Od 5 do 9 czerwca w Miejskim Ośrodku Kultury odbyły się warsztaty urbanistyczne Charrette dla terenów inwestycyjnych PKP S.A. dotyczące terenu wielkości 25 ha, w tym zabytkowej gnieźnieńskiej parowozowni. Po 5 dniach intensywnej pracy ekspertów prowadzonej przez warszawską pracownię MAU (organizatora merytorycznego) przedstawiono wnioski i padła odpowiedź na pytanie, w jaki sposób zagospodarować tę przestrzeń.
Wygrała koncepcja ulokowania pewnych wizji i oczekiwań w realiach ekonomicznych. Wszystkim bowiem, czyli PKP, XCity i Miastu Gniezno zależało, żeby ostateczna koncepcja zagospodarowania terenów pokolejowych była realna do zrealizowania, czyli taka która przyciągnie potencjalnych inwestorów prywatnych lub instytucjonalnych – mówi Tomasz Budasz prezydent Gniezna. Na podstawie szczegółowych analiz w wielu dziedzinach, w tym analiz rynkowych oraz oczekiwań zgłaszanych przez uczestników warsztatów obszar, którego dotyczyły warsztaty został podzielony na trzy obszary funkcjonalne. Okazuje się, że w ostatecznej koncepcji znalazło się wiele kwestii, nad którymi pracowało wcześniej Miasto Gniezno. Chodzi między innymi o stworzenie ważnych rozwiązań komunikacyjnych, jak piesze przejście między południową i północną częścią miasta poprzez przedłużony i odpowiednio wyprowadzony tunel dworcowy, usytuowanie parkingów na terenach rewitalizowanych dla pasażerów kolei, tak żeby nie musieli przemieszczać się wiaduktem w ul. Warszawskiej, czy przedłużenie ul. Składowej do ul. Słonecznej. W samej zabytkowej części może powstać część muzealna w pierwszej hali wachlarzowej, natomiast druga przeznaczona byłaby na działalność komercyjną, z centrum rozrywki i rekreacji, basenami, SPA, hotelami czy centrum konferencyjno-biznesowym. Dopuszcza się oczywiście rozszerzenie części muzealnej, jednakże bez środków centralnych koncepcja muzeum, nawet w okrojonej wersji jest zupełnie nierealna, szczególnie jeśli miałyby ją realizować samorządy. Na koniec warsztatów Jarosław Grobelny zastępca prezydenta Gniezna podziękował zarówno PKP, XCity, pracowni MAU, pracownikom UM, ale w szczególności mieszkańcom miasta Gniezna, którzy bardzo licznie wzięli udział w warsztatach.
Liczymy, że wspólny trud przełoży się na takie zagospodarowanie terenów pokolejowych, z którego nie tylko będziemy zadowoleni, ale przede wszystkim, z którego wszyscy będziemy mogli korzystać – podsumował.
Na podstawie założeń przyjętych w wypracowanej przez specjalistów z MAU, PKP, XCity, urzędników Miasta Gniezna oraz mieszkańców koncepcji podczas warsztatów Charrette, przygotowane zostanie Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania i Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego. To da podstawę do ostatecznego, spójnego zagospodarowania tych terenów. Organizacja warsztatów była wynikiem porozumienia podpisanego między PKP S.A., Xcity Investment i Miastem Gniezno.