wnioskowałem o dążenie do wzrostu wartości nieruchomości poprzez zmianę ich dotychczasowego przeznaczenia. Moje starania o odstąpienie od sprzedaży tej nieruchomości przyniosły pozytywny skutek i Zarząd Powiatu odwołał przetarg oraz wniósł do Urzędu Miasta wniosek i zmianę planu na dopuszczenie w tym miejscu zabudowy usługowej. To zwiększyło możliwość sprzedaży nieruchomości. Na skutek podjętych działań w budynku po byłej szkole przy ul. Gdańskiej możliwe było usytuowanie Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii (MOS) wraz z pełnym zapleczem oraz sprzedaż zaniedbanej, niewykorzystanej dotąd przyległej działki. Po zmianie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego podpisano umowę sprzedaży w formie aktu notarialnego i do budżetu Powiatu Gnieźnieńskiego wpłynęło dodatkowo aż 1 120 530 zł z tego tytułu. Aktualnie działka jest uporządkowana, powstaje tam nowe centrum wystawienniczo-usługowe, co wpłynie także na powstanie dodatkowych miejsc pracy. Cieszy mnie, że determinacja w tej sprawie przyniosła tak pozytywne efekty i liczę, że dalsze działania polegające na przeglądzie nieruchomości oraz korzystnej sprzedaży przyniosą kolejne efekty. Wielokrotnie wnioskowałem i apelowałam w tym zakresie, gdyż doskonale wiem, że są jeszcze w Powiecie liczne możliwości do podobnych działań.
Rafał Spachacz podkreślił również, że władze powiatu powinny bardziej przyłożyć się do sprzedaży nieruchomości przy ul. Wyszyńskiego w Gnieźnie i pałacu w Mielnie. Sądzę, że optymalizacja przychodów ze sprzedaży nieruchomości powiatowych wymaga dalszych, intensywnych starań dotyczących promocji inwestycyjnej jak również właściwego zagospodarowania budynków – mówi radny powiatowy. Od początku kadencji wnioskowałem o podjęcie dalszych działań mających na celu zapobieganie niszczenia mienia (zarówno budynku po byłej przychodni przy ul. Wyszyńskiego czy np. pałacu w Mielnie). Należy podjąć dalsze, konstruktywne decyzje w przedmiocie zagospodarowania, tj. np. użyczenia lokali i pomieszczeń do czasu sprzedaży np. na rzecz organizacji pozarządowych prowadzących działalność prospołeczną (o co wielokrotnie w tej kadencji wnioskowałem) bądź pilnej sprzedaży, poprzedzonej sprawnymi działaniami promocyjnymi ukazującymi walory posiadanych przez Powiat nieruchomości oraz potencjalne możliwości ich wykorzystania i zagospodarowania. Przy dzisiejszym rynku i narzędziach docierania do potencjalnych nabywców samo ogłoszenie w Biuletynie Informacji Publicznej czy wśród wielu ogłoszeń w prasie może okazać się niewystarczające. Rolą zarówno Zarządu jak i Rady Powiatu jest zabezpieczenie odpowiednich środków finansowych na takie działania, gdyż wydatki na ten cel zwrócą się z olbrzymią nawiązką przy optymalnej i racjonalnej sprzedaży. Przykład korzystnej sprzedaży działki przy ulicy Gdańskiej i wpływ ponad miliona złotych do budżetu Powiatu pokazuje, że takie działania są możliwe, mają sens i powinny być kontynuowane.
2 komentarze
Spachacz na dyrektora szpitala powiatowego – ale żeby nim zostać nie może kolaborować z pis i GPS
Facet ma wiele racji w tym co pisze. Ma głowę na karku. Może z niego wcale nie jest taki ko…….ch za jakiego go mieliśmy ? Może i przydałoby się, by dalej pomagał rządzić naszym powiatem? Może już nie, jak członek zarządu Powiatu ale chociaż jako Radny powiatowy ? Młody, rozgarnięty, doświadczony, nie skorumpowany. . Może? Może?