Wydaje się, że całkiem niedawno zacieraliśmy ręce w oczekiwaniu na kolejne hucznie zapowiadane edycje największych imprez motoryzacyjnych, wielkich premier i zaskakujących raportów.
Sprzedaż
Polacy to nietypowa grupa konsumentów. Z jednej strony dorośli już do tego, aby oczekiwać od samochodu wysokiego standardu, w tym przede wszystkim w zakresie bezpieczeństwa i… estetyki. Z drugiej zaś, nie zawsze są gotowi za niego płacić. W związku z tym najistotniejszym czynnikiem zakupowym okazuje się współczynnik ceny do jakości. Pewnie ze względu na geograficzną bliskość, doskonale tę mentalność rozumie niemiecki koncern, którego oferta jest bardzo trafnie dopasowana do potrzeb Polaków. Efekt widać w absolutnie każdym raporcie. Od lat Skoda jest najpopularniejszą marką samochodów w Polsce, a modele takie jak Octavia, Fabia i Rapid znajdują się w ścisłej czołówce rankingów sprzedaży. W 2016 roku wskaźniki te wzrosły jeszcze bardziej, a czeski producent zdystansował pozostałe marki. Co ciekawe, wskaźnik jest uniwersalny. Porównaliśmy wyniki salonu Skoda Centrum Poznań z innymi dealerami w Wielkopolsce. Rezultat nas nie zaskoczył – był zbliżony do wskazań ogólnopolskich.
Wizerunek
Wysoka i stale powiększająca się sprzedaż Skody to, nie oszukujmy się, efekt nie tylko relatywnie korzystnej ceny i dobrego wykonania. Marka od kilku lat przechodzi także ogromną zmianę wizerunkową. Ma to dosłowne przełożenie na wygląd samochodów. Te niegdyś zdawały się plastikowe i niskobudżetowe, dziś po dodaniu nowoczesnego logotypu i liftingu wszystkich modeli, robią wrażenie (i to nie tylko wrażenie!) luksusowych. Ta ewolucja ma też drugie dno – zmiana wizerunku Skody jako marki. Nowe podejście do marketingu i komunikacji dało w 2016 wymierne efekty. Marka kładzie nacisk na trzy elementy: tradycja, związek z Polską i zaangażowanie w kwestie społeczne, takie jak bezpieczeństwo na drogach, motoryzacyjne stereotypy czy zdrowy tryb życia. Polacy dostrzegają te komunikaty i promowane wartości zaczynają kojarzyć z producentem południowego sąsiada.
Premiery 2016
Wśród wielu ubiegłorocznych premier motoryzacyjnych znalazł się też nowy model Skody. Nie odświeżony jak Superb w 2015 czy zapowiadana na 2017 Octavia, a zupełnie nowy samochód, w jak dotąd nieeksplorowanym przez zakład z Mlady Boleslav segment SUV. Mowa oczywiście o rewelacyjnym modelu Kodiaq. Wyjątkowo udana i niewątpliwie kosztowna kampania promocyjna skupiona wokół tej premiery, a także po prostu dobre wykonanie zaowocowały ogromnym zainteresowaniem podczas premiery na Paris Motor Show. Pierwsze recenzje i testy również okazały się dla Kodiaqa pozytywne. W efekcie kierowcy w całej Europie, w tym także w Polsce, z niecierpliwością czekają na premierę salonową. W naszym kraju regularna sprzedaż ruszy w pierwszym kwartale 2017 roku. Do tej pory w wielu salonach będzie można Kodiaqa zobaczyć i przetestować, w Poznaniu będzie to możliwe już na przełomie stycznia i lutego m.in. w salonie Skoda Centrum Poznań przy ulicy Głogowskiej/Wajsówny 7.
Podczas gdy jedne marki osiadają na laurach i myślą, że samo uznanie ich nazwy czy logo pozwolą utrzymać pozycję na rynku XXI wieku, inne, takie jak Skoda, prowadzą prawdziwą ofensywę, która przynosi wymierne korzyści. Efekty widoczne są gołym okiem, wystarczy wyjść na ulicę. Tendencja ta zostanie najpewniej utrzymana i w 2017, i w kolejnych latach, a jeśli pozostali gracze nie potraktują wyścigu na poważnie, być może na zawsze stracą szansę na zwycięstwo.