Miasto Gniezno proponuje nowe rozwiązanie problemu komunikacyjnego związanego z przejazdami kolejowymi na Dalkach i utrudnieniami w ruchu z nimi związanymi. To przede wszystkim tunel w okolicach ul. Strumykowej i Łąkowej, wykorzystujący naturalne ukształtowanie terenu, a także nowa, półkilometrowa droga po południowej stronie torów kolejowych. Wstępny projekt trafi do Starosty Powiatu, zarządcy problematycznej przeszkody komunikacyjnej wzdłuż ulic powiatowych Dalkoskiej i Mnichowskiej.
Na konferencji prasowej 10 maja Jarosław Grobelny zastępca prezydenta Gniezna i Grzegorz Ostach dyrektor Wydziału Techniczno-Inwestycyjnego przedstawili propozycję inwestycji dotyczącej przejazdu kolejowego zlokalizowanego na drodze powiatowej nr 2152P, ul. Dalkoska, Mnichowska. Tuż po spotkaniu z dziennikarzami trafi ona do Starosty Powiatu Gnieźnieńskiego, zarządcy problematycznego terenu.
Przedstawione rozwiązanie zakłada budowę tunelu o długości około 65 m, w ciągu linii kolejowych nr 353 Poznań Wchód – Skandawa oraz 281 Oleśnica – Chojnice, zlokalizowanego w rejonie ulic Strumykowej i Łąkowej przy wykorzystaniu naturalnego ukształtowania terenu. W tym miejscu linie kolejowe zlokalizowane są na stosunkowo wysokim nasypie, różnica wysokości wynosi od około 5 do 7 m. Za przeprawą pod torami, nowa droga mogłaby mieć długość około 520 m, szerokość od 12 do 15 m, zawężona do około 10 m pod wiaduktem. Droga przebiegałaby po południowej stronie torów kolejowych, na nieużytkowanych terenach, czyli na gruntach w przeważającej większości będących we władaniu PKP Polskie Koleje Państwowe SA. Zaproponowane rozwiązanie zakłada przeprowadzenie przejazdu pod istniejącym wiaduktem w ciągu drogi krajowej nr 15 (ul. Kostrzewskiego). Rozwiązanie umożliwia ewentualne połączenie „nowej” drogi czy to przy wykorzystaniu istniejących schodów czy przy pomocy rampy umożliwiającej dostęp rowerów lub wózków do chodnika zlokalizowanego na wiadukcie, po wschodniej stronie ul. Kostrzewskiego. Rozwiązanie przewiduje także lokalizację kładki pieszo-rowerowej w miejscu istniejącego w chwili obecnej przejazdu przez tory kolejowe. Nowa przeprawa praktycznie w żaden sposób nie wydłuży tras przejazdów komunikacji MPK. Mieszkańcy osiedla Dalki mieliby możliwość bezkolizyjnego dojazdu do centrum miasta, a mieszkańcy gminy Gniezno i gminy Czerniejewo mieliby do pokonania wyłącznie przejazd na linii kolejowej 281 Oleśnica – Chojnice – mówi Jarosław Grobelny, zastępca prezydenta Gniezna. Zaproponowane rozwiązanie komunikacyjne koniecznie należałoby skonsultować z odpowiednimi spółkami PKP oraz Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Na tym etapie jest to pewna wizja, korzystniejsza od propozycji przedstawionych w dokumencie zleconym przez Starostwo Powiatowe. Można rozpocząć prace i uzgodnienia techniczne z nią związane. Naszą propozycję przekazujemy teraz do Starostwa Powiatowego.