Wypadek przy pracy definiuje się zazwyczaj jako zdarzenie nagłe, wywołane przyczyną zewnętrzną, która spowodowała uraz lub śmierć. Co szczególnie istotne, o wypadku przy pracy mówimy wyłącznie wtedy, gdy nastąpił on w związku z wykonywaniem pracy. Jedynie w takim wypadku poszkodowanemu przysługują określone, przedstawione poniżej świadczenia.
Pracownik, który przy wykonywaniu pracy uległ wypadkowi, może liczyć na:
- zasiłek chorobowy (100% podstawy wymiaru),
- świadczenie rehabilitacyjne (100% podstawy wymiaru),
- renta z tytułu niezdolności do pracy,
- jednorazowe odszkodowanie dla osoby poszkodowanej (jeśli nastąpił trwały uszczerbek na zdrowiu) lub rodziny pracownika (jeśli zmarł on w wyniku wypadku).
Wypadek przy pracy a świadczenia cywilnoprawne
Jeśli chodzi o świadczenia cywilnoprawne, kluczowe jest określenie, czy za wypadek przy pracy ponosi odpowiedzialność pracodawca. Może się ona kształtować w oparciu o:
- zasadę winy (pracodawca dopuścił się konkretnych zaniedbań, które przyczyniły się do powstania szkody po stronie pracownika),
- zasadę ryzyka (wynikającą z rodzaju działalności prowadzonej przez pracodawcę – w tym przypadku to po jego stronie leży udowodnienie, że do wypadku przy pracy doszło z wyłącznej winy osoby poszkodowanej, wyłącznej winy osoby trzeciej bądź siły wyższej).
Rodzaje świadczeń cywilnoprawnych za wypadek przy pracy
Pracownik, który uległ wypadkowi przy pracy, może ubiegać się o:
- zadośćuczynienie za doznaną krzywdę, które ma charakter niemajątkowy,
- odszkodowanie mające charakter majątkowy, będące m.in. zwrotem poniesionych wydatków za:
- leczenie,
- specjalna dietę,
- dojazdy osoby poszkodowanej bądź członków rodziny do placówek medycznych,
- sprawowanie przez osoby trzecie opieki i pielęgnacji.
Odszkodowanie dla rodziny zmarłego w wypadku pracownika
Jeśli w wypadku przy pracy zginął pracownik, członkowie jego rodziny mogą ubiegać się o:
- zadośćuczynienie za krzywdę spowodowaną utratą bliskiej osoby lub za naruszenie dobra osobistego,
- stosowne odszkodowanie z powodu pogorszenia sytuacji materialnej,
- rentę,
- zwrot kosztów pogrzebu.
Podmiotem, od którego rodzina zmarłego może dochodzić swoich praw, jest pracodawca lub właściwy zakład ubezpieczeń. W tym drugim przypadku jest to możliwe, jeśli zakład pracy posiada aktualne w dniu zdarzenia ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej, rozszerzone o klauzule na szkody pracownicze.
Pracodawca powinien również zawiadomić o zaistnieniu śmiertelnego wypadku przy pracy odpowiednie podmioty – policję lub prokuraturę oraz Państwową Inspekcję Pracy. Jeśli nie dopełni tego obowiązku, warto zrobić to samodzielnie – interwencja może pomóc w ubieganiu się o należne świadczenia z tytułu wypadku przy pracy.
Jeżeli masz jakieś pytania, skontaktuj się z naszym Kierownikiem Regionalnym.
Sławomir Maciejewski
Tel.: 660-545-965
E-mail: slawomir.maciejewski@votum-sa.pl