Usługa związana z transportem odpadów należy do jednej z głównych kwestii dotyczących procedury związanej z gospodarowaniem odpadami. Przewóz materiałów odpadowych reguluje ustawa z dnia 14 grudnia 2012 o odpadach (z późn. zm.) oraz rozporządzenie Ministra Środowiska, które weszło w życie 24 stycznia 2018 r. dlatego konieczne jest uzyskanie stosownego pozwolenia na prowadzenie tego rodzaju działalności. Jego brak podlega sankcji w postaci mandatu, którego wysokość może opiewać na kwotę od 5 do 10 tysięcy złotych.
Transport odpadów to usługa przewozowa, którą może świadczyć jednostka organizacyjna z poziomu gminy lub prywatne przedsiębiorstwo. Usługę tę wykonuje się na podstawie dokumentu, w którym zawarte są informacje dotyczące rodzaju przewożonych odpadów oraz dane zlecającego transport. Transport odpadów polega na przemieszczaniu ich z miejsca gromadzenia do miejsca przetworzenia (utylizacji, recyklingu, składowania). Proces ten musi przebiegać zgodnie z przepisami dotyczącymi ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa i zdrowia ludzi. Oprócz tego zarówno w ustawie, jak i w rozporządzeniu szczegółowo określony wymagania dotyczące pojazdów, które służą do przewozu odpadów, sposobu ich oznakowania, ich tonażu i sposobu transportu. Organizacja zlecająca usługę przewozu jest zobligowana do wskazania transportującemu odbiorcy odpadów. Ponadto istnieje możliwość, aby podmiot transportujący miał także możliwość ich przetwarzania.
Dokumentacja niezbędna do transportu odpadów – zezwolenie na transport odpadów
W celu świadczenia usług związanych z transportem odpadów wymagane jest uzyskanie stosownego zezwolenia od starosty. Należy złożyć wniosek, w którym m.in. konieczne jest szczegółowe określenie typu i rodzaju wykorzystywanego w tym celu pojazdu (pojazdów) oraz jego wyposażenia. Transport może odbywać się drogą: samochodową, kolejową bądź wodną. Warto też pamiętać, że pojazd wykorzystywany do transportu odpadów musi spełniać wymogi określone w innych przepisach, m.in. prawie o ruchu drogowym i transporcie odpadów niebezpiecznych. Zezwolenie na transport odpadów jest wydawane na okres 10 lat. W przypadku jego braku nakładana jest kara w postaci grzywny (od 5 do 10 tysięcy złotych). Posiadanie zezwolenia nie jest konieczne w przypadku transportu wewnętrznego (np. na obszarze przedsiębiorstwa), transportu odpadów przez osoby fizyczne, jednostki organizacyjne nie mające statusu przedsiębiorcy oraz na własny użytek.
Dokumentami upoważniającymi do transportu odpadów mogą być:
- karta przekazania odpadu,
- sprzedaży odpadu,
- charakteryzujący odpady,
- potwierdzający transgranicznego transportu odpadów,
- dokument zawierający informacje o: rodzaju transportowanych odpadów, dane zlecającego transport odpadów.